• Lilly augusti 08

    Bjertorp slott - resumé för blivande brudpar

    För er som har funderingar kring att ha ert bröllop och fest på Bjertorp slott så kan & vill jag varmt rekommendera detta. Jag gifte mig i augusti 2008 och har följande högst personliga syn-punker & åsikter:
    ? Rummen är toppen, maten & drycken av mycket bra kvalité och servicen ligger på topp. Brudsviten var jättefin, de få timmarna man var där.
    ? Gunnel är kompentent & mkt flexibel, lyssna på hennes råd men var också noga med att det blir precis som ni vill ha det. Jag har bara bra saker att säga om henne, hon lät oss göra precis som vi ville men kom med bra synpunker och förslag när vi efterfrågade detta.
    ? Vid provätningen, acceptera inte bara menyn, utan ändra och justera det som ni tycker smakar mindre bra eller inte ser kul ut. Ex. färgklickar på tallrik, justering av bär efter säsong etc.
    ? Om ni väljer att inte gifta er på slottet skulle jag välja bort slottsprästen (han viger i kyrkan också). I mitt tycke finns det mer ungdomligare präster som gör ett bättre jobb. Vi valde att gifta oss i den närbelägna kyrkan, Fyrunga, och vigdes av en kvinnlig präst från Vara pastorat som var helt fantastisk! Dessutom kostar slotts-prästen ca. 2000 kr om jag inte minns fel. Kyrkan är f.ö. jättefin, ljus och ger ett väl-komnade intryck.
    ? Gifter ni er i en närbelägen kyrka, kan häst och vagn varmt rekommenderas som transport mellan kyrka och slott. Det passar så bra in i miljön och det blir en mysig stund efter vigseln.
    ? Blomsterarrangemangen som ingår i ?bröllopspaket? är fina & välgjorda, men för-vänta er inte för mycket. De är tämligen enkla.
    ? Bröllopstårtan levereras av konditori Nordpolen i Vara och smakar därefter, dvs. mkt bra! Dekorationen var väl inte vad jag valt, men å andra sidan så gör de nog som man vill om man har önskemål.

  • Svar på tråden Bjertorp slott - resumé för blivande brudpar
  • SaraPayam

    Åååå vad glad jag blir när jag läser detta.

    Jag & m2b gifter oss på Bjertorp slott den 1 augusti nästa år :)

    Vi är hittills supernöjda & tror verkligen inte att vi kommer att bli något annat än nöjda heller :)

    Fick ni välja blommor i blomsterarrangemanget?

  • Lilly augusti 08

    Då har ni verkligen ngt att se fram emot, det är bara att gratulera redan nu!

    Ang blommor - jag gav floristen fria händer. Men även hon var mkt flexibel och kommer nog att uppfylla de krav ni ställer.

    Kan även tipsa om att fyrverkerier! Det passar in mkt bra i slottsmiljön & blir ett fint inslag innan festen drog igång på allvar (om det inte är för ljust 1 aug).

    Ni har ett riktigt sagobröllop att ser fram emot!

  • SaraPayam

    Det låter ju helt underbart :)

    Fick ni betala extra för fyrverkerierna? Hjälpte personalen er med att avfyra dem? Man skulle ju faktiskt kunna avsluta festen med det, tror att det kommer bli lite för ljus om man ska ha det under kvällen.

  • SaraPayam

    Hej igen :)

    Jag undrade bara vad ni hade för fotograf & när ni träffade floristen & konditorn :)

    Har du inga bilder som man kan få se? :)

  • Lilly augusti 08

    Hej igen,
    kul att kunna bidra med lite tips!

    Fyrverkerier - ja, vi fick betala extra för dem. Det finns färdiga paket som "skjuter av sig själva" så att det inte så mkt jobb. Bjertorp fixar säkert ngn som kan hjälpa er med detta. Som sagt, allt är upp till er. Vi anlitade toastmadame's pojkvän.

    Fotograf - Berit Abrahamson
    www.beritabrahamsson.se/
    Bilderna blev mkt bra & vi är väldigt nöjda. Hon utgick från våra önskemål och rekognoserade området på fina ställen.

    Florist - jag använde inte Bjertorps florist annat än till bordsdekorationerna. Inte för att jag tror att de gör ett mindre bra jobb, men jag hade en florist där jag växte upp som jag vill använda (detsamma gällde även frisör). Så floristen ringde jag till i juni och bokade "kapacitet" så att säga och sedan pratade vi igenom arrangemangen två veckor innan bröllopet.

    Konditorn - pratade med dem i början på juni. Beror på hur viktigt det är för dig, men vill du ha en speciell tårtställning så var ute i god tid. Jag fick ta den som var kvar, men det blev kanonbra. Kan rekommendera en fika på Nordpolen om ni inte redan varit där.

