• Aleta

    Varfor forstora brosten??

    Är det sant att man dessutom måste byta inläggen med en ny operation var femte till tionde år?
    I så fall, vad händer om man inte har råd då?

    Jag tror att ofta inser man med åldern hur snygg man faktiskt är (och var) i sig själv. Synd att man inte alltid fattar det när man är riktigt ung.

  • Aleta

    Det jag undrar är om man tänker på ekonomin om tio år?
    Efter tio år MÅSTE silikonimplantat bytas och det kostar lika mycket som den ursprungliga operationen. Varför pratas det inte om det? Vad händer om man inte har pengar då?
    Har man koksaltinlägg så väntar man med att byta tills de spricker! Hur ser brösten ut då? Knappast som de gjorde före ongreppet. Och återigen, tänk om man inte har råd?
    Jag tror att man kommer att ångra att man förstörde sina riktiga bröst när/om detta händer.

  • Aleta

    På denna sida kan man läsa massor av info. OBS, detta är en sida som är FÖR plastikkirurgi. Det står bl a "En bröstförstoring kan förbättra ditt utseende och ditt självförtroende".
    Sån´t gör mig så arg! Kroppsfixeringen blir bara värre och värre! Jag önskar att det kunde starta en dukosåpa på TV där man tävlar om bästa personligheten. Vinnaren får en miljon!

    www.plastikoperationer.net/broestfoerstoring-broestoperation.html
    Här är ett utdrag:
    Innan du väljer implantat är det också viktigt att tänka på att de olika implantatstyperna håller olika länge och att komplikationerna om/när de brister kan skilja sig år. Enligt en prisbelönt, vetenskaplig dansk studie från år 2000 hade silikonimplantaten i 62 % av fallen gått sönder inom tio år. Jämförbara siffror för cohesivegelimplantat finns ännu inte men de befaras hålla högre kvalité än de tidigare silikonimplantaten. Koksaltsimplantaten har efter tio år brustit hos endast 1 % av kvinnorna enligt en veteskaplig studie.

    När silikon- och cohesiveimplantaten går sönder bildas vävnadsretande klumpar runt vilka det i sin tur kan uppkomma ärrbildning och skrumpning. Dessa förändringar ger smärtor och måste behandlas genom att de avlägsnas under ett narkosingrepp. Detta kan i vissa fall vara svårt och även medföra vissa risker, särskilt om silikonet tryckts upp mot blodkärls-nervsträngen i armhålan. Därför bör silikon- och cohesivegelimplantat bytas ut åtminstone vart 12-15:e år.

    När ett koksaltsimplantat går sönder sjunker höljet ihop varpå den ofarliga koksaltslösningen rinner ut i bröstet och transporteras bort på naturlig väg för att lämna kroppen genom urinen. Eftersom detta förlopp inte utlöser några vävnadsreaktioner och är helt ofarligt behöver ett koksaltsimplantat inte bytas med regelbundna intervaller.

    Om du har ett silikon- eller cohisiveimplantat bör du mot bakgrund av ovanstående och för att minska risken för de komplikationer ett brustet implantat innebär byta dessa efter ca 10 år. Om du har koksaltsimplantat kan du ha dem tills de brister och sedan byta.

    Kostnaden för att byta implantat är ungefär densamma som för att sätta in nya. Ibland något lägre eftersom operationen är något enklare och i vissa fall kan utföras i lokalbedövning. En fördel i samband med byte av implantat är att efterförloppet är betydligt lindrigare.

  • Aleta
    Sebastiána skrev 2008-09-05 12:58:27 följande:
    Klädstorlekar är ett helt annat intressant ämne. När jag handlar på Zara, som ju har spanska storlekar, får jag gå upp en storlek när jag handlar byxor men ner en storlek när jag ska handla toppar. I "svenska" affärer har jag stlk 36 men handlar jag på Zara blir det stlk 38 nertill och 34 upptill. Är de spanska tjejerna mer kurviga än svenskor eller är det bara det att de har mer utpräglat ideal i Spanien?
    Det finns ingenting jag kan ha på Zara efter att jag fick barn. Det är inte bara att jag har blivit större...kroppen har ändrat form också.
    Jag går aldrig in på den affären längre, då kanske jag tillslut får för mig att det är fel på mig och inte kläderna...
  • Aleta

    pitesara: Det är jättebra att du trivs och tycker att du gjorde rätt. Jag håller med dig om att folk som ändrar uppfattning så där är inget att ha.
    Jag tycker det gäller även åt andra hållet. Det finns de som är otrevliga och snorkiga men som plötsligt blir hur trevliga som helst av olika anledningar (vill helst inte ta upp det här). Det är säkert samma typ av människor och de är bara falska.

