• MTTM

Bred förlovningsring + smal vigselring = sant?

Jag och min sambo håller som bäst på och tittar på förlovningsringar. Eftersom vi ska gifta oss nästa höst tittar vi samtidigt på en vigselring som ska passa min förlovningsring.

Vi har hittat två superfina ringar, men jag är osäker på bredden. Jag gillar bred förlovningsring + smal vigselring.

Var först inne på 7 mm (f-ring) + 2 mm (v-ring), men vet inte om vigselringen känns för smal då? Jag tyckte visserligen att det var snyggt, men det känns kanske lite "billigt" att ha en så "enkel" vigselring. Och får det plats någon gravyr i en så smal ring? Andra alternativet är 6+3, då har ju vigselringen en lite mer "normal" bredd. 7+3 hade nog varit idealet, men det kändes tyvärr lite för maffigt för mina fingrar.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Bred förlovningsring + smal vigselring = sant?
  • MrsPuff

Jag har tvärt om, en smal förlovningsring och en bredare vigselring, (eller from med 11 nov har jag det iaf ;)...) och jag tycker jättemycket om det.
    Den enda anledningen jag skulle kunna se till varför det kan vara svårt att ha åt andra hållet är kanske att den tunna ringen inte sitter kvar när den sitter ytterst, men det beror ju helt på hur fingrarna är också, det kanske funkar jättebra på dig.

På min smala ring har jag gravyren på utsidan på sidan. Ringen är liksom platt och hög. (Det är en Hand Sweden ring, du kanske har sett dem)

Egentligen tycker jag man ska välja ring precis så som man vill ha det, inte efter vad som är rätt. Så gjorde jag. Det är ju ändå jag som ska ha ringen...

Lycka till!

Mrs Puff

• Humlanhubbe

Jag säger som nedan..Gå efter vad Du känner för att bära resten av livet!
    Jag har (och föredrar) bred förlovningsring och smal vigselring..Se mitt galleri!

• jelikr

Min vigselring är smalare än förlovningsringen.
    Tror det finns en bild i galleriet.

• MrsPuff

Tror det kommer att bli fint hur du än gör. Tycker ofta jag ser ringar som jag tycker är jättefina, jag kanske inte skulle kunna tänka mig att ha dem själv, men passar de på personen kan de vara jättefina i alla fall...

• Villemoa

Jag har själv en f-ring som är 6mm och kommer att ha en vigselring som är 4mm. Men jag har långa och smala fingrar så på mig passar det ju. Gör som du själv känner är bäst, hur det än blir kommer det att bli superfint!

• MTTM

Ni har säkert rätt i att det blir fint hur man än gör - men man vill ju så gärna att det ska kännas helt rätt när det är smycken man ska bära hela livet (förhoppningsvis!)

Kikade i era gallerier, Humlanhubbe & jelikr, och era resp ringar såg jättefina ut! Är väldigt svag för kombinationen bred + smal! Vad har ni för bredd på den smalaste?

• Hofsan

Min förlovningsring är 1 mm smalare än vigselringen. Finns i mitt galleri om du vill kika.

• vilja76

Mina är 5+5 cm. Båda är kantiga i vitguld men vigselringen har 2 rader med totalt 30 diamanter

• Vickan85

Jag kommer ha en smalare vigselring än min förlovningsring! Det kommer bli supersnyggt!

• Wingtear

min förlovningsring är 3,5 bred och vigselringen kommer bli ca 1 bred, med 3 stenar hängande i klase. Detta gör att jag kommer ha f-ringen ytterst på fingret. Mycket bredare kombination kan inte jag och mina korta fingrar ha. (är inte förtjust i brada ringar annars heller )

• Wingtear
    vilja76 skrev 2008-09-28 16:16:03 följande:
    Mina är 5+5 cm. Båda är kantiga i vitguld men vigselringen har 2 rader med totalt 30 diamanter
    hoppas du menade mm...
  • minlycka

Jag har också jätteproblem med det där med ringen...Har en slät förlovningsring 5mm, har nu förälskat mig i en vigselring som är 6mm bred - detta blir inte snyggt på mina korta fingrar=(
    Jag har dessutom enl. butiksbiträdet i guldsmedsaffären också lite ovanligt finger som är tjockare under knogen (läs *fläskigt* =) Men nu säger min blivande man som är dansk...-att i Dk så flyttar man oftast över förlovningsringen till hö. hand efter giftermålet, funderar nu på att "bli dansk" i det avseendet bara för o få min dröm-ring=)) Någon som hört talas om att man "kan" göra så? Alternativt så blir det en smalare vigselring för vår del.För övrigt så tycker jag att det är smartast att göra som MTTM o se ut både förlovings o vigselring samtidigt så man vet att de passar ihop.

• MTTM

NU har vi beställt ringar!! Både jag och sambon fastnade till slut för varianten att min ring blir 6 mm bred, och så blir det troligen en 3 mm vigselring nästa år. Provade en fantastisk vigselring i affären, så nu kan jag knappt bärga mig tills jag får bära båda ringarna... (har ju inte ens förlovningsringen än!)

Minlycka: om du absolut vill ha din "drömring" tycker jag att det låter jättebra med vigselringen på höger hand! Det blir ju lite som "er" grej, och dessutom är det väl kul att ta vara på en dansk traditon när din blivande är dansk?

• vhp

jag har en 8mm bred förlovningsring, och vill ha en 4mm bred vigselring, det tycker jag är snyggast.
    vigselringen skall sitta innerst tycker jag.

• Nussa o Nusse

Jag har 5 mm förlovningsring och snart en 4 mm vigselring. Jag tycker att man ska göra precis som man vill!!! Jag har läst så många diskussioner här på BT om vad andra tycker, är det för skrytigt med för mycket bling, måste ringarna matcha etc.

Det är ju en symbol för oss och vår kärlek, och då tycker jag att ringarna, precis som allt annat som har med bröllopet att göra, ska representera oss och vår smak.

• MolsonCanadian

Vår vigselring kommer att vara 2 mm till förlovningsring på 4 mm. Jag tyckte att det var den snyggaste kombinationen för mina fingrar, så givetvis kan du ha det så.

• 0Maria0

Nu har vi inte kommit så långt än, men det lutar åt en 6 mm bred f-ring (Schalins Ocean) och en 2-3 mm bred v-ring när det blir dags för det. Har tänkt mig stenar på sidan/kanten på f-ringen och en enkel sten i v-ringen och jag har tänkt flytta v-ringen så att den sitter innerst. När jag pratade med sambon om det så tyckte han "ja, gör man inte så - den som är viktigast sitter längst in?"

Tycker att det är självklart att köra den variant man själv tycker blir bäst - om man vill ha f-ring eller v-ring innerst eller om man vill flytta f-ring till andra handen - go ahead, säger jag!

Och jag tycker att humlanubbes kombination är ursnygg - hade själv kört på en sådan om jag inte fått dille på just stenar på kanten på f-ringen. För egen del tycker jag att det blivit lite mycket med flera stenar runt om på både f-ring och v-ring.

Svar på tråden Bred förlovningsring + smal vigselring = sant?