• DanKat

Vad ska man kolla upp? Vettiga priser?

Vi fick mail idag med prisuppgifter från en fotograf vi kontaktat. För att fotografera oss innan vigseln, vara med i kyrkan och sedan fotografera efteråt (med våra gäster) vill han ha 3000kr. Har mailat en bekant som anlitade honom, och de behövde bara betala 1250kr för samma sak... Då känns det lite dumt att behöva betala mer än dubbelt så mycket, eller vad tycker ni..?

Dessutom är jag osäker på om vi kan beställa framkallningar på annat håll än genom honom, han skrev att det ingår sju förstoringar i olika storlekar, samt priser för förstoringar utöver det. Hon jag frågade (som anlitade honom tidigare) skrev i sitt mail att de hade beställt förstoringar själva, på internet. Så det verkar som att dom fick göra som dom ville med bilderna...

Tänkte att jag ska maila tillbaka till fotografen för att få reda på lite mer detaljer, typ om vi får någon cd med bilderna på så vi kan använda bilderna till vad vi vill. Är det något annat jag ska tänka på att fråga? Vill jättegärna ha hjälp, vi har så dålig koll på sånt här!

• Svar på tråden Vad ska man kolla upp? Vettiga priser?
  • Popcorn

Priser för fotografer kan skifta oerhört mycket beroende på erfarenhet, kunnande, bildkänsla, utrustning, om bilderna bearbetas eller om de levereras direkt från kameran, om man gör det som hobby (svart?) eller om man ska kunna försörja sig på det och betala skatter och avgifter, om det bara ingår själva fotograferingen eller om det är ett paket inkl. bilder, om bilder levereras lösa eller i album (fina album kostar ofta en bra bit över tusenlappen), om man får digitala bilder att göra egna kopior från (detta kostar) etc. Kort sagt är det svårt att säga så mycket om den prisuppgiften du fick utan att veta vem det är, om han eller hon är duktig och vad som ingår. En sak kan dock sägas och det är att det absolut inte är mycket pengar i sig för ett fotouppdrag!

Vill du få lite kläm på vad som är rimligt att betala kan du kolla på sidan 8 i häftet i länken, det är fotobranschens genomsnittspriser för bröllopsfotograferingar, www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf . Notera att i grundpriset (inkl. skatter och moms förstås) som anges ingår bara fotograferingen, kopior tillkommer vilket innebär att för en timmes fotografering och ett enkelt album på 8-12 bilder ligger genomsnittspriset på 2 300+2 160=4 460 kr (då ingår inga bilder för egen kopiering på cd). Till det kan tillkomma tillägg för restid etc. om fotografen ska komma till er i ställer för att ni kommer till honom/henne.

Vad er bekant fick betala ska ni nog inte hänga upp er på, för det var oerhört lågt vilket får mig att tro att det är en fotograf med väldigt liten erfarenhet, en som gör det helt svart och/eller någon som fotograferar mest för hobby (men som naturligtvis kan vara duktig ändå) och för att det är kul i stället för någon som ser det som en seriös näringsverksamhet.

• DanKat

Som jag förstod det i hennes mail så gör han det på sidan av, hon skrev att han jobbar på lokaltidningen hemma. Så jag litar på att det inte är svart iaf.

Tack för länken, men det är bara det att jag tycker inte att dom priserna är rimliga... har hört ganska många här på BT som får betala massvis med tusenlappar för sina fotografer - jag tycker det är helt vansinnigt att det får kosta så mycket! Så vi blev väldigt hoppfulla när vi fick mailet från henne som inte hade behövt betala mer än 1250! Hon skrev iofs att han kan ha höjt sedan de gifte sig, men att han skulle ha höjt med 140% tycker jag var rätt mycket ändå... Tänkte iaf att jag ska skriva till honom att jag fick veta det tidigare priset av min bekanta, och fråga honom vad det är för skillnad eftersom det nu är så mycket dyrare. Men jag vill jättegärna ha tips på vad jag ska fråga mer, är det något speciellt man bör tänka på att kolla upp med fotografen innan man bokar?

• Plummis83

När var det din bekant gifte sig då?? Våran fotograf sa att han höjer priset för varje år, tror de flesta gör det.

Vi kommer betala 7200 kr för våran och då fotograferar han oss, vigseln och mingel utanför kyrkan!! Det ingår en massa vanliga framkallningar, en del förstoringar i olika storlekar och så får vi alla bilder högupplösta på skiva som vi får göra vad vi vill med!!