    Du som är insatt kan väl svara på min fråga tidigare?
    Man måste ju byta inläggen som jag har förstått det. Hur planerar man det? Tänker man på det när man gör ingreppet?
    Jag tycker att det är så konstigt att det inte diskuteras alls.

  • Aleta
    xxs skrev 2008-09-08 09:17:56 följande:
    Jag är 19 år och vill verkligen förstora brösten, det står jag för, och tänker göra när jag fått ihop pengarna till det. Tråkigt att många är så duktiga på att döma andra. Allt behöver inte handla om dåligt självförtroende. I mitt fall betyder större bröst att jag kan ha på mig kläder i storlek 34 utan att de hänger löst och fult.
    Fast brösten kan fortsätta att växa efter att du är 19. Jag hade liten B-kupa när jag var 20 och C när jag var 30.

    Jag tycker att det är upp till var och en att göra något sådant, men att man bör tänka sig noga för tills kroppen har vuxit färdigt.
    Dessutom så är det faktiskt ett livslångt åtagande med operationer var tionde år som kostar lika mycket varje gång. Du måste ju tänka på att spara ihop så att du har typ 50000 (eller vad det kan kosta för just dig) var tionde år.

    Jag kan tänka mig att jag hade gjort en operation när jag var 19 om det hade varit vanligt då. Jag tyckte att jag hade jordens fulaste bröst, olika stora också (vilket nästan alla bröst är) och inga kläder satt snyggt. Jag brukade se mig i spegeln och konstatera att jag bara kunde visa upp mig naken om jag vände ryggen till...ack ja om man hade haft vett att uppskatta sin kropp istället. Men det verkar inga tonåringar kunna...eller?
    Om jag hade gjort en sådan operation då så skulle jag nu ha varit inne på mitt tredje implantat! Jag kan ju säga att för tio är sedan när jag drev ett jordbruk som knappt gick runt utan vi var beroende av sambons lön också så hade det inte varit så kul att punga ut med 30000-70000. Och nu senast så skulle operationen ha infallit ungefär samtidigt som jag fick mitt andra barn. Då finns det annat att lägga pengarna på kan jag lova. Blablabla - tråkig tant, men det jag försöker säga är att jag hade inte i mina vildaste drömmar kunnat föreställa mig hur mitt liv skulle se ut när jag var 19.

    Dessutom är det fel på kläderna om de inte sitter snyggt på dig! Sy om dem. Egentligen skulle alla kvinnor gå ut och demonstrera så att det börjar tillverkas kläder för riktiga kvinnor och inte för provdockor.

    Om du nu har orkat läsa det här så önskar jag dig i alla fall lycka till och hoppas att du aldrig behöver ängra dig.
  • Aleta
    090208 skrev 2008-09-13 18:15:52 följande:
    Jag fattar anda inte, finns det inte VIKTIGARE saker att bekymra sig over??? Lagga energi pa sadant, nar folk svalter ihjal.Passa pa att fasta nu nar det ar Ramadan!! Forst da forstar vi hur jakla bra vi har det, underbar kansla.For bortskamda, det ar vi absolut. Oj, vad vissa skulle skratta at oss om dom horde talas om detta. At man har sana sma skit-problem... Livet ar for kort tycker jag.Kanske later hard, men... Jag fattar verkligen inte.
    Jo visst finns det viktigare saker - mycket viktigare...MEN alla i västvärlden har någonting som de gör som är helt vansinnigt ur ett global perspektiv. Det är bara det att vi tycker olika saker är vansinniga. Min mamma t ex tycker att det är FRUKTANSVÄRT att folk kan ägna massor med pengar och energi på att rädda utsvultna gatuhundar när det finns utsvultna barn. "Rädda barnen först" säger hon.

    Något som i princip varenda i-landsinnevånare gör som är ett enormt slöseri är att slänga mat. I Sverige slänger vi 10% av all mat vi köper. I t ex USA är det betydligt mer eftersom man dessutom alltid ska lämna mat på tallriken när man är klar.
    Om vi alla kunde sluta med det skulle vi göra en oerhört stor insats för att minska miljöpåverkan och även i förlängningen svält - oavsett storleken på tuttarna eller bilen eller TV:n eller ljudanläggningen med surround eller...
Svar på tråden Varfor forstora brosten??