• liebelove

---Gör jag rätt som friar?---

Hej allesammans!

Är 23 år och har en sambo på 24. Vi har snart varit tillsammans i 3år och varit sambo lika länge.

Vi har pratat om att vi ser en gemensam framtid för oss med giftemål. Men när vi har pratat förlovning så har min kille sagt att det är något man gör när man är färdigutbildad och "klar". Saken hör till att han har 6 månader - 1 år kvar att plugga. När han är klar kommer vi att vara tvugna att flytta utomlands pga hans yrke (ser fram emot det:))

Summan av kardemumman av detta inlägg är att jag nu har börjat fundera på att fria. Dels pga att jag tycker det känns 1000% rätt och dels för att jag skulle se det som en vacker gest att vi har tagit vårt förhållande ett steg längre när vi väl flyttar. För jag vet att det kommer att vara en prövande tid för förhållandet och då skulle en förlovning, för mig, visa att detta är något vi gör tillsammans. För det kommer att vara tufft ibland....

Så tjejer (och kanske nån kille också) vad tycker ni? Ska jag gå emot vad min sambo tycker att man "ska" göra och fria? Till historien hör att min kille har mycket skiljsmässor i sin närhet och är då mer försiktig med sånt här.

ALLA SVAR TAS TACKSAMT EMOT!!!

• Svar på tråden ---Gör jag rätt som friar?---
  • didis

Fria om du vill, det värsta du kan få är nej.

Jag har i flera trådar beskrivit min syn på äktenskap för att visa att ovilja att ingå äktenskap inte behöver ha något med kärlek att göra.

För mig är nämligen ett äktenskap en juridisk finess, inte något romantiskt för romantik kan vi ordna utan bröllop. Däremot är det en bra tillfälle att festa och träffa släkterna tillsammans, normalt är det ju annars mest ena släkten åt gången vid födelsedagar etc.

Så om jag hade varit din sambo och du frågat mig hade jag sagt "nej varför skall vi gifta oss vi har ju inte barn?". Kärlek kan man visa på så många olika sätt och äktenskap är bara ett av dem.

Dessutom, om han tjänar mer än vad du gör tex, kan det vara direkt ofördelaktigt ekonomiskt med äktenskap (för honom) vilket kan bidra, tillsammans med hans erfarenheter i släkten, till en tveksamhet.

• EmmaochMagnus

Hej!

Jag friade till min karl!
    Högst uppe i fritt fall på Liseberg
    Han sa ja (år 2001) och nu efter utbildningar och 2 barn skall vi gifta oss den 9 januari. Bara drygt 3 månader kvar :)

Så mtt råd är: Ja fria! Klart han säger JA! :)

• EmmaochMagnus

sorry...inte fritt fall.
    Menar pariserhjulet :P

Nåja, romantiskt blev det iaf

• Lillsnufflan

Om du kan acceptera ett nej utan att bli alltför nerslagen tycker jag absolut att du kan fria. Personligen hade jag nog velat gifta mig innan jag flyttade utomlands. Men det är jag det.

• Totoro

OT kanske

EmmaochMagnus: Pariserhjulet verkade mera logiskt, började precis fundera på hur du hann få ur dej frågan högst upp i fritt fall

• didis

Haha hade blivit mer dramatik än romantik i fritt fall...

"Jag svarar JAAAAAAaaaaaaaaaaa...."

EmmaochMagnus skrev 2008-10-03 10:04:35 följande:
    sorry...inte fritt fall.Menar pariserhjulet :PNåja, romantiskt blev det iaf
  • EmmaochMagnus

Toroto: Saken är den att jag planerade att göra det i fritt fall. Hade bundit fast ringarna i ett av mina skosnöre som jag hade i bh:n. Så de inte skulle trilla ner.
    Men jag hann fasen inte med det! Så direkt efeter frittfall åkte vi pariserhjulet :)

Synd bara att m2b fattade vad som var på gång (efter fumlet i fritt fall)

Men han sa Ja iaf

:)

• EmmaochMagnus

Didis: Ja det var precis den effekten jag ville ha!

Men nu han vi ju tom pussas innan det var slut med åkturen oxå!

• Silla69

Jag hade nog väntat lite, för när jag läser
    "Ska jag gå emot vad min sambo tycker att man "ska" göra och fria? "
    så hade jag inte gått emot det.

Han har ju egenligen sagt att han vill vänta med det.
    Sen tycker jag att ni är väldigt unga och att han har rätt.

Har en son som är 22år, så jag förstår hans tankesätt.

Jag hade väntat.
    Men du ska ju göra som du känner, men klarar du ett Nej så e det bara att fria.

• EmmaochMagnus

Jag och min sambo var 20 och 23 när vi förlovade oss.
    Han hade sagt att han oxå tyckte att han skulle fria men har i efterhand sagt att han blev så lättad när jag gjorde det. Han kände lite prestationsångest. Karlar alltså!

• Nancy Drew
    EmmaochMagnus skrev 2008-10-03 10:23:11 följande:
    Jag och min sambo var 20 och 23 när vi förlovade oss.Han hade sagt att han oxå tyckte att han skulle fria men har i efterhand sagt att han blev så lättad när jag gjorde det. Han kände lite prestationsångest. Karlar alltså!:)
    Nja, när man läser olika trådar här där folk blivit besvikna på hur killen har friat får man förstå om de har lite prestationsångest.

TS: Jag friade till min blivande man (visserligen efter att han sagt att han skulle säga ja på direkten). Han tyckte det var fint att jag tog det initiativet, han hade antagligen väntat något år till. Go for it säger jag! (Men om han antytt att det där med äktenskap inte är något för honom, var beredd på att få nej).
  • lillabruden

här har ni ännu en tjej som tog tag i det och friade
    vi pratade mycket om just äktenskap ett tag och jag visste att han ville gärna gifta sig med mig i framtiden, då hade vi varit ihop bara 1år. men eftersom jag är lite som jag är..jag ville ha ett romantiskt frieri vilket jag är säker på att han inte lyckats med.. så jag lurade honom totalt! jag sa att jag ville gifta mig på direkten efter en förlovning, max inom 1år helst inom veckor. Stackaren blev vettskrämd

vi planerade sen en semester till mina rötter i Italien och åkte till Venedig... efter att ha tvingat på min älskade snåljåp en tur i gondolen så friade jag till honom precis vid Rialto bron.. Han blev minst sagt riktigt chockad och jag trodde nästan han skulle hoppa i vattnet, men jag försäkrade honom om att jag kan vara förlovad i hur många år som helst, tills det känns rätt och då sa han ja

TS kanske du ska vänja honom vid tanken på att en förlovning inte är en så himla stor grej egentligen... vad är anledningen till att han 'måste' vänta tills han pluggat klart och diskutera att det kanske inte är så stor skillnad..
    Du känner din kille bäst, gör det som känns rätt!

Svar på tråden ---Gör jag rätt som friar?---