• avil

2 efternamn??

Har fattat att man bara kan ha ETT efternamn.O om man behåller sitt flicknamn så blir det ju bara ett "mellannamn".
    MEN då jag ringde o frågade på skatteverket om vår vigsel var registrerad o att jag hade nytt efternamn,så så hon att:
    "-ja,nu heter du jonsson,karlsson!"

(Obs påhittade namn)
    Sen från vägverket fick jag angående att förnya körkort o det är adresserat till " jonsson karlsson".
    Jag trodde bara att karlsson skulle stå som efternamn? Men man verkar ju använda båda två.
    Fattar inte-har ju läst o fått för mig att man "bara kan ha ett efternamn"??

• Svar på tråden 2 efternamn??
  • avil

ingen annan som reflekterat om detta??

• avil

ingen annan som reflekterat om detta??

• avil

Hm,då har jag typ "lurat" min man?! Vi ville ju liksom ha bara hans efternamn,o jag sa att " då jag behåller mitt så finns det bara med liksom i bakgrunden,det gills inte,bara finns där".
    Tom hon på skatteverket SA ju att ja,nu heter du...o så båda namnen. HON om nån borde ju bara sagt det nya riktiga efternamnet?

• avil

jag trodde bara att det skulle "finnas där" som mitt mellannamn i förnamnet.Har två där med,men på brev o dyl från de allra flesta/om inte alla, så står bara mitt "tilltalsnamn"! Inte båda förnamnen.
    Så trodde jag det var m efternamnet med.

• avil

Nä,tydligen inte.Men det var SÅ jag hade fattat att det skulle vara!? Så snacka förvånad jag är nu??
    Nu har jag visst två efternamn,blir långa signaturer .
    Jaja,jag ville ju ha kvar flicknamnet så klart! för det är en del av mig o ovanligt så jag gillar det.MEN trodde inte det skulle finnas med överallt.
    o då har jag ändå läst på skatteverkets info.

Svar på tråden 2 efternamn??