• janedoe

Kroatien! Hjälp!

Hur ser det ut med pengar där? Hur mkt klarar man sig med på en vecka?

Tänk - vi är små i maten, behöver inte shoppa nånting, festar gärna och upplever historia och arkitektur. Måste måste bada massor!

Har ni några tips? Bästa stället att resa till? Billigaste?

Framförallt, grundfrågan - kan man klara sig på 300SEK per dag för 2 pers? (Med en säkerhetsslant liggande om en tusenlapp eller två.)

Hjälp! Snabbt! Tack! :D

• Svar på tråden Kroatien! Hjälp!
  • Tooticki

Ska ni gå ut och äta middag varje kväll? Med alkohol till maten?

Lunch, äter ni det ute?

Kostar det att hyra solstolar på stranden?

• janedoe

En middag varje dag kan jag tänka mig... Övrigt.. funkar alltid med småplock från matbutiker! Alkohol.. kan säkert slinka ner en och annan öl. Men allt hänger ju på priset och pengarna.. ;)

Solstolar? Vi sysslar inte med sånt.. ;)

(Kommer svara på ditt mail framöver, när allt är iordningplockat, resan avklarad och livet lugnat ner sig igen.. )

• Tooticki

Hittade detta när jag googlade:

Vin, flaska, servering 86 kr
    Buss, 10 min 12 kr (8‑18 kr)
    Öl, importerad, 50 cl, affär 13 kr (9‑18 kr)
    Vatten, 50 cl, servering 8 kr
    Solstol, dag 30 kr
    Öl, lokal sort, 50 cl, affär 5 kr
    Taxi, 10 min 50 kr
    Vin, flaska, affär 19 kr (14‑25 kr)
    Öl, importerad, 50 cl, servering 18 kr
    Coca-Cola, 33 cl, affär 5 kr
    Trerättersmiddag, lokal mat, utan dryck 96 kr (73‑120 kr)

• Melis

Jag är från Kroatien/Bosnien men uppvuxen i Sverige så jag är i
    Kroatien cirka 4 veckor per år. Fråga på, allt du kommer på!!

Jag skulle rekommendera Pula i Istrien, där finns det massor med historia samtidigt som det är nära till andra ställen så som Rovinj, Porec etc. Runt Pula finns det massor av stränder att välja på och många öar.

I Kroatien använder de valutan kuna, 3.60 kuna motsvarar 4.5 kronor.

Fråga om det e något mer du undrar

• janedoe

Åh det här är underbart! Massa info! Tack båda! Jag återkommer med mer efter kaffet.... :D

• janedoe

Oj då, ändrade planer... Resan till önskat ställe i Kroatien (Hvar) kostade 3695:- per person, som sista minuten liksom. Vi hoppades på sjunkande pris, men sådan tur hade vi inte.

Därför blir det en tur till Bulgarien istället, så behöver vi inte oroa oss för att ha råd med maten iaf... ;/ Dessutom bor en väns pappa i närheten av dit vi ska, så hon ska be honom ta med oss upp i bergen och visa runt utanför turistattraktionerna! Underbart! :D

• Ninni74

Synd.
    Vi var på Hvar förra året det är jätte vackert.

• Tooticki
    janedoe skrev 2008-09-09 21:18:54 följande:
    Oj då, ändrade planer... Resan till önskat ställe i Kroatien (Hvar) kostade 3695:- per person, som sista minuten liksom. Vi hoppades på sjunkande pris, men sådan tur hade vi inte.Därför blir det en tur till Bulgarien istället, så behöver vi inte oroa oss för att ha råd med maten iaf... ;/ Dessutom bor en väns pappa i närheten av dit vi ska, så hon ska be honom ta med oss upp i bergen och visa runt utanför turistattraktionerna! Underbart! :D
    Det låter som en underbar resa!
  • janedoe

:D

Det blir Hvar nästa år istället, under sommarfestivalen tänkte vi. :)

Svar på tråden Kroatien! Hjälp!