Tips om bröllopsresor under sommaren
Hej! Nån som har tips om något exotiskt resemål som man också kan åka till på sommaren utan att det blir spöregn....
Hej! Nån som har tips om något exotiskt resemål som man också kan åka till på sommaren utan att det blir spöregn....
Västindien är inte att rekommendera på sommaren för då är det regnperiod. Typ 15 dagar/mån.
Tips är Bali och Australien.
Nej är det inte alls!
Det ÄR orkanperiod i Västindien under sommaren men det gäller inte ABC-öarna: Aruba, Curacao och Bonaire... De ligger inte inom "orkanbältet". Aruba är underbart under sommaren!
Jag var i Kenya/Tanzania en sommar i juni+juli. Perfekt temp för safari + bergsbestigning. Zanzibar var jättefint och funkade bra på sommaren, men så fort vi kom ut på öarna söderut var det lite kyligt i luften och åt det kallare hållet i vattnet, så det är inte bombsäkert. Var i Malaysia en annan sommar. Det är perfekt på ostkusten samt ute på Borneo under vår sommar. Som alltid i sydostasien får man räkna med lite regn och mulet ibland, men det är ju fortfarande varmt i alla fall!
Skickade iväg lite snabbt där, fick inte med att söderhavsöarna är bra under sommaren, liksom Thailands ostkust och, som jag har förstått det, även Filippinerna (har dock inte varit där). Kanske de mer tropiska delarna av USA som Hawaii och Florida (mycket ovanligt att orkansäsongen har börjat så tidigt, vanligtvis först sensommaren/tidig höst).
Jag kan rekommendera Guadeloupe i Västindien, där var jättefint i juni i år, regnsäsongen börjar i juli och orkansäsongen i september/oktober.
Kan också rekommendera Aruba!!!!
Vi gifte oss Västindien i juni och tillbringade sammanlagt tre veckor på öarna St Lucia och Dominica.
Det är ju som sagt deras regnperiod och det kommer en del regn men oftast är det någon skur per dag och väldigt sällan regn en hel dag (det var iaf inte vi med om). Vi tyckte att vädret var ok men det är klart att det hade varit skönt att slippa skurarna ;)
Dock är det ganska fuktigt så tycker man att det är jobbigt är det kanske fel period att åka?
Orkaner tror jag inte att ni behöver oroa er för i juni/juli. De kommer inte förrän i augusti/september enligt lokalbefolkningen på dessa öar.
En stor fördel med att åka under lågsäsongen är ju att det är mycket billigare och dessutom lugnare på hotellen. Vi hade inte så stort val eftersom vi ville vara borta så pass länge och bara kunde ta ledigt under sommaren.
Vi är supernöjda med vår resa och skulle inte välja något annat! Läs mer och se lite bilder från vår resa på:
www.rossisresa.dinstudio.se
Lycka till!
Vi ska åka till Indonesien: Bali och Jakarta tror jag det blir. Det ska vara perfekt att åka dit på sommaren och det är ljuvligt vackert......