• ogiftnickenyfiken

Vad tycker ni...

Vad tycker ni är ett frieri???

Är det när den stora frågan ställs eller är det när man förlovar sig?
    Jag menar det kan ju vara så att den ena partnern överraskar och köper ringar och ställer den stora frågan.
    Eller om man tillsammans köper ringar men den ena ska fria utan att den andra ska veta när.
    Eller man bestämmer datum för förlovning och den stora frågan ställs då (alltså inte förlovning som en överraskning).
    Eller om man förlovar sig och sedan ställer frågan (kan ju vara många år efter).
    Men då går man väl oftast inte ner på knä med en ring till eller?

Oj vilken superluddig fråga det blev...
    Men jag är bara nyfiken på hur folk ser på det här med själva frieriet.

Som vi tex:
    Vi har ju bestämt när vi ska förlova oss och även vilken dag vi ska gifta oss (iofs bara vi, i hemlighet).
    Men ingen har ju friat...
    Det skulle ju kännas hellöjligt om ngn av oss drog till med ett frieri nu när vi bestämt datum

Med vad anser ni är ett frieri...
    Själv tycker jag att det är när den ena överraskar den andra. Sen kan man ha köpt/bestämt ringarna tillsammans men att den andra inte vet när frågan kommer ställas.
    Och det behöver absolut inte vara mannen som friar

• Svar på tråden Vad tycker ni...
  • HurraViSkaGiftaOss

när inte den ena vet och den andra frågar vill du gifta dig med mig..

• aikidoaasa

Jag tycker att det är ett frieri när man kan börja prata om bröllop och att man är överrens om när det ska vara, eller åtminstonde medvetna om att ett datum kommer att bestämmas inom en snar framtid. Då måste ändå frågan på något vis ha dykt upp, kanske som ett konstaterande eller liknande... det behöver inte finnas några ringar inblandat i just den stunden.
    Men visst blir det mer romantiskt och speciellt om den ena verkligen gör det till något romantiskt med ring och ställer den viktiga frågan.

Nu ska ni inte bli arga på mig, men jag anser att de som har bestämmt och bokat för bröllop, men väntar på ett frieri har nog missat något... hur kan man ha bokat allt och ändå inte "veta" om den andra vill gifta sig...? Det blir enligt mig ganska larvigt och då har man tagit bort den romantiska delen med ett "gå ner på knä frieri." Varför fråga om det redan är bestämmt... men detta är bara min åsikt.

• LillEm

Min m2b frågade mig om jag ville förlova mig med honom för 2 år sen (hade då varit tillsammans i 6 år). Det var jätteromantiskt planerat med middag på restaurang och solnedgång vid havet. Men vi har båda varit på det klara med att för oss så betyder inte en förlovning att man måste gifta sig.

Vi har nu bestämt oss för att vi ska gifta oss den 22 maj nästa år och då har vi varit förlovade i ca 3 år. Det var jag som frågade efter att vi hade diskuterat det hela några gånger. Det var inget romantiskt frieri med rosor, champagne och att gå ner på knä. Jag berättade kort och gott att jag älskar honom och att det skulle betyda massor för mig att vi gifte oss. Det romantiska har vi tagit i efterhand när vi sitter och planerar och fantiserar om vår underbara dag .

Jag tror att det finns nästan lika många frierier som det finns brudpar och inget är egentligen rätt eller fel.....

• ogiftnickenyfiken
    aikidoaasa skrev 2008-10-12 15:43:58 följande:
    Nu ska ni inte bli arga på mig, men jag anser att de som har bestämmt och bokat för bröllop, men väntar på ett frieri har nog missat något... hur kan man ha bokat allt och ändå inte "veta" om den andra vill gifta sig...? Det blir enligt mig ganska larvigt och då har man tagit bort den romantiska delen med ett "gå ner på knä frieri." Varför fråga om det redan är bestämmt... men detta är bara min åsikt.
    Ja men så tycker ju jag med.
    Jag har aldrig ens trott att vi ska gifta oss då han är helt anti när man snackar bröllop. Men det har nog varit för att vi har haft så olika syn på hur vi vill att det ska vara den där dagen.
    Men jag har ju gett med mig mer och mer när det gäller att åka iväg, bara vi två.
    Sen när man har barn känns det som ännu en anledning till att göra det.
    Så när han märkte att jag faktiskt kunde tänka mig att vigas på annan ort, bara han och jag, gick han med på att börja prata om det iaf.
    Och nu när vi bestämt ett datum skulle det kännas urfånigt om han (eller jag) skulle ställa frågan.
    Jag vet ju ändå redan svaret
    Det är en sak om man inte pratat om datum mm utan bara konstaterat _att_ man vill gifta sig.
    Då måste ju ett frieri på knä, vara det mest romantiska man kan vara med om

Nä här blir det iaf inget frieri... vi har tillsammans bestämt oss för att gifta oss den 14/2 2009 och i och med det, så har ju båda redan fått svar på frågan:
    Vill Du gifta Dig med mig?

