• LyckligBrud2010

Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?

Jag har ett dilemma. Vi planerar bröllop ev nästa år. Vi har budgeterat vårt bröllop till ca 45-50000kr. Min sambo har olåsta besparingar på sparkonto för att kunna betala sin halva av kostnaderna. Jag har tillgångar också i fonder m.m. så det skulle täcka för min del av kostnaden. Mitt dilemma är att alla de pengarna jag har fonder i har jag fått av mina föräldrar sedan jag var liten.

Nu vet inte hur jag ska göra som... Har inte råd att spara ihop till ett bröllop på 1 år då jag är mammaledig och väntar nr2 dessutom. Så enda chansen till att kunna gifta mig är att sälja en del av mina fonder. Men vet inte hur mina föräldrar säger om det.

Tänkte ringa och fråga vad de tycker men det kommer låta så dumt. Grejen är att sambon inte vill fria förrän vi har ekonomin för bröllop. Kan/får jag sälja mina fonder så kommer han fria rätt snart tror jag :D

Vet inte hur jag ska fråga mina föräldrar så det inte låter dumt...

"Hej vi ska gifta oss, kan jag sälja mina fonder för att ha råd med bröllop? om inte har jag inte råd"

"Hej vi funderar på att gifta oss, men för att ha råd så måste jag sälja en del av mina fonder, är det okej?"

Nån som har förslag på hur man ska säga som?

Eller andra ideér?

Helt rådlös nu:/

• Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?
  • propp

Varför skulle dina föräldrar ha någonting emot att du använder en del av deras gåva till något så fint och roligt som ett bröllop? Ni är ju redan nu en familj, så vad skulle de vilja att just du (och inte du och din man tillsammans) spenderade pengarna på?

• laris

Hallå där! Här har du en som jobbar som privatrådgivare på bank

Det beror på vad det är för typ av fonder du har? dvs ränte- eller aktiefonder...Sen reagerar jag också på varför du måste fråna dina päron?

• Norrlandstös

en till tanke... det som händer då man gifter sig, juridiskt sett är att tillgångar hit och dit blir gemensamma. (om man inte har äktenskapsförord). Så för min del hade det känts som att du och din blivande make bör fundera på hur ni ska betala erat gemensamma bröllop snarare än din halva och hans halva...

Bara en tanke.
    (själv säljer vi fonder , får bidrag från föräldrar och lever extremt snålt under detta år för att betala vårat.)

• sokkerstruten

jag har/hade fonder som jag fått av mina föräldrar sen jag var liten, dom har varit låsta tills jag fyllde 21!

Jag plockade ut alla pengarna och använde till vårat bröllop, och min sambo gjorde likadant med hans pengar han fått från sina föräldrar sen han var liten.

Jag sa bara att vi skulle iväg till banken och sälja fonderna, men dom frågade inte till vad, jag antar att dom fattade!

Jag tycker ändå att pengarna används till det som dom är menade för. Något stort och viktigt i ens liv!!

• Tooticki

Jag undrar över en sak, är det du som är föräldraledig? Kommer du vara det med nästa barn också?

Personligen tycker inte jag att det ska finnas ditt och mitt när man har barn tillsammans och det oftast är så att kvinnan är hemma mest. Om du tar hand om era gemensamma barn så kanske han kan kompensera dig ekonomiskt för det?

• chamor

Min spontana reaktion är NEJ! Men å andra sidan kanske det var för nåt sånt här som dina föräldrar valde att börja spara i fonder när du var liten. Kolla med dem men överväg det noga. Förstår inte hur man kan säga "betela min halva". jag betalade nästan hela vårt bröllop eftersom jag bodde hemma och inte hade så mycket utgifter om ni redan har barn ihop antar jag att ni bor ihop och har gemensam ekomomi. Är det du som är hemma förstår jag att du inte har så mycket pengar så att det ens finns ett "krav" på att ska betala hälften ser jag som ett sjukdomstecken i relationen.. Tyvärr Ni har ju inte samma förutsättningar om du inte jobbar..

• bride 2be

det är ju dina pengar så de kan ju inte säga nått håller med om att du borde mer lägga fram det som att jag tänkte bara kolla att det var ok. Men att fråga om lov låter larvigt i mina öron du är ju myndig men om ni ska gifta er måste jag fråga varför ni har delad ekonomi? Vi sparar TILLSAMMANS men kanske jag som ser det som självklart.

Har lite motsatt problem i min familj jag försöker stoppa mina föräldrar att ta av sina fonder för att hjälpa till med bröllopet det tycker jag är fel.

• KLQ

Men hallå! Du är väl en vuxen människa?! Oavsett om du har fått fonderna av dina föräldrar eller inte så är det dina pengar. Och dina pengar kan du spendera bäst du vill. Det verkar snarare som om du inte riktigt tycker att det är en bra idé och vill hitta en anledning till att inte sälja.

Du får nog fundera vad du faktiskt vill använda dina fonder till. Är det något speciellt du sparar till? Annars är väl ett bröllop en alldeles ypperlig sak att lägga sparade pengar på.

• LyckligBrud2010
    KLQ skrev 2008-09-17 19:47:56 följande:
    Men hallå! Du är väl en vuxen människa?! Oavsett om du har fått fonderna av dina föräldrar eller inte så är det dina pengar. Och dina pengar kan du spendera bäst du vill. Det verkar snarare som om du inte riktigt tycker att det är en bra idé och vill hitta en anledning till att inte sälja.Du får nog fundera vad du faktiskt vill använda dina fonder till. Är det något speciellt du sparar till? Annars är väl ett bröllop en alldeles ypperlig sak att lägga sparade pengar på.
    Sådan dumt svar kunde jag klara mig utan. Jag har respekt för mina föräldrar som gett mig dessa pengar i fonder. Vill inte bränna dem på bröllopet om de inte anser att jag ska göra det, spelar ingen roll om jag är myndig eller ej!

Jag har alltid haft de fonderna som backup så självklart kommer det bli ovant att inte ha dem kvar om det blir så att jag säljer dem för att ha bröllopet, men det är absolut ingen orsak att inte sälja dem!
Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?