det var en självklarhet att berätta för min mamma, och det var på sätt och vis en självklarhet att göra abort.
Det här är en laddad fråga för många och vi har ju olika erfarenheter. Jag känner mig som en katt bland hermeliner eftersom jag är den enda som valt" den andra" vägen.
Naturligtvis växer man med uppgiften, men jag ville inte växa med uppgiften, jag ville få vara precis fyllda 21, ung och dum och bekymmerslös. Jag ville inte vara låst. Jag tror att det hade blivit jättebra om vi valt annorlunda men jag ville inte ha barn på de villkoren. Jag ville att vi skulle få välja själva(gravid trots preventivmedel precis som du). Min dåvarande pojkvän nuvarande m2b var underbar och stöttande, han sa att han skulle finnas där vad jag än valde, fast jag såg paniken i hans ögon. Det är ett stort val att göra åt någon annan, han hade också drömmar han ville förverkliga. Hans liv hade ju också ändrats. Nu tänker alla, ja till det bättre så klart. Ja det är klart att det hade blivit så men till vilket pris? Vi får alla ett liv och vi försöker leva det så bra som vi kan.
Jag visste att jag ville plugga, resa, jag hade massor med saker som jag(vi) ville göra som inte riktigt gick hand i hand med att bli föräldrar.
Någon skrev att du aldrig kommer att ångra om du behåller barnet men att du kanske kommer ångra om du väljer abort och det är sant. Men du kanske inte kommer att ångra dig. Det finns stunder då jag har ångrat mig, nu med facit i hand så hade det ju gått bra men å andra sidan så hade jag inte varit den jag är nu. Jag hade inte fått jobb där jag fick, träffat vänner som förändrade mitt liv osv. butterfly effect när du stänger en dörr öppnas en annan.
Så jag måste säga att jag inte ångrar mitt beslut, det var det bästa beslutet för mig och min m2b då och vi tog det beslutet efter vår bästa förmåga.
Nu 8 år senare börjar vi komma till en plats i livet där vi båda känner att vi är redo, och vi ser framemot att starta en familj ihop.
Jag tror inte att du känner likadant som jag kände. Jag tror att du kanske vill behålla det här barnet( key word TROR), men är rädd och orolig vilket du så klart har all rätt att vara, men jag tror att ni har alla förutsättningar för att klara det galant.
Du förstår för mig fanns det egentligen inte några alternativ, jag kände det som om jag skulle drunkna, och jag såg hela mitt liv försvinna framför mina ögon.
Jag vill verkligen inte knuffa dig i någon riktning, och jag hoppas också att ingen tar illa upp över min post.
Det här var så jag upplevde det, grunden till mitt val. Jag står för det, det är en del av mig. Ibland kanske det kan vara bra och höra båda sidorna.