Sebastiána skrev 2008-09-05 12:37:42 följande:
Hade din M2B kunnat tänka sig att konvertera till Protestantismen för din skull?
[/citat]
Han är född protestant. Han konverterade när han var drygt 25 år, för tio år sedan..
Tooticki skrev 2008-09-05 11:20:19 följande:
[citat]
Att gå igenom en kovertering innebär ofta undervisning, Bibelläsning etc vilket du kanske inte kommer finna särskilt intressant eller meningsfultt om du inte planerar att utöva religion aktivt. Sen är det ju frågan om detta med skilsmässa, preventivmedel, abort etc men det hoppas jag att ni redan diskuterat sinsemellan om ni nu planerar att gifta er!
Det är ju det, bibelläsningen(vilket då skulle bli på engelska för att dom traditionellt katolska prästerna här är från England)som jag tycker känns onödigt. För nu skulle jag ju inte göra det av egen övertygelse (vilket dom kommer att fråga om man gör) utan för att det är min m2bs önskan. Själv vill jag ju fortsätta som vi gjort i 5 år nu, en lite mix. Jag följer med ibland till mässan. Jag har lärt mig "Ave Maria" (både på svenska och latin) och hur man "använder" en rosenkrans för att kunna läsa med