• krulltottan

gå i borgen - kan leda till vad?

En mycket nära släkting har bett mig gå i borgen för ett lån. Jag tänker inte göra det men har ändå några funderingar jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Om personen inte kan betala är det jag som skulle vara betalningsskyldig, så mycket vet jag. Om jag och min blivande vill låna till ett hus, kan det påverka vår möjlighet att få lån om jag står som borgensman? Något annat??

• Svar på tråden gå i borgen - kan leda till vad?
  • Im yours

Tja, livslång ovänskap, kanske.

• Aleta

Tyvärr har man hört så väldigt många historier om hur det har gått åt skogen för snälla människor som har ställt upp som borgensmän. Kanske speciellt till mycket nära släktingar, syskon osv.

Det är klart att det borde påverka era möjligheter att ta lån, i praktiken är det ju ni som ställer upp med säkerheten för någon annans lån. Jag är osäker på om någon bank skulle vilja belåna samma saker två gånger.

Låna aldrig ut pengar till vänner eller släktingar om du vill ha dem kvar som vänner...

• Nalle Puh 40

Jag har tyvärr bara hört negativa saker om att gå i borgen

• didis

De enda jag skulle tänka mig att gå i borgen för var mina barn och då bara om jag visste att jag klarade av hela lånet ekonomiskt.

För banken är det förståss kanon med borgensmän men jag skulle inte själv vilja ha ett lån där någon närstående var borgensman.

• NYC08

Min mormor sade; att gå i borgen är att gå i sorgen.

Svar på tråden gå i borgen - kan leda till vad?