• Anna CC

OT kanske, ledsen av makens sätt

Min make tror alltid att han måste bete sig på ett visst sätt i sociala sammanhang, tror att han förväntas ditten och datten och när jag säger att det inte är så svartvitt och dramatiskt blir han arg på mig och skäller på mig att jag är dum i huvet.

Som nu tex. Han är rätt nyanställd. Hans avdelning ska hem till en f d chef som han aldrig träffat. På kvällen, utanför jobbtid. De ska prata jobb ett tag, påstår han, vilket han är luddig kring, så det tror jag inte på, och sedan ska det bara vara privat karaktär vad de nu ska göra och han vet inte hur länge, allt är mycket mystiskt och man kan förstås inte fråga. Nu tror min make att han måste vara med på detta, annars kommer de andra att tycka att han är knäpp. Han säger att han inte alls själv vill egentligen. Det tror jag inte heller på. Och det är det som gör mig ledsen. Dels för att han skäller på mig när jag säger att han inte har något som helst krav på sig socialt eller jobbmässigt att gå på en sådan middag och att om det fanns ett sådant krav så är det kanske inte nån bra arbetsplats och då kanske han ska vara någon annanstans och jag har träffat kollegorna och de är fullständigt normala så det tror jag inte, och att ingen skulle tycka det var konstigt om han inte var med, han har ju aldrig träffat den chefen som varit chef för de andra. De frågade min make om detta för att inkludera honom förstås, inget konstigt med det. Dels blir jag ledsen för att han ljuger för mig och säger att han måste gå, när han inte måste, och när han egentligen vill gå. Han gillar precis som jag sociala aktiviteter och småprata med folk, så det är väl rätt uppenbart att han vill gå. Sen skällde han på mig för att han ska vara ledig vid ett par tillfällen nu i september, att det var jag som tjatade om det. Redan innan han anställdes hade vi bokat in att vi skulle åka till Norge över en helg, och det han talade om det för arbetsgivaren som okejat detta. Men nu är det mitt fel att vi ska till Norge också.

Min make tror ofta att han måste göra ditten eller datten för att folk kräver det, vare sig han själv vill eller inte. Han har aldrig haft några nära relationer med nån annan än mig, varken sin mor eller far eller syskon. Och han uppfattar sig själv som en person som inte bryr sig så mycket om relationer, han håller aldrig reda på vad folk gör eller när de fyller år. Hans mamma glömde bort att jag fyllde jämt (länge sen nu) och han sade att han skulle prata med henne om det, men det glömde han bort.

Vi lever rätt tight ihop, men mycket av tiden går åt till olika jobbprojekt vi har tillsammans. Han vill alltid hålla på med såna projekt och säger att jag är ambitionslös om jag inte håller på med nåt sånt. Jag skulle hellre vilja bara umgås lite avslappnat och försöker göra det ibland, medan han sitter som på spikar. Det gör vi på helger, men många av dem äts upp av hans släkt. Han har en enorm släkt som han förstås anser att vi umgås för lite med. Jag umgås med hans släkt hela semestern eftersom vi delar semesterställe, där finns bland annat hans mamma som var där i fem veckor av våra sex. Den övriga veckan var tio andra släktingar där. Det är nästan alltid nån där, även på vår och höst. I övrigt är det varje högtid, för den ska naturligtvis ägnas åt diverse middagar hit och dit, påsk, jul, midsommar etc. Det är över 80 personer i släkten och de flesta umgås på semestern och även andra tillfällen som sagt. Sen ska han jobba heltid och studera halvtid, kvällskurs. Han träffar en kompis ibland, men har inget behov av kompisar direkt har han sagt, han trivs med att pula för sig själv med sina grejer.

Så mitt liv är fyllt av hans måsten som han upplever sig ha. Måsten till jobbet, mamman, pappan, släkten. Klart han vill umgås med sin släkt också och jag tycker bra om hans släkt och umgås gärna, men inte för att det ska vara ett måste och kanske inte så här mycket som det är nu, även om jag har försökt dämpa det lite och tex försökt få ha julen i fred, men oj vad alla blir sura när man inte kommer till dem, fast man bjuder in dem till sig i stället. Det verkar vara ett vanligt problem.

Nu har jag spårat ur lite från vad jag började prata om. Han tror också att man måste vara med på insamlingar till alla kollegor fast man knappt vet vem de är, och jag sa att på min arbetsplats ser jag ju på korten att det är kanske tjugo personer olika varje gång som skrivit på, fast vi är mer än 60 anställda. Man är ju med om man har nån relation till personen, men inte ens då är man tvungen, världen går inte under för det. Så skäller han på mig att jag inte tillåter honom att gå på den där middan, när jag säger att han inte alls måste. Jag blev så less på hans sätt och hans skäll att jag sa att antingen går han inte eller så följer jag med, och då blev han otäckt hätsk och skrek: tror du att du är välkommen eller? Nej, inte av honom uppenbarligen, men jag tror ärligt talat att de andra skulle tycka det var trevligt. Han har själv följt med mig i motsvarande situationer, för att jag ville det och han ville det och alla tyckte det var trevligt. Det är så absurt: han MÅSTE gå på en PRIVAT fest till en person han inte känner fast han inte vill, för annars kommer hans kollegor att tycka att han är knäpp. Det är så uppenbart inte sant. Om han vill gå är en helt annan sak. Han måste inte och de kommer inte att tycka att han är knäpp. Jag blir så trött och ledsen på alltihop.

