• Lovecats

Syskon som söker konflikt - Långt

Pratade häromdagen med min syster om bröllopet och att vi skulle titta på lokal. Nämnde att vi kommer att välja barnfritt för att alla ska få en festkväll där de kan sitta ner och ta det lugnt, istället för det spring, skrik och tumult som rått på de bröllop jag varit på där även små barn varit medbjudna.

De flesta föräldrar uppskattar att få en anledning då och då till att bara vara vuxna och det finns inget barn som orkar, eller vill sitta still och vara tyst genom tal och långa middagar. Således förstår jag inte varför hon är så oresonlig. De lokaler som funnits att tillgå har dessutom inte legat barnvänligt till heller, så det har gjort sitt för vårt val.

Jag hade visserligen förväntat mig knot, men inte att få luren slängd i örat efter en utskällning där min syster förkunnade att vi fick se till att hitta en lokal så att hennes barn fick plats. Oavsett, så skulle hon ta dem med sig.

Nu är det visserligen åtta månader kvar, men vad gör jag om hon dyker upp med barnen?
    Hur får jag henne att förstå att det inte är något personligt (jag har sagt att det gäller alla barn, inte bara hennes, men det hjälpte inte)?
    Hur få henne att acceptera att jag och min blivande har samma rätt som hon och hennes man hade när de gifte sig att sätta regler för hur det ska gå till?

Föräldrarna har lovat att prata med henne. Den ena föredrar att medla, den andra är mer hårdför och säger: Ert bröllop, era regler! Får se hur det går med det. Syster och jag har sedan barndommen en dålig relation och även om den blev bättre när vi slapp bo under samma tak, så har den aldrig varit smärtfri.

Jag har gjort vad jag känner att jag kan för att förbättra vår relation, men det har bara försatt mig i en position där jag snarast är en medlare mellan henne och andra hon är i konflikt med. Inte en där några problem löses. Min syster är väldigt egocentrerad och närmast söker konflikter, så jag undviker att träffas om vi inte måste och försöker le, bita ihop och prata runt och bort alla "heta" ämnen. Det är jag hederligt trött på nu och leker med tanken att inte bjuda henne alls. Det skulle potentiellt leda till att hela min släkt blir förbannad och bråkar på bröllopet dock, men jag torr knappast de skulle kunna ställa till samma hallå som jag flera gånger sett min syster göra.

Vad ska jag göra? Jag vill ju bara ha ett fint kalas med mina närstående. Systerns barn kommer i sinom tid att få gå på sin beskärda del av bröllop. Då förhoppningsvis är de gamla nog att vara klara över att ett bröllop inte är ett prins- och prinsesskalas.

• Svar på tråden Syskon som söker konflikt - Långt
  • SM09

Ojoj, misstänker att just en sån här konflikt kommer att komma den dagen som svägerskan läser ordet Barnfritt på våra inbjudningar. Men vi har diskuterat det här fram och tillbaka, vridit det ut och in och kommit fram till att det är våran bröllopsfest, och på den vill inte vi att våra andra gäster ska sitta och bli irriterade på dessa två illbattingar vars föräldrar inte vet vad uppfostran och hyfs är. Nästan så att jag längtar... Kalla mig gärna elak, men jag tänker bara gifta mig en gång och jag vill kunna komma ihåg festen som en fest för alla nära och kära, där alla (förhoppningsvis) har riktigt roligt.
    Dessutom så kommer vi att servera alkohol på våran fest, och min personliga uppfattning är att barn på fester med alkohol inte hör ihop alls på något vis.

• Tjolinti

aaaaaaaaaaaaaaa låt henne komma med sina barn så kan ni skicka hem henne då istället, usch för folk som ska bestämma över andras bröllop

• Avath

Jag ska själv inte bjuda min farmor eller faster. De har bettet sig på ett sådant sätt att jag kan inte bjuda dem och känna mig glad, och avslappnad. Det är ju min och min fästmans dag att förklara vår kärlek till varandra, och fira den. Min farmor och faster skulle inte komma för att glädja sig. De skulle komma för att kritisera, tycka 'synd' om mig, och vara allmänt elaka.

Om din syster tycker det är viktigare att ha sina barn där och få 'rätt' än att komma och stödja dig och visa dig kärlek på din dag så är det väl så. Synd för henne att hon missar, om hon växer upp någon dag så kommer hon skämmas och ångra sig.

• 090208

Be henne flyga och fara om hon tycker upp med kidsen. Klart det inte ar personligt, men hon ska minsann respektera att det ar ER brollopsdag.

Var inte vek utan sta upp for dig sjalv. Om hon har hallit pa sadar forut sa ar det hog tid att du hugger ifran!

Men jo, jag forstar ju sjalvklart att det ar jobbigt for dig...

• Helon

Jobbig situation, men är det barnfritt så är det! Det borde hon veta som förälder, att andra föräldrar också gärna har en barfri kväll i goda vänners lag! Kan man inte fixa barnvakt så får någon stanna hemma. Så enkelt är det, i mitt tycke. Fjäska inte, ändra inte era planer och önskemål för ert bröllop. Stå på dig! Läs inlägget från fluffinuff, hon mår bättre nu än förut UTAN sina sura syrror! Man måste inte umgås med syskon bara för att man är syskon.

Man väljer inte sin familj, man väljer sina vänner. Det verkar som du försökt en längre tid att medla och vara henne till lags i andra situationer också och någon gång tar det stopp. Tala om för henne att eftersom hon inte respekterar dig/er och dina/era önskningar så kan du inte umgås med henne mer och tyvärr inte välkomna henne till ditt bröllop. Ge upp, släpp henne och fokusera på att må bra själv och få ett bra liv. Se bröllopsfesten som en nystart, en markering för ditt nya, fria liv! Kanske får hon en tankeställare och kommer och ber om ursäkt, eller så låter hon bli. Och OM hon kommer, så är det ändå upp till dig att välja om du känner att du vill godta ursäkten och om den känns ärlig. Gör den inte det så tacka men säj att det är för sent för en bra relation och att du kan sträcka dig till att vara överens om att ni aldrig kommer komma överens.