    Bilder - hm, ja. Gillar inte riktigt att lägga ut bilder på nätet. Men vi gav arrangören som skjutsade oss mellan kyrkan och slottet löfte att visa lite bilder. Så vi finns i alla fall på följande länk:
    www.hastkorning.se/brollop.htm

    Och som sagt, både kyrkan, prästen och hästskjutsen kan rekommenderas i allra högsta grad.

    Hör av dig om du har mer funderingar. Det är en hel del tankar som kommer upp i samband med bröllopsplanering, men roliga sådana. Men till att hålla det på en rimlig nivå hela tiden!

  • SaraPayam

    Tack :)

    Det är verkligen jättesnällt att få ställa alla sina frågor till dig :)

    Vi ska till Bjertorp nu i början av november, så då kan man ju passa på att gå till nordpolen & ta en fika :) Ligger det inne i Skara eller i Vara?

    Aha du hade inte deras florist, men då ska jag nog kolla med slottet när de tycker att man ska kontakta dem :)

    Kommer du ihåg vad ni fick ge för fyrverkerierna? Det skulle ju vara helfräckt att avsluta med det :)

  • Lilly augusti 08

    Hej!
    Nordpolen ligger i Vara. Du hittar konditoriet med lätthet.

    Fyrverkerierna - det var faktiskt en överaskning så jag har dessvärre inga exakta prisuppgifter. Men det finns nog i alla prisklasser om du kikar på nätet.

    Återigen, har du mer frågor så hör av dig!

  • Cendrillon

    Tack sa mycket for att du lade upp den har traden! Vi ska gifta oss pa Bjertorp nasta sommar, och det ar jattebra att kunna se vad ni tyckte om det.

    Vad hade ni for band/DJ, och skulle du rekommendera dem?

  • SaraPayam
    Cendrillon skrev 2008-11-06 22:38:03 följande:
    Tack sa mycket for att du lade upp den har traden! Vi ska gifta oss pa Bjertorp nasta sommar, och det ar jattebra att kunna se vad ni tyckte om det. Vad hade ni for band/DJ, och skulle du rekommendera dem?
    Åååå vad kul

    Vilket datum gifter ni er? Vi gifter oss den 1 augusti

    När vi va på Bjertorp första gången rekomenderade Gunnel ett band & vi va där & träffade dem förra helgen & gud vad duktiga de är....är så jättenöjd
  • Cendrillon

    Hej!

    Kul att hitta nagon mer som ska gifta sig dar :)

    Var det Step by Step mojligen...? Vi fick en broschyr av Gunnel men eftersom vi bor utomlands ar det lite svart att aka och lyssna pa dem. Hur var de? Vore jattetacksam om du kan tipsa lite :)

  • SaraPayam
    Cendrillon skrev 2008-11-10 21:14:05 följande:
    Hej! Kul att hitta nagon mer som ska gifta sig dar :)Var det Step by Step mojligen...? Vi fick en broschyr av Gunnel men eftersom vi bor utomlands ar det lite svart att aka och lyssna pa dem. Hur var de? Vore jattetacksam om du kan tipsa lite :)
    Hahaha

    Vilket datum är det ni ska gifta er? Det kanske va er som dom dubbelbokade oss med Det va meningen att vi skulle gifta oss 8/8 först. Men eftersom de dubbelbokade oss så ska vi gifta oss den 1/8

    De va verkligen jätteduktiga. De har fyra olika alternativ som man kan välja på. De ena är med en som sjunger & de som spelar, den andra (som vi ska ha) är med ytterligare en sångerska.
    Så de va båda de som ska sjunga som va & träffade oss & de sjöng så bra

    Sen rekommenderade ju Gunnel fotograf med & vi har valt Anneli på ögonblick. Hon är jätteduktig, social, mm. Så jag tror att det kommer bli bra
  • Lilly augusti 08

    Hej!
    Ang musik. Vi hade DJ (vi var nöjda men det var inte toppenbra och vill därför inte ge ngn rekommendation där), vilket gav mkt bra tryck på dansgolvet.

    Vi funderade länge på levande musik men aukustiken kändes inte så bra för detta på Bjertorp. Tänk på att det kan bli ganska "skränigt" med levande musik med trummor och tung bas i fel miljö. Men det är ju en smaksak...

    Dessutom så ville vi ha dansen i "entréhallen" vid baren och inte i matsalen, detta för att komprimera festutrymmet så mkt som möjligt samt att det kändes trevligast. (Jag tror att om man väljer band så dansar man i matsalen.) Genom att dansa/festa i hallen så blev den inte ngn brådska att röja i matsalen för personalen.

    Ytterligare en fördel med att dansa i hallen är att terrassen ligger så bra i anslutning till dansgolvet och baren, om vädret tillåter så är det ju jättetrevligt att stå därute i sommarnatten och prata.

