Inlägg från: IMittEsse |Visa alla inlägg
  • IMittEsse

Namnbyte?

Dsy04 skrev 2008-09-29 19:46:18 följande:
    jag vill inte ha hans efternamn för det känns som att man byter identitet på nåt sätt
    Fast iom att man bara får ha ett efternamn så har du faktiskt hans efternamn nu. Efternamnet är det namn som står sist. Du har ett förnamn, två mellannamn och ett efternamn - hans.
  • IMittEsse

Vi kommer att behålla våra efternamn och om vi får barn så kommer de att få mitt efternamn, då det är betydligt roligare. Tycker jag som ju är opartisk

• IMittEsse
    Sundance skrev 2008-09-30 00:06:15 följande:
    Men helt allvarligt... Om man tar dubbla efternamn, blir det ändå inte att man bara skriver sitt första, barndomsnamnet, när man skriver under saker i alla fall? Det blir ju så långt annars. Samtidigt vill man ju såklart visa att man är gifta på nåt sätt...
    Man får tyvärr inte ha dubbla efternamn längre, utan det namn som står sist är ditt enda efternamn! När man så skriver under saker (viktiga papper iaf) bör man ju skriva sitt förnamn och sitt efternamn och då blir det ju inte ditt barndomsnamn som används. Det kan du ju däremot av nostalgiska skäl skriva under med om det inte gäller officiella papper och så vidare.

Det är svårt med namn!
  • IMittEsse
    Villnu skrev 2008-10-02 16:09:11 följande:
    Nu fick jag lite funderingar, jag hade tänkt dubbel namn, mitt först å sen hans men nu måste jag alltså ha hans först å sen mitt för att mitt ska va det riktiga efternamnet. Eller hur blir det???
    Ja, enkelt sagt så är det så!
Svar på tråden Namnbyte?