• Svar på tråden OT kanske, ledsen av makens sätt
  • tolonta

Långt inlägg, men det är ju inte så svårt att förstå att det finns en del problem i er relation.

Det verkar dels vara problem med hur ni ska lägga upp er tid för att ni ska må så bra som möjligt. Och så hur ni kommunicerar kring det.

Spontant tycker jag att han borde prata med någon proffessionell, eller att ni tillsammans gör det, för att ni inte ska behöva bli stressade av alla upplevda "måsten", och för att komma underfund med hur ni gemensamt ska kunna besluta vad ni ska göra och inte.

Och så måste han förstå att om han gärna vill gå på den här sociala "utanför jobbet med kollegorna"-aktiviteten så bör han kunna förstå att han inte måste, men att om alla övriga tycker det är ok så är det klart att han ska gå om han vill. Men varför då inte säga att "jag måste inte, men jag vill gärna gå".

• didis

Det låter som att ni inte riktigt har kommit överens om hur ni vill ha ert förhållande. Dels gentemot varandra - att han inte är helt ärlig och dessutom oförskämd - och dels gentemot släkten.

Kankse är du också otydlig med vad du vill göra under semestern och helgdagarna? Hur skulle han ta det om du "krävde" att fira semestern utomlands, långt från släktstället? Eller bokade in en jul med din släkt för en gångs skull (eller bara ni två i Åre eller Alperna)?

Själv är jag stor anhängare av parrådgivning/-terapi, antagligen färgad av dels min goda vän pskykologen och dels av egen erfarenhet. Man behöver inte ha stora problem eller vara på väg att skiljas för att det skall vara nyttigt.

• Anna CC

Tack Tolonta för svar, ja skulle ha skrivit i rubriken att det var långt... Såg inte det förrän jag skickat allt. En proffessionell är kanske bra. Han lyssnar inte på mig på vad jag säger, han tror att allt jag säger handlar om mig och att jag vill att han ska vara hemma, i stället för det jag faktiskt säger, att jag tror han har fel om alla sina måsten. Och om han inte vill så behöver han inte. I stället blir jag den stora boven som förstör hans liv för att han inte får göra vad han vill. Och vad han vill och vad han upplever att han måste är kanske samma sak. Fast det är inte vad han säger, han säger att inte vill. Och så skäller han på mig att jag är socialt inkompetent. Han tror att om man har konflikter med någon så är det fel på den personen, och eftersom han undviker konflikter, förutom med mig, genom att ställa upp på alla måsten och aldrig säga ifrån vad han tycker egentligen, så är det inte fel på honom när vi har en konflikt, utan mig. Han intalar sig dessutom att han inte tycker så mycket egentligen och att han inte bryr sig. Och det går ju i linje med resten, att undvika att tycka annorlunda än någon annan. Och han tror att om han säger att han inte ska med på middagen så kommer de att tycka att han är knäpp och då har han gått i konflikt med dem enligt honom. Har du något bra tips på en proffessionell?

• Anna CC

Tack didis, gentemot släkten är det alltid jobbigt. Han vill umgås och tycker vi träffar dem för lite, jag tycker det är alldeles för mycket. När jag säger det blir han sur och tycker jag hindrar honom i hans liv. Han tycker då att det bara ska handla om mig. Jag försöker ju få det till att handla om oss. Och i oss:et ingår ju jag också, men så fort jag vill något som han inte vill så är det mig det är fel på. Speciellt som han kan haka upp sig på mina släktrelationer, liten släkt som inte håller ihop. Eftersom min släkt är som den är är det mitt fel och jag är ute efter att sabotera hans släkt. Har du något bra tips på vän psykolog/rådgivning?

• Myrmor

Jag förstår att du känner dig bortglömd i er relation, men i ärlighetens namn tycker jag (utifrån det lilla jag vet om er) att du kanske borde välja dina slag? Om han nu tycker att han borde gå på middagen, varför inte bara låta honom göra det? Oavsett varför eller vad du nu tycker om det? Om han känner som att det påverkar hans sociala status på jobbet och att det är ett "måste", låt honom gå, men påpeka att du inte vill höra nåt gnäll om hur han "måste" men inte vill.