  • SaraPayam

    Lilly augusti 08 skrev 2008-11-16 14:10:52 följande:


    Hej!Ang musik. Vi hade DJ (vi var nöjda men det var inte toppenbra och vill därför inte ge ngn rekommendation där), vilket gav mkt bra tryck på dansgolvet.Vi funderade länge på levande musik men aukustiken kändes inte så bra för detta på Bjertorp. Tänk på att det kan bli ganska "skränigt" med levande musik med trummor och tung bas i fel miljö. Men det är ju en smaksak... Dessutom så ville vi ha dansen i "entréhallen" vid baren och inte i matsalen, detta för att komprimera festutrymmet så mkt som möjligt samt att det kändes trevligast. (Jag tror att om man väljer band så dansar man i matsalen.) Genom att dansa/festa i hallen så blev den inte ngn brådska att röja i matsalen för personalen. Ytterligare en fördel med att dansa i hallen är att terrassen ligger så bra i anslutning till dansgolvet och baren, om vädret tillåter så är det ju jättetrevligt att stå därute i sommarnatten och prata.
    Jo men visst kan det bli lite högt ljud när man har levande musik, men jag tror ändå att det kommer att bli bättre med levande musik på ett slott.
    Bandet kommer att spela i hallen, vilket är superbra, hade verkligen inte velat ha det i matsalen.

    När ni va där fick ni provsmaka alla rätterna som man kunde välja på eller fick ni välja ut några stycken? Fick ni även smaka med viner till?

    Bodde ni & gästerna kvar till dagen efter? Va bruchen/frukosten bra?

    Hur gjorde ni med drinkarna/baren till festen, bjöd ni på det? Vad kostade det? Vad hade de för urval?
  • Lilly augusti 08

    Ja, det blir nog jättebra med levande musik! Som sagt, en ren smaksak. Och hallen - bra val!

    Provätning - det är menyn som ni bokat som gäller samt viner (be att få provsmaka flera, det är ju trevligt & gott att få olika alternativ!) Tips: Vi körde på ett "bättre" (läs: dyrare) vin till förrätten då gästernas smaklökar fort. var på topp och en billigare variant till dessert.
    Och glömt inte att se till att justera menyn efter era önskemål!

    De flesta gästerna sov på slottet och åt frukost/brunch. Trångt men det funkade. Kolla upp sovplatser innan ni skickar ut inbjudningar om ni ska ha stort bröllop, vi fick precis ihop det genom att lägga en del par tillsammans i de stora rummen.

    Jag tror att frukosten var bra, iaf. sägs det så. Jag hann inte äta så mkt, gick mest omkring och njöt... Men inget att oroa sig för där.

    Baren - vi hade öppen bar. Vi baserade detta beslut på tidigare erfarenheter av bröllop. Det blir bättre fest helt enkelt med öppen bar! Och om man ändå har valt att gifta sig på Bjertorp så är summan av drinkarna för kvällen liten del av totalkostnaden! : )
    Har inga exakta prisuppgifter där men helt klart värt det. Utbudet är som i en standardbar.

  • SaraPayam

    Provätningen: Okay, vad bra att du säger det, det ska vi verkligen tänka på när vi ska provsmaka maten, kan tyvärr inte så mycket om viner & så .... men det blir nog bra

    Sovrum: Det finns ju 37 rum på slottet, om jag har förstått det hela rätt & vi kommer att ha ca 70 gäster, så jag tror att alla kommer att sova gott den natten

    Bar: Vi har med bestämt att ha öppen bar & vi har räknat med en kostnad på ca 14000kr, men frågan är om det räcker....hmmm vad tror du?

  • agni

    Hej! Ska gifta mej 090807, har lite frågor ang Bjertorp!
    Hur mycket kostade det bröllopspaket du nämnde?
    Kan man ha egen bar (dvs egeninköpta drycker från något annat ställe)?
    Vackra kyrkor i närheten?
    :)

  • SaraPayam
    agni skrev 2008-11-21 12:52:11 följande:
    Hej! Ska gifta mej 090807, har lite frågor ang Bjertorp!Hur mycket kostade det bröllopspaket du nämnde?Kan man ha egen bar (dvs egeninköpta drycker från något annat ställe)?Vackra kyrkor i närheten?:)
    Hej

    Om du går in på¨deras hemsida, så kan du läsa om deras bröllopspaket & där står även deras priser.

    Nej man kan inte ha med sig egen alkohol dit, det är nog inte många slott som tillåter det

    Kyrkor har vi inte kollat efter, eftersom vi gifter oss vid slottet

    Hör av dig om du har några fler frågor

    Jag vet att lokalen är uppbokad den 8/8 för det va det datumet som vi hade tänkt ifrån början, men de hade dessvärre dubbelbokat oss, så nu giftervi oss den 1/8.

    Du kan ju alltid ringa & höra med dem om de brukar ha 2 bröllop på en helg, men jag tror knappast det.....
Svar på tråden Bjertorp slott - resumé för blivande brudpar