Har ni tagit lån för att ha råd med Bröllopet? Ringarna?
Har ni fått hjälp av era föräldrar med pengar och isåfall hur mkt?
Hur mkt räknar ni med att det kommer att gå på??
Har ni fått hjälp av era föräldrar med pengar och isåfall hur mkt?
Hur mkt räknar ni med att det kommer att gå på??
Vi har sparat ihop till hela bröllopet. Inget lånat, inte velat ta emot några pengar. Tycker det känns märkligt att ta emot pengar för att vi ska gifta oss. Om vi inte haft råd med det vi tänkt oss hade vi skjutit upp det alternativ haft ett mindre kostsamt bröllop.
Vårt bröllop kommer att gå på 175000kr inkl allt (vi har räknat med att vara 50pers). Kommer dock inte att åka på bröllopsresa, det räckte inte pengarna till den här gången. Vi sparade ihop till bröllopet på 13mån.
Jag är trist realist och lånar helst inte pengar till konsumtion eller handlar på avbetalning. Huset är det enda vi inte betalat kontant =)
Under många år har vi funderat på bröllop men ansett att det funnits annat att lägga pengarna på och alltså väntat. Nu gör vi slag i saken och tar pengarna som normalt går till skidresan och lägger på bröllopsfesten i stället.
Nå´nstans 30-40.000 för ca 100 gäster.
Hans föräldrar betalade DJ och hyrkläderna till brudgummen och marskalken. Mina föräldrar betalade 15500 kr av maten.
Bröllopet i helhet kostade cirka 100 000 kr och resten betalade vi själva, inga lån. Bröllopsresan tar vi i vinter, så den bokade vi efter bröllopet och betalar senare, när alla övriga bröllopskostnader redan är avklarade.
Vi sparar och kommer sedan att planera bröllopet efter hur mycket pengar vi fått ihop. Kanske får vi en slant av våra föräldrar, men det vet vi inte. Vi slulle ALDRIG låna för en fest! Tänk att börja sitt liv tillsammans som gifta med en skuld!
Nä vi har fått 55.000 av mina svärisar och resterande har vi lagt kontant själv... 110.00 gick allt på..
Vi ha en budget på 110 000kr. Vi får 10 000kr av mina föräldrar och 30 000 av min blivande mans föräldrar. Resten sparar vi ihop på ett år ca 6000kr i mån tillsammans.
Vi hade 40 gäster, mingelbröllop med champagne och snittar. Bröllopet gick på 50 000 kr, weekendresan vi gjorde efter gick på 15 000 kr, bröllopsresan 60 000 kr. Vi betalar allt själva, sparade pengarna på ett år ungefär.
Vi vill inte låna pengar till konsumtion utan försöker att konsumera efter vår ekonomi istället.
Nepp vi lånar inte ett spänn. exl. resan så har vi en budget på 30 000 -35 000. Vi hade sparat pengar från förr.
Fattar inte att ni lyckas spara så mycket.. det är ju runt 10 000 i månaden.. Vi har lagt oss på 3000 i månaden och ibland är till och med det kärvt. Nu är det så att mina föräldrar erbjudit sig att vara med och betala och jag tycker nästan det är jobbigt att säga det- de vill betala halva bröllopet- dvs ca 40 000..
För min skull!! Det är såååå mycket pengar.. Sen kanske svärmor är med på ett hörn också, men det vet vi inte riktigt än...
Vi har inte räknat med bröllopsresan men vi får se hur mycket vi hinner få ihop.. Vi kanske kan åka på en liten tur i alla fall...
M2B har sagt att är det nåt jag står och väger mellan och jag egentligen helst vill ha det dyrare alternativet, så tycker han att jag ska välja det och att vi om det inte funkar kan ta ett lån.. Jag är mer skeptisk.. Men att börja vårt äktenskap med ett lån känns inte som om det spelar någon roll eftersom vi redan har lån på hus och bilar.
Jag skulle aldrig låna till ett bröllop. Vi kunde spara en del så vi fick ihop bra på lite mer än ett halvår men skatteåtebäringen gjorde mycket för oss...
Jag hade inte haft något emot ett enklare bröllop om vi nu inte kunnat sparar mer. Tycker de är mysigt med bara en mottagning efteråt.. Det är ju inte för festens skull vi gifte oss. Det som drog iväg för oss var resan... Men den hade vi kanske velat åka på även om vi inte gift oss Den kostade mer än bröllopet.
Anledningen till att vi har råd är att vi bor jättebilligt och båda jobbar heltid och båda med löner över 20 000kr. Men hade man haft barn eller bott annorlunda hade vi inte kunnat lägga undan så mycket.
Vår budget landar på 40 000 och vi är 83 personer. Om det fattas pengar kommer vi att låna. Folk lånar till så mycket annat så som resor, bilar, platt tvapparater mm så vi lånar ev, till vår stora glädjens dag!! vi har 11 månader på oss att spara ihop pengarna så vi får se hur lång vi kommer. Tror säkert att vi får lite hjälp av våra föräldrar, men det är verkligen inget vi räknar med.
Mrs Baom skrev 2008-09-15 15:11:32 följande:
Vi har fått totalt 50.000 av våre foreldre samt at vi har spart 70.000 selv. Dette dekker allt unntatt bryllups reisen
Fikk ikke med helle innlegget. Før vi fant ut at vi fikk penger var å låne penger aldri ett tema. jeg vil ikke sitte å betale tilbake for bryllupet. Man får som regel en dårlig rente på slike lån