Inlägg från: sokkerstruten |Visa alla inlägg
  • sokkerstruten

    Vad finns det för bidrag hemma?

    Du får A-kassa. Om du blir arbetslös, om arbetsvilkoret som dom kallar det stämmer. Studievilkoret har dom tagit bort.
    Sök på google!

    Du får mamma penning. Dom tittar 8 månader tillbaka i tiden jobbade man då så får du 80% tror jag av det som du tjänar. Jobbade du inte då utan studerade så är studietiden över hoppningsbar tror jag och dom tittar då vad du gjorde innan studierna. Men jag vet att det är olika regler med det oxå. Annars då får du 120 kr om dagen. Du bestämmer mer eller mindre själv hur du vill ta ut dom, men mamma och pappan har ett visst antal dagar var och ett antal som dom gör som dom vill med. Dock så kan man föra över dagar m.m till varandra. Du kan behålla dagarna fram tills barnet är 8 år tror jag. Men kan bara påbörja en föräldra ledighet tre gånger under ett år. Och Arbetsgivaren måste godkänna din föräldraledighet om du anmäler 2 eller 3 månader innan. Gå in på försäkringskassan för mer info. För att kolla hur det ser ut.

    Bostadsbidrag vet jag inte.. vet att du måste passa in i olika kriterier. kanske som ensamstående, pensionär,student.

    Sök info på google så lovar jag att du hittar det du letar efter!

  • sokkerstruten

    Ok, du hade lite bättre koll! Bra att det blir rätt! :)

  • sokkerstruten

    Man avgör ju själv om man vill gå tillbaka till jobbet...men när man har plockat ut alla dagar så får man ju inga mera pengar. Då får man leva på en lön, så ja det är la meningen men alla gör ju som man vill, många plockar ut färre dagar (kanske 3 dagar per vecka)och sparar vilket göra att dom kan vara hemma längre eller ta ut den på sommaren så man kan vara hemma med barnen då, när dom har sommarlov plus att man har semester.. Man har laglig rätt att gå tillbaka till jobbet 75% om man vill efter mamma ledigheten!

  • sokkerstruten

    Och jag vet inte hur det är längre men jag vet att om man blev gravid igen innan barnet är 1.5 år så får man samma mamma penning till det andra barnet vilket brukar vara mera eftersom man oftast går ner i timmar efter det första barnet.

    Sen är det oxå så att om du går tillbaka till jobbet säg till 75% och har fått en löneförhöjning under tiden du är mamma ledig eller när du jobbar 75% så breäknar dom mamma penning som om du jobbade 100% och med din nya lön!Men då måste man bli gravid innom två år efter det första barnet!

  • sokkerstruten

    För att få mamma penning så tittar dom bara på vad du gjorde för 8 månader sedan, från den dagen barnet föds...är du inskriven då och hade jobb då så ska det vara lungt.

  • sokkerstruten

    Det bästa är nog att skriva upp frågorna du har och antingen ringa eller maila!

Svar på tråden Vad finns det för bidrag hemma?