Julen är ett gissel för många, men jag tror att om man har stor släkt man umgås mycket med (min blivande har det, inte jag) får man lära sig att ge och ta. Kanske julen blir svår att komma undan (om han nu vill det), men se till att du pratar med honom om att du vill att ni gör planer för bara er under perioder av semestern och under vissa helger resten av året.

Att ni har olika sätt att leva era vardagliga liv (han vill vara väldigt aktiv, medan du vill umgås avslappnat) är även där något man får ge och ta med. Du kan ju inte kräva att han ska vilja umgås på "ditt" sätt, han är ju en vuxen människa, likaså kan inte han kräva att du bara ska umgås på "hans" sätt.

Att ni går och pratar med någon låter som en bra idé (om även han tycker det). Leta på gula sidorna efter familjerådgivning, hoppas du hittar något som pasar er. Lycka till!

Anna CC skrev 2008-09-10 12:12:32 följande:

Tack Tolonta för svar, ja skulle ha skrivit i rubriken att det var långt... Såg inte det förrän jag skickat allt. En proffessionell är kanske bra. Han lyssnar inte på mig på vad jag säger, han tror att allt jag säger handlar om mig och att jag vill att han ska vara hemma, i stället för det jag faktiskt säger, att jag tror han har fel om alla sina måsten. Och om han inte vill så behöver han inte. I stället blir jag den stora boven som förstör hans liv för att han inte får göra vad han vill. Och vad han vill och vad han upplever att han måste är kanske samma sak. Fast det är inte vad han säger, han säger att inte vill. Och så skäller han på mig att jag är socialt inkompetent. Han tror att om man har konflikter med någon så är det fel på den personen, och eftersom han undviker konflikter, förutom med mig, genom att ställa upp på alla måsten och aldrig säga ifrån vad han tycker egentligen, så är det inte fel på honom när vi har en konflikt, utan mig. Han intalar sig dessutom att han inte tycker så mycket egentligen och att han inte bryr sig. Och det går ju i linje med resten, att undvika att tycka annorlunda än någon annan. Och han tror att om han säger att han inte ska med på middagen så kommer de att tycka att han är knäpp och då har han gått i konflikt med dem enligt honom. Har du något bra tips på en proffessionell?
  • Anna CC

Jo, därför att han är oärlig. Han säger att han egentligen inte vill gå, men att han måste och det är inte sant, som jag försökte förklara. Och om han tycker att det här är ett måste, när han inte ens någonsin träffat den där före detta chefen så kommer han aldrig att kunna säga nej till nånting som jobbet tar i anspråk på fritid och inte jobbtid. Han är så överkänslig på alla sina måsten och tror han måste ställa upp på allt som jobbet medför. Han har lovat mig tidigare att det inte skulle bli så här igen, men nu ryar han bara att det skiter han i. Och med det menar jag att han lovade att han skulle vara lite mer nyanserad när det gällde vad som var måsten.

artist skrev 2008-09-10 12:23:07 följande:
    Jag förstår att du känner dig bortglömd i er relation, men i ärlighetens namn tycker jag (utifrån det lilla jag vet om er) att du kanske borde välja dina slag? Om han nu tycker att han borde gå på middagen, varför inte bara låta honom göra det? Oavsett varför eller vad du nu tycker om det? Om han känner som att det påverkar hans sociala status på jobbet och att det är ett "måste", låt honom gå, men påpeka att du inte vill höra nåt gnäll om hur han "måste" men inte vill.
  • Myrmor

så du menar att om han bara sa att han faktiskt ville gå skulle allt vara ok med dig?

• chamor

Jag rekommenderar en bok på det starkaste som heter Kärlekens fem språk av Gary Chapman. Ni verkar uttrycka kärlek ganska noga och tror den kanske kan vara en ögonöppnare för er... Lycka till!!

• tolonta

Han borde verkligen ta en funderare över vad han gör för att han vill och vad han gör för att han måste, och få en bättre balans där.

Många måsten är inga måsten, egentligen. Vissa måsten hör ihop med det man vill, dock. T.ex. är jag med i en idrottsklubb, och vill träna och tävla, vilket är jättekul. För att göra detta måste jag på olika sätt hjälpa till så att det finns ekonomiska förutsättningar för att verksamheten ska finnas. Det är ett "måste" som hör ihop med vad jag vill...

Men han måste börja att själv ifrågasätta vad det är han lägger sin tid på, och varför. I det här fallet är ju hans rent ut sagt bedrövliga beteende mot dig en tillräcklig orsak att börja ta tag i det. Det är inte ok att hålla på och skälla på dig hela tiden, och det måste han inse!

• tolonta

Anna CC skrev 2008-09-10 12:12:32 följande:

Konflikträdslan är också något som han behöver diskutera med någon professionell. Har inget bra tips, direkt, men kolla om det finns familjerådgivning inom kommunen - det är nog en bra början.
Svar på tråden OT kanske, ledsen av makens sätt