Se det positivt, du har ju nu chansen att bli av med henne för gott!

Lycka till och STÅ PÅ DIG! Du är värd att må bra, utan att blandas in i konflikter som du inte har att göra med. Energitjuvar ska man rensa bort ur sitt liv!

/Helon

• passionsblomman

Det här verkar ju skitjobbigt, och syns ju tyvärr handla om något helt annat än barnen och deras eventuella deltagande. Har du hört något mer från henne sedan sist?

Min erfarenhet är att det som redan är surt och ruttet mellan människor brukar tendera att dras till sin spets JUST i lägen där det finns en önskan om att man ska kunna samlas( för man är ju familj ändå) och ha precis så trevligt som "alla normalt funtade som inte har så knäppa..." har.
    Saker är fortfarande som de är och dessutom finns det en stress och rädsla att det ska skita sig big-time så att säga.

Ofta gör det så också. Inte sällan INNAN, och folk gråter och mår skit

Det är väl därför det finns så mycket film på temat "släkten är värst" Om det är tillräckligt skruvat så kan vi ju trösta oss med att så där galna är ju iallafall inte vi....

Kanske är det bäst att du får ett totalt utbrott eller sammanbrott rakt av och en gång för alla, nu innan det är bröllopsdag. Ösa hela skiten, skrika gråta ,kasta grejor- (jodå, det kan vara riktigt uppfriskande.. )
    För mer än allt annat så måste nog luften rensas. Det är helt vedeervärdigt med uppslitande drabbningar, men vid vissa punkter i livet måste man ta nya avstamp och jag tror du nått en sådan i fråga om relationen till din syster.

Ni kommer båda att vara tvungna att välja varandra och en levande relation, stolthet eller försoning osv.
    Ni har nog en del "jamen du då som alltid...Nähä det är ju DU som ta mig fan aldrig..." framför er, men kANSKE kan det lada till någon slags försoning?

Åtminstone borde du kunna nå så långt att din syster förvånat får spärra upp ögonen och se en ny verklighet i vitögat: en där hon inte kan driva sin vilja igenom genom att skrämmas med att sina utbrott.

Det vore ju skönt om hon taggade ner så du kan lägga fokus på något roligare. Jag håller tummarna!

• didis
    Helon skrev 2008-10-04 22:10:31 följande:
    Se det positivt, du har ju nu chansen att bli av med henne för gott!
    Det är hennes syster vi pratar om!

Jag har ingen aning om hur gammal du eller TS är men det är betydligt enklare att säga "skit i grundfamiljen" när man är ung, nykär och inte har barn själv och livet är på topp.

Jag anser att man har en skyldighet mot sina barn att, om möjligt, ha kontakt med sin släkt (finns givetvis tillfällen när det inte är lämpligt) och att det inte är sunt i längden att inte ha kontakt med sin närmaste släkt, de är ofta de som trots allt står bakom en när livet faller.

Det är ju inte heller så att denna konflikt blir löst genom att TS slutar träffa sin syster, inte minst när föräldrarna dör och arvet skall skiftas kommer det bli en formidabel fejd om de inte samtalat innan! Och skall TS sluta träffa resten av sin släkt för att inte riskera träffa på sin syster?

Självklart finns det tillfällen när man måste ge upp sin ursprungsfamilj eller medlemmar av den men av TS inlägg får jag snarare intrycket att det här är gammalt barndomsgroll som behöver rensas ut.

Oftare än man tror har ens "motståndare" samma önskan, trots att inte heller de visar det, att mötas på halva vägen.
  • passionsblomman

Jag måste inflika (trots mitt redan långa inlägg...) att jag håller med didis här ovan.
    Jag tror att vi i vårt välfärdssamhälle ibland inbillar oss att vi klaraross så himla bra själva att vi inte behöver någon annan alls och ibland är lite snabba med att avfärda människor som "skaver" i vår närhet.

SJÄLVKLART finns det gånger då en brytning är lösningen, men vi behöver nog varandra mer än vi tror ibland.Kanske särkilt den som gett oss skavsår.

(Jag vet hur det kan kosta på,sånt här är bland det jobbigaste livet serverar oss, för det tar sån energi.)

Som sagt, hoppas ni hittar en lösning på detta.

• gottelina

Man kan inte i hela sitt liv vika sig för andra och förneka sig själv. Det måste funka lika i båda riktningar och det gör det ju uppenbarligen inte. Sätt gränsen och låt henne välja. Kom utan ungar eller stanna hemma, punkt!

Har precis haft en liknande grej med makens bror och svägerska. De var sura och skulle inte komma först, sen skulle de gå på vigseln om vi bad om ursäkt. Svaret de fick var att någon ursäkt blir det inte eftersom vi inte anser oss gjort något fel. Vi kräver heller ingen ursäkt utan går gärna vidare. Ska man komma på vigseln går man även på festen annars får man på kyrkbacken förklara för alla mostrar och fastrar varför man valt det, så att hans mamma skulle slippa konstiga frågor och försök till att förklara.

Det slutade med att broren begravde stridsyxan och båda kom till hela kalaset. Hon lyckades se sur ut från kl 15.00 till ca 22.00 när de körde hem för att lilltjejen hade somnat.

• skille

Si til henne at dette er din store dag, og om sin søster vil dele denne med deg, så kommer hun UTEN barna.

Svar på tråden Syskon som söker konflikt - Långt