• Lillamiraklet

Vilket gissel med namnbyte

Vi har lite olika scenarion att välja på,
    min favoritlösning vore om vi tog hans mammas efternamn och jag fick "bheålla" mitt som mellannamn.

Namnbyte förfarandet (som jag förstår det): sambon ansöker om att få byta tillbaka till sitt barndomsnamn, vet någon om han då kan få välja att behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn?

Om jag sedan skulle välja ta hans efternamn vid vigseln kunde jag behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn?

Vi skulle då ha samma efternamn men olika mellannamn...

Det känns inte helt rätt att be honom byta efternamn till sin mammas efternamn om inte han kan få behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn (så som jag planerar att göra med mitt).

hoppas ni förstår mitt dilemma
    tacksam för hjälp

• Svar på tråden Vilket gissel med namnbyte
  • Furudal78

Det är inget problem att du behåller ditt efternamn som mellannamn, det ska ja göra
    Jag tror att ni kan göra som så att han lägger inom att byta till sin mammas efternamn, www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7630.4.39f16f103821c58f680007056.html
    Angående om han får lov att behålla sitt gamla som efternamn som mellannamn, tja det e ju desto klurigare.. Jag tror inte det men det bästa är att ringa skatteupplysningen och höra med dem.
    Sen när ni skickar in hindersprövningen så skickar du också in
    www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html
    där du fyller i att du vill behålla ditt efternamn som mellan namn.
    Men en fråga varför vill ni byta till hans mammas namn? om ni/du inte tycker om hans namn varför inte ta ditt efternamn och så behåller han sitt som mellannamn eller inte alls? Bara lite nyfiken...
    Men jag håller med det är ett gissel det här med att byta namn, själv ska ja ta min m2b efternamn o behålla mitt som mellannamn, men så ska ja ta bort ett av mina andranamn, annars har jag 5!! namn allt som allt lite långt kanske... :)
    Lycka till hur ni än gör!

• Lillamiraklet

Hej furudal
    Tack så mycket för all info, jag ska ta och ringa dem och fråga hurvida han kan behålla sitt gamla e-namn som mellannamn.
    Vi kan inte komma överens om vilket av våra efternamn vi ska ha. Mitt namn är lite speciellt (och även om jag personifierar mig med det - så passar det inte honom alls). Och jag vill inte ta hans efternamn då det är efter hans pappa (som inte behandlat mig särskilt snällt)- Sambon tycker inte heller att jag ska ta det, därav att vi kunde ta hans mammas namn som bara ca 400 personer i sverige heter (det är tjeckiskt).

I min släkt har vi bara vanliga namn som olsson, liljequist och andersson. Min blivande svärmor är däremot från tyskland och hade tidigare ett tysk efternamn, men jag tycker det är så svårt att uttala (pluggade spanska och INTE tyska i skolan haha) och då har vi bara hennes nuvarande (tjeckiska) namn kvar.

Både och jag och sambon "förs gärna samman" med ett gemensamt efternamn.

Måste ringa PRV och fråga dem

//M

Furudal78 skrev 2008-09-11 00:12:57 följande:
    Det är inget problem att du behåller ditt efternamn som mellannamn, det ska ja göraJag tror att ni kan göra som så att han lägger inom att byta till sin mammas efternamn, www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blan...Angående om han får lov att behålla sitt gamla som efternamn som mellannamn, tja det e ju desto klurigare.. Jag tror inte det men det bästa är att ringa skatteupplysningen och höra med dem.Sen när ni skickar in hindersprövningen så skickar du också in www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blan... där du fyller i att du vill behålla ditt efternamn som mellan namn.Men en fråga varför vill ni byta till hans mammas namn? om ni/du inte tycker om hans namn varför inte ta ditt efternamn och så behåller han sitt som mellannamn eller inte alls? Bara lite nyfiken...Men jag håller med det är ett gissel det här med att byta namn, själv ska ja ta min m2b efternamn o behålla mitt som mellannamn, men så ska ja ta bort ett av mina andranamn, annars har jag 5!! namn allt som allt lite långt kanske... :)Lycka till hur ni än gör!
Svar på tråden Vilket gissel med namnbyte