• juli03

Föräldrarpenning

Hej!
    Jag skall plugga i höst,men jobbar nu och har gjort det i ett antal år. Jag och min blivande planerar att eventuellt skaffa barn under nästa år. är det någon som vet hur f-kassan räknar ut föräldrarpenningen?Är det på den summa jag har arbetat in eller grundar dom det på studielånet från CSN?

Tacksam för svar!

-L-

• Svar på tråden Föräldrarpenning
  • Anonym

Bra fråga! Jag har själv varit inne på fackets hemsida för att hitta svar med det fanns inte!

Jag trivs inte så värst bra på jobbet och tänkte ev. börja plugga istället men då vill man ju som sagt veta hur man går till väga om man under denan period blri gravid?
    Och vad händer när man kommer tillbaka?
    Får man söka om på nytt till skolan eller kan man "hoppa på" där man slutade senaste fast ex. 2år senare??

Så snälla svara någon som vet!

• KCsMama

Alla kommer svara olika! Ring till försäkringskassan och hör!! =)
    Kramar//Mamma Jennie

• bozzini

Jag studerar nu (och har gjort det i 2 1/2 år) men väntar barn vilken dag som helst. Min föräldrapenning baseras på den lön jag hade innan studierna, alltså inte på studielånet. Men gör som KCsMama föreslog; Ring Försäkringskassan för då för du mycket mer information.
    Lycka till med både studier och barn!

• Hippie chic...

Hej tjejer! Se upp för fällan jag hamnade i...efter två barn och mammaledigt i 2 1/2 år började jag på universitetet. Efter tre års studier fick vi barn nummer tre och jag var hemma ett år med henne innan jag läste klart dvs ytterligare tre terminer. Nu är jag klar- sen i januari- och jag får ingen a-kassa under tiden jag söker jobb för jag har läst och varit färäldraledig för lång tid i streck! Observera att jag alltså hade jobb innan första barnet och jobbade extra under hela första perioden med föräldrapeng smat under det första året på universitetet. Det finns en regel som säger att man inte kan läsa/vara föräldraledig i mer än åtta (eller sju, jag vet inte) år och det hade jag inte den blekaste aning om! Förhoppningsvis får jag ett lägre a-kasse belopp så småningom men det är först efter 90 karens dagar och mycket pappersstrassel! Just nu har jag varit utan inkomst sedan den 23/12....med tre barn att försörja...uähh! Så kolla NOGA upp vilka regler som gäller för alla framtida scenarier! Annars har jag trivts ypperligt med kombinationen barn och studier och rekommenderar alla att prova..! Anna

Svar på tråden Föräldrarpenning