hjälp med publisher!!!
nån som kan hjälpa mig med publisher? jag fattar noll!!! jag har hämtat en testversion som jag har tillgång till till typ jan...men hur gör man?????
snälla nån jag vill göra ett festhäfte med ett ståendes A4
nån som kan hjälpa mig med publisher? jag fattar noll!!! jag har hämtat en testversion som jag har tillgång till till typ jan...men hur gör man?????
snälla nån jag vill göra ett festhäfte med ett ståendes A4
Jag vill också gärna veta detta så jag puffar!
Det är jätteenkelt men svårt att förklara! Men börja med att välja en tom mall t.ex. vikt stående A4 (bokvikning). Varje sida kommer upp för sig och sedan är det bara att leka! Skillnaden från tex Word är att man själv infogar ramar för text, bilder etc. Titta i listen till vänster. Dessa rutor kan man sedan flytta som man vill, lägga över varandra etc. Man kan också välja om man vill att rutorna ska vara "genomskinliga" om man tex vill ha text ovanpå en bild...
Om man vill ha stödlinjer som man inte ser vid utskrift så håller ner Skift-tangenten om jan inte missminner mig och håller över linjalen till vänster eller i toppen och drar ner då kommer det en grön linje som ser ut som de rosa och blå marginallinjerna, dessa går utmärkt att flytta på genom att dra dem utåt eller inåt. Detta gör det enklare att placera objek t.ex. centrerat. Längst ner till vänster kan man se vilken sida man är på. Det man ska tänka på när man skriver ut från Publisher är att man bara skriver ut sidan 1 och 4 först och sedan vänder på pappret och då skiver man ut sidan 2 och 3. Gör en test först så att pappret vänds åt rätt håll!
Det bästa är att sätta sig och leka lite! Det är lätt att bli duktig på Publisher om man bara ger det lite tid! Var inte rädda för att pröva lite olika man kan alltid börja om! ;)
Jättebra förklarat! Då är det bara att börja leka i publisher nu då!
Tack så jättemycket!
åhh tack!
jag lyckades fixa ett test häfte! superkul att fixa o trixa lite...även om det tar tid. en sak jag tänkte på när jag skrev ut var att bilderna inte blev så bra. konturerna var inte så tydliga...svagt tryck. förstår ni?? är det min färg som börjar ta slut eller e det bildernas fel?? om färgen e slut så verkar ju det konstigt för all text blir jättebra!
hmm...nån som vet??