Sy klänning själv?
Någon som sytt själv? Hur svårt är det och är det värt det? Blir det mycket billigare?
Hur mycket bör man betala för en begagnad klänning 2/3 av nypris eller?
Någon som sytt själv? Hur svårt är det och är det värt det? Blir det mycket billigare?
Hur mycket bör man betala för en begagnad klänning 2/3 av nypris eller?
Hej
Jag har sytt upp min klänning och fick den med min hem i går (gifter mig på lördag)
Hon tog 2300 för jobbet (provade 7 gånger)
och 1300 för klänningdstyg, fodertyg, tyg till ärmar och slöjan
Summasumaro 3600kr
Jag är supernöjd det är min alldeles egenskapade drömklänning
Kram Fröken R
Jag och min mamma sydde min klänning och det ångrar jag inte för en sekund.
Svårighetsgraden beror naturligtvis på vilken modell du syr och även i viss mån på tyget.
Min klänning var en ganska enkel, tvådelad modell. Kjolen var i benvitt dupontsiden och toppen i samma tyg, fast med enkla broderier i samma färg. JAg hade egentligen bara problem med ett moment och det var att sy i den dolda dragkedjan i toppen. Pga broderierna var det svårt att veta riktigt vad man syr i, ett broderi eller dragkjedjan .
Ett "måste" är att först sy upp klänningen i lakansväv och där göra alla provningar och justeringar. Sidentygerna är så känsliga att sprätta i.
Summan för min klänning med blev ca 1600. Då var ändå tyget till toppen väldigt dyrt och speciellt, så visst tjänar man på att sy Men räkna med att det tar längre tid än man tror.
Kan tillägga att jag sytt egna kläder i ca 10 år, men aldrig tidigare en festklänning.
Lycka till!
Jag har också sytt min klänning själv. Är snart klar med den. Jag har sytt min balklänning också, så det här blir min andra finklänning jag syr. Faktiskt är det inte alls särskilt svårt. Det svåra för min del var att arbetsbeskrivningen var på engelska, så det var ganska svårt att förstå allt, men jag har lyckats bra med den.
Jag vet inte hur lång tid det tar att sy. Jag valde en ganska enkel modell, men gud, så fin den blir! Har sytt på den varje söndag (en gång i veckan, alltså) i kanske två månader. Det jag tycker tar längst tid och är svårast är när man lägger ut mönsterdelarna på tyget, att sy ihop den är inte så farligt svårt.
Vad gäller pengar, så sparade jag nog ganska mycket på att sy den själv. Tyget (klänning + foder) gick på ca 700 kr + några kronor extra för tråd och lite andra dekorationer.
När jag är klar ska jag lägga upp en bild och visa!
Min moster syr min klänning och 3 st näbb klänningar och allt har gått på 800 kr och det är superfina klänningar och näbbarnas klänningar är så fina. JAg kan inte sy så för mig hade det nte gått att sy medans min moster är sömmerska hon syr allt själv och det är bättre än det man köper i affärerna. Så om du kan eller någon du känner kan sy så rekomenderar jag det verkligen. Billigt och lika vackra som dem i butikerna.
Therese, hur kand et bli så billigt? är det en enkel klnänning då?
Tyg är ju inte så billigt. Vad för tyg har du, har du mönster?
Min väninna sydde en enkel modell med trumpetärmar till. 500 kronor!
Jag har ritat min klänning själv, en båthalsad lång klänning i A-modell. Tyget är i thaisiden, ivory. Min blivande svärmor är snart färdig med den. Med allt tyg, foder m.m betalar jag 2400:- som hittat tycker jag!
Dessutom är det en underbar känsla att veta att det inte är något som är massproduserat.
Lycka till!
Jag syr en tvådelad klänning med kjol i satin, brokad till livet och organza-ärmar. Jag har sytt upp i lakansväv först och gjort ändringar. Med foder och allt har klänningen kostat 700 kr.