• Sanfor

    Sköldkörtelrubbning - några med erfarenhet?

    Jag har en sköldkörtelrubbning, minns inte riktigt hur det var, men det var inte hypotyreos rakt av utan enbart någon av "T" värdena som var för lågt. (Den som säger åt de andra att producera, om jag minns rätt) Tar Levaxin 75 mikrogram per dag.

    Jag har fortfarande kvar de problem jag sökte för ursprungligen, dvs trötthet och återkommande depressioner, men andra saker har blivit bättre. (Väntar på trötthetsutredning. Depressionen har fixat sig :)) Värdena på sköldkörtelhormon är numera dock ok.

  • Sanfor

    Extrem trötthet kan ju bero på en massa saker. Oftast är det ju sömnapné, dvs att man slutar andas korta stunder när man sover. Det gör att man inte blir utvilad.
    En annan att man snarkar (hör om jag fattat rätt samman med sömnapné?) Men det borde ju personen man sover med känna veta?

    (Förutom min karl då, eftersom jag alltid somnar efter honom och han skulle inte vakna om så ett X2000 brakade rakt in i väggen)

    Men be din läkare kolla halt av B12, blodvärde, blodtryck samt sköldkörtelhormoner?

    Jag är också så oerhört trött hela tiden. Är sjukskriven på deltid för detta. Jag kan behöva sova flera timmar efter att ha varit ute med hunden, eller ha diskat. Det är totalt omöjligt att vakna med hjälp av väckarklocka - då kan jag ge upp tankeverksamheten för hela dagen - utan måste vakna av mig själv (eller hunden.) Jag blir extra trött av att vara social och uppfattas säkert som tråkig eller oartig när jag går tidigt på after work, eller från kompisar.

    Alla värdena är (ganska) bra, jag har vettig dygnsrytm (eller lägger mig vid 23 och vaknar vid 09).

    Nu väntar jag sedan ett år på sömnutredning på sömnlaboratoriet på Sahlgrenska. Heja sjukvården!
    Under tiden får jag gå runt och periodvis vara sjukskriven, hela tiden vara orolig för att folk tycker att jag är "lat" eftersom jag inte orkar, och konstant vilja gå och lägga mig.

Svar på tråden Sköldkörtelrubbning - några med erfarenhet?