• Lavendelflickan

Det jag tycker ni ska tänka på är:

Vad kostar: Tackkort, album och efterbeställningar?

Hur får ni använda bilderna (internet etc.)

Vem har arkiveringsansvar? (oftast fotografen)

Är er fotograf yrkesverksam med inriktning bröllop? (En fotograf kan vara jätteduktig med sakna rätta känslan för bröllopsbilder)

Ni ska upprätta ett skrifligt kontrakt med fotografen där en uppdragsbeskrivning ska ingå.. lika så betalningsvillkor m.m.

www.sfoto.se hittar du prisguiden. Det är en pris rekomendation från SFF till sina medlemmar.

Lycka till!

• DanKat

Plummis83: Det var inte så väldigt länge sen dom gifte sig, antingen i vintras eller förra vintern. Hon tyckte också (mailade henne idag) att det var en väldigt stor prisökning...

Lavendelflickan: Tack! Jättebra att få såna tips! Men jag funderar vad det egentligen spelar för roll vem som har arkiveringsansvaret... Förklara gärna

• Lavendelflickan

vikten av att bildfilerna är arkiverade på ett betryggande sätt är jätteviktigt.

Har du som privatperson bildfilerna på olika hårddiskar samt på dvd skiva?

Dvd och Cd skivan är inte ett bestäningt lagringsmedia. Det finns forskning som visar att en CD skiva håller cirka 10 år utan försämrad kvalitet.. +/- 5 år.

Alltså ska bildfilerna även arkiveras på ett annat media. T.ex. hårddisk. En profetionell fotograf arkiverar dina bildfiler på ett betryggande sätt.

• Lavendelflickan

tillägg...

olyckan kan ju även drabba ett proffs ..

Hör gärna efter med din fotograf hur han / hon arkiverar bilderna.

• Plummis83

Jo, det förstår jag då att ni tycker!! Skulle jag oxå göra...

DanKat skrev 2008-09-30 17:30:03 följande:
    Plummis83: Det var inte så väldigt länge sen dom gifte sig, antingen i vintras eller förra vintern. Hon tyckte också (mailade henne idag) att det var en väldigt stor prisökning...
  • DanKat

Tack ska ni ha för alla tips! Har fått ett nytt mail nu av fotografen efter att jag mailat honom ytterligare en gång. Bröllopet han fotade där de fick betala 1250 var hans andra bröllop någonsin, så därför hade han sagt ett så pass billigt pris. Han kunde dock tänka sig att gå ner till 2500
    Vi har inte sagt något definitivt än, men det blir nog så att vi bokar honom Ska bara maila tillbaka och få bekräftat att vi förstått allting rätt nu (som vi tolkar mailet får vi både förstoringarna han hade pratat om tidigare, plus att vi får en cd med alla bilder, så vi kan använda dom till vad vi vill senare och inte behöver beställa via honom då)

• alltidvi

Något att komma ihåg till kontraktet - vad händer om fotografen får förhinder?

DanKat skrev 2008-10-01 15:05:03 följande:
    Tack ska ni ha för alla tips! Har fått ett nytt mail nu av fotografen efter att jag mailat honom ytterligare en gång. Bröllopet han fotade där de fick betala 1250 var hans andra bröllop någonsin, så därför hade han sagt ett så pass billigt pris. Han kunde dock tänka sig att gå ner till 2500 Vi har inte sagt något definitivt än, men det blir nog så att vi bokar honom Ska bara maila tillbaka och få bekräftat att vi förstått allting rätt nu (som vi tolkar mailet får vi både förstoringarna han hade pratat om tidigare, plus att vi får en cd med alla bilder, så vi kan använda dom till vad vi vill senare och inte behöver beställa via honom då)
  • Vitt guld

DanKat skrev 2008-10-01 15:05:03 följande:

Tack ska ni ha för alla tips! Har fått ett nytt mail nu av fotografen efter att jag mailat honom ytterligare en gång. Bröllopet han fotade där de fick betala 1250 var hans andra bröllop någonsin, så därför hade han sagt ett så pass billigt pris. Han kunde dock tänka sig att gå ner till 2500 Vi har inte sagt något definitivt än, men det blir nog så att vi bokar honom Ska bara maila tillbaka och få bekräftat att vi förstått allting rätt nu (som vi tolkar mailet får vi både förstoringarna han hade pratat om tidigare, plus att vi får en cd med alla bilder, så vi kan använda dom till vad vi vill senare och inte behöver beställa via honom då)
    Om fotografen är duktig lät detta MYCKET billigt.
Svar på tråden Vad ska man kolla upp? Vettiga priser?