• PennyLane2009

Nu har jag klantat till det...

Vi ska gifta oss i slutet av januari, har bokat kyrka, lokal, ska lägga inbjudningarna på lådan om någon vecka och jag ska precis beställa min klänning. Allt är frid och fröjd och går enligt planerna.
    Men man brukar ju säga att inget går som planerat. Och nog är det så alltid. Trots att vi har varit jätteförsiktiga denna månad så testade jag positivt i morse. Jag är alltså gravid. Och ska gifta mig om mindre än 5 månader. Hjälp!
    Det sjuka är att jag just nu, istället för att bli glad, mest är chockad och oroar mig för allt praktiskt. T ex risk för missfall och hur sjutton jag ska göra med min klänning som jag skulle beställa i veckan. Den kommer ju knappast att passa om jag är gravid i 5-6:e månaden, modellen är knappast gjord för en putande mage...
    Och samtidigt vågar jag inte tro på att allt verkligen kommer gå bra. Vem vet, jag kanske får missfall om två veckor... Och då står jag både utan graviditet och min klänning eftersom det då är försent att beställa den.
    Inte så rationellt, jag vet. Inget är rationellt just nu. Jag vill mest skriva av mig och få lite goda råd. Finns det fler brudar som upptäckt att de är gravida inför bröllopet? Hjälp!

• Svar på tråden Nu har jag klantat till det...
  • Guntan

På en del börjar inte magen synas förrän långt fram i graviditeten. Brösten blir dock större snabbt har jag hört. Gläd dig åt graviditeten! Rådfråga en barnmorska om när magen börjar växa. Byt ev modell på klänningen lite eller köp den något för stor så den kan sys in för att passa. Den där sista justeringen kan ju göras precis innan bröllopet. Gör det något om det syns en putande mage?

• Havsro

Åhh..måste kännas jobbigt att inte fullt ut kunna glädja sig över nått så underbart som att vara gravid...Kan tyvärr inte ge några råd dock..
    Själv har jag nu sagt till min m2b att när vi nu äntligen satt datum så blir det sex-fritt fram tills dess..lite på skämt dock, men samtidigt lite på allvar. Visst vore det inte hela världen om jag blev gravid, det vill jag ju så småningom (om man kan) men just sådana saker som med klänning, tänk om man kommer må jättedåligt osv.. Du ska se att de flesta saker går att ordna. Du kanske kan hitta en klänning som skulle funka både med och utan mage?

• förväntansfullbrud

På mig började det inte synas förrän i 5 månaden, klänningen kanske går att lägga ut några cm om det skulle behövas.

• blivandefrularsed

Grattis ändå! För ni vill väl ha barn?? Det är ju jättestort!

Det finns ingen möjlighet att tidigarelägga bröllopet en månad eller två så kanske du inte hinner bli så stor? Inbjudningarna har ju inte gått ut än och ni gifter er under vinterhalvåret så då kanske det är lätt att boka om.

Kan förstå att du känner så, jag var också orolig att bli gravid ett halvår innan bröllopet när jag slutade med mina piller och vi körde "utanförracet" ett tag. Men så här i efterhand hade jag gärna haft en mage nu när jag inte vet om jag kan bli gravid, vi har försökt ordentligt sen i midsommars och nu har jag inte fått mens på två månader UTAN att vara gravid. Så du ska vara glad att du inte behöver oroa dig för om du kan bli gravid eller inte, det har ju redan hänt dig!!!! Shit va roligt!!!!

Du kanske kan tänka om och beställa en klänning med snörning i ryggen och som du lätt kan justera om magen växer till sig. Och tänk inte på missfall, försök att njuta av den här tiden.

• PennyLane2009

Oj, visst är vi glada. Och vi vill ha barn! Vi hade bara tänkt vänta med att börja försöka tills efter jul. Och vi har ju varit sååå försiktiga, ovanligt försiktiga till och med denna månad. Men ibland blir det som sagt inte riktigt som man tänkt sig
    Vi har pratat lite om möjligheten att tidigarelägga bröllopet, och gifta sig innan jul. För vi vill verkligen gifta oss innan (det ev.) barnet kommer. Problemet med att ändra datum är att vi redan bokat vår bröllopsresa och flygbiljetterna (för 17 000 kr) är varken ändringsbara eller avbokningsbara. Och om (mot förmodan, nu ska vi tänka positivt...) det blir missfall vet jag att jag inte skulle vilja gifta mig redan innan jul. Så vi kommer nog att stå fast vid vårt datum.
    Det där med klänningen (ack denna fåfänga...) är dock ett annat problem. Klurar på att beställa klänningen ändå, eftersom det är så tidigt så vet jag ju inte vad som kommer att hända. Och jag vet inte om jag pallar att ge mig ut igen och prova på nytt när jag äntligen hittat en som jag gillar...

• Lakritspuck

Grattis till graviditeten!

Jag tänker att ni inte behöver åka på bröllopsresa i anslutning till bröllopet.

Om du hör till dem som mår illa så är det stor chans att det har gått över tills det är dags att åka och då kan du njuta av resan på ett helt annat sätt.

OT men en jätterolig och bra gravidbok är "Från A till Bebis" av Ann Söderlund och Hanna vad hon nu heter.

• esset50

Grattis!
    Förstår att det kom som en chock, dessutom rusar det nu runt hur många hormoner som helst. Det kommer att lösa sig till slut.

• lillabruden

kanske lite dum fråga....men måste det vara just denna klänningen då? du kan ju se på (bröllops)mamma-klänningar. Du kanske hittar en som man inte är så beroende av att veta stl på magen....?

Grattis förresten =)

• Avath

Grattis!!!

Jag tror du kommer skratta lite åt dina tankar när chocken har lagt sig lite gran =0)

• blivandefrularsed

Ja, usch, tänk inte tanken missfall....

LYCKA TILL med planeringen! Allt kommer lösa sig bara ni får låta det smälta nån vecka.

Svar på tråden Nu har jag klantat till det...