Men i och med att alla har så olika syn på det (det märks när man pratar med mina vänner) så ville jag se vad andra tycker.
  • LindaMattis

Beror på orden vid förlovningen tycker jag...

vill du förlova dig med mig? inte frieri utan "endast" förlovning

Vill du gifta dig med mig? frieri och förlovning

:)

• Carmilla79

Jag har nog också lite lätt svårt personligen för att börja planera datum och bröllop utan att räkna det hela som att ett frieri har framkommit. Ok, kanske inget uttalat gigantiskt klyschigt frieri, men så fort jag och min pojkvän bestämmer oss för att gifta oss och börjar planera aktivt känns frieri delen avklarad. Om man nu prompt vill ha orden "Vill du gifta dig med mig" så får man väl se till att dessa yttras då.

Sen anser jag (som sagt, bara min personliga åsikt) att det känns ganska meningslöst att förlova sig utan syfte att gifta sig. Då hade jag hellre skitit i förlovningen helt. Målet med förlovning för mig är giftermål sedan, eller så skippar jag förlovning helt och går direkt på giftermål. Men att bara stanna vid förlovning känns lite meningslöst...

Så, för mig handlar det om Frieri - Förlovning - Giftermål.

• chamor

Ja tycker att frieri och förlovning hör ihop Min man gick ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom och tog fram ringarna som jag vare sig sett eller provat. Men vet att många förlovar sig utan någon större tanke på bröllop men hur som helst så är ett frieri orden "vill du gifta dig med mig" oavsett om det händer vid förlovningen´eller inte..

• blivandefrularsed

Jag tycker som Carmilla79, frieri är när den ena parten frågar "vill du gifta dig med mig?" och svarar den andra då jag är paret förlovade och bestämmer ett datum för bröllopet (eller iaf en tidsram för när bröllopet tänker hållas). Kan också tycka det är fånigt att bara förlova sig utan tanke på bröllop, för mig blir det då bara en anledning att få ha en ring på fingret utan att riktigt ta steget fullt ut.

Min man friade till mig utan att jag visste om det (hade själv planerat att fria på skottdagen för jag trodde aldrig att han skulle planera en sån sak) och det var jättemysigt! Vi var i Empire State Building och han hade lånat med ringar från Guldsmedjan eftersom han inte hade någon aning om min storlek. När vi kom hem beställde vi ringar.

Sen är det självklart att alla gör som dom vill och jag respekterar olika åsikter även om jag tycker det är lite fånigt att "bara" vara förlovad år ut och år in.

• ogiftnickenyfiken
    blivandefrularsed skrev 2008-10-20 11:13:32 följande:
    Jag tycker som Carmilla79, frieri är när den ena parten frågar "vill du gifta dig med mig?" och svarar den andra då jag är paret förlovade och bestämmer ett datum för bröllopet (eller iaf en tidsram för när bröllopet tänker hållas). Kan också tycka det är fånigt att bara förlova sig utan tanke på bröllop, för mig blir det då bara en anledning att få ha en ring på fingret utan att riktigt ta steget fullt ut. Min man friade till mig utan att jag visste om det (hade själv planerat att fria på skottdagen för jag trodde aldrig att han skulle planera en sån sak) och det var jättemysigt! Vi var i Empire State Building och han hade lånat med ringar från Guldsmedjan eftersom han inte hade någon aning om min storlek. När vi kom hem beställde vi ringar. Sen är det självklart att alla gör som dom vill och jag respekterar olika åsikter även om jag tycker det är lite fånigt att "bara" vara förlovad år ut och år in.
    Vi har inte förlovat oss under de 10 år vi varit tillsammans.
    Min m2b har tyckt att det bara är onödigt.
    Och likaså när dte gäller giftmål.
    Men sen vi fick barn har han ändrat sig när det gäller det senare.
    Men vill absolut inte ha nåt stort bröllop utan mest göra det för det i juridiskt syfte.

Han tyckte väl oxå att vi kunde skippat det där med förlovning då vi kommer att byta ringar bara 9 dagar inna vi vigs i Rådhuset i Gbg.
    Och visst jag kan ju hålla med till viss del.
    Men jag skulle så gärna vilja ha ringen så som jag alltid tänkt och fick nu en chans om jag både får en f-ring och v-ring.

Det här med att förlova sig utan att ha en tanke på att gifta sig har jag aldrig tyckt vart fel.
    Men nu när jag tänkt mer och mer på det, så kan man ju lika gärna gifta sig (borgeligt om man inte vill ha det stort och pampigt i kyrkan).
    För då har man ju lixom fullföljt allt

MEN... om man ser det såhär...
    Min mor och far gifte sig och skiljde sig efter typ 10 år.
    Och nu är hon tillsammans med en annan man sedan 17 år tillbaka.
    De är inte gifta utan bara förlovade.
    Och tänker jag på dem så förstår jag om de ville förlova sig men inte gifta sig.
    Så jag har ändå lite delad mening och kan itne riktigt bestämma mig för vad jag tycker

Och självklart måste alla få ha sina åsikter men det är kul att höra vad andra tycker
Svar på tråden Vad tycker ni...