• Jensa1973

Dop och bröllop

Jag har sökt efter inlägg men hittar inga som det finns svar på

Vi ska ha kombinerat bröllop och dop.

Vill ha tips på program
    Dop först, bröllop först.
    Psalmer
    Låtar
    Klädsel
    Hur ser inbjudningarna ut.

Snälla kan ni inte delge

• Svar på tråden Dop och bröllop
  • Knasen33

Vi ska ha kombinerat bröllop och dop nu på lördag. Vi har valt att bjuda in till bröllop och därför börja med det. Vi går in i kyrkan tillsammans med vår brudnäbb. Vår son som ska döpas sitter med sin fadder längst fram i kyrkan. Efter vigselakten sjunger vi psalm 791 (Du vet väl om att du är värdefull) som en övergång till dopet. Efter dopet går vi tillsammans ut ur kyrkan till en "vanlig" melodi och ingen bröllopsmarsch.
    I inbjudan till bröllop skrev vi att vi i samband med vigseln döper vår son. Efteråt har vi en bröllopsfest med kombinerad dop- och bröllopstårta. Det går (med hjälp av snälla vänner och släktningar) att planera ett bröllop på 6-7 veckor. Det svåraste var brudklänningen. Man fick ta vad som fanns på lager, men min klänning passade perfekt och är otroligt vacker! Lycka till!

• En till präst

I den församling jag tjänstgör är det väldigt vanligt med vigsel och dop i samma gudstjänst. (Mycket barnrik församling)

Först viger man paret och sen döps barnet.

Det man behöver tänka på vid kombinerad vigsel-dop är att det inte får bli en för lång akt i kyrkan, eftersom det vanligen är rätt mycket barn i kyrkan, så jag rekomenderar inte att man lägger in extra musik och solosånger - det kan man ju ha på fikat efteråt om man vill, men för de minstas skull är det klokt att inte göra akten i kyrkan onödigt lång.

Att "bara" ha en vigsel och ett dop med det som "måste" vara med tar ca 35 minuter. Allt annat läggs till den tiden.

• Jensa1973

Tack tack för lite sympunkter å sånt.

ja det får inte bli för långt det är 1 12-åring 1 9-åring 1 6 åring och 1 fyraåring i "barn väg" Sedan 4 barn under9 månader. Så DET är värt att tänka på!
    Okej jag trodde nog man döpte först och sedan "lämpade" av barnet... Tror inte vi ska ha någon fadder. Har frågat min bästa vän men hon har sagt ifrån till folk tidigare då hon inte riktigt står för dopet..Men jag sa att hon inte bhövde men att jag gärna så henne som en liten hjälpreda i kapellet.

Jag vill nog INTE vandra in i kapellet under påmpa å ståt utan känner att jag nog gärna står där framme när gästerna får ta plats... Kan det vara en idé??

Nu pirrar det när jag tänker tanken men det är inte förrän i pingst!

• Toblerone

När jag var på kombinerat dop+bröllop var det dop först, sedan bröllop. Däremot hade de inte berättat för någon att det skulle bli bröllop också.

• allehanda

I vår församling är det vanligast att dopet kommer först och sedan vigseln.Ofta så har föräldrarna bokat tid för dop och kommit på efterhand att de gärna kunde ta allt på en gång men att det är dopet som de vill ska vara höjdpunkten på dagen.(Har under mina 20 år som vaktmästare ALDRIG sett en dop-vigsel med brudklänning i våra kyrkor).

• Kjell Präst
    allehanda skrev 2008-09-23 19:43:50 följande:
    I vår församling är det vanligast att dopet kommer först och sedan vigseln.Ofta så har föräldrarna bokat tid för dop och kommit på efterhand att de gärna kunde ta allt på en gång men att det är dopet som de vill ska vara höjdpunkten på dagen.(Har under mina 20 år som vaktmästare ALDRIG sett en dop-vigsel med brudklänning i våra kyrkor).
    Jag har däremot aldrig sett motsatsen - fast jag har å andra sidan inte jobbat i tjugo år...
  • En till präst

När jag gick på pastoralinstitutet för typ 10 år sen blev vi rekomenderade att lägga vigseln före dopet.
    Däremot kan ju formen variera, och barnets dagsform spelar in.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-23 23:35:20 följande:

När jag gick på pastoralinstitutet för typ 10 år sen blev vi rekomenderade att lägga vigseln före dopet. Däremot kan ju formen variera, och barnets dagsform spelar in.
    Jag föreslår alltid att vigseln kommer före dopet, på något vis tycker jag det känns naturligare.
  • Kirsto

Jag har varit på två kombinerade dop/bröllop. Båda har haft dopet först. Den ena gången visste vi om att vigseln skulle ske så där var det brudklänning och allt, den andra var vigseln en överraskning för alla utom de som var inblandade i själva vigseln.

Programmet "överraskningsgången" såg ut ungefär så här:

Psalm Tryggare kan ingen vara
    dopcermoni
    Bibelläsning
    Solosång Välkommen till jorden
    Dopbön
    Trosbekännelse
    Välkomnande
    Förbön
    ---
    Här gick ceremonin över till vigsel genom
    solosång: För att du finns
    (knasiga anteckningar, antar att det är själva vigselakten här)
    Tillkännagivandet
    Solosång: From this moment
    Förbön
    Fader vår
    Välsignelsen
    Psalm 84
    Solosång: Islands in the stream (brudparet sjöng själva innan utgången!)

Jag tror att jag har missat att skriva upp någon diktläsning från barnets fadder och några av de obligatoriska delarna, men i stora drag såg det ut så här. Musiken var iaf 4 solosånger och två psalmer totalt.

• En till präst

Kjell Präst skrev 2008-09-24 04:12:52 följande:

En till präst skrev 2008-09-23 23:35:20 följande:
    Jag föreslår alltid att vigseln kommer före dopet, på något vis tycker jag det känns naturligare.
    [/citat]
    Kirsto skrev 2008-09-24 07:54:09 följande:
    [citat]
    Jag har varit på två kombinerade dop/bröllop. Båda har haft dopet först. Den ena gången visste vi om att vigseln skulle ske så där var det brudklänning och allt, den andra var vigseln en överraskning för alla utom de som var inblandade i själva vigseln.Programmet "överraskningsgången" såg ut ungefär så här:Psalm Tryggare kan ingen varadopcermoniBibelläsningSolosång Välkommen till jordenDopbönTrosbekännelseVälkomnandeFörbön---Här gick ceremonin över till vigsel genom solosång: För att du finns(knasiga anteckningar, antar att det är själva vigselakten här)TillkännagivandetSolosång: From this momentFörbönFader vårVälsignelsenPsalm 84Solosång: Islands in the stream (brudparet sjöng själva innan utgången!)Jag tror att jag har missat att skriva upp någon diktläsning från barnets fadder och några av de obligatoriska delarna, men i stora drag såg det ut så här. Musiken var iaf 4 solosånger och två psalmer totalt.
    Det låter som en onödigt lång ceremoni med tanke på den lilla, och framför allt väldigt märkligt att ha fyra solosånger och bara 2 sjungna psalmer.
    Kommer Du i håg ungefär hur lång dop/vigseln var eller snarare hur den KÄNDES. Alltså kändes den lång eller lagom?
Svar på tråden Dop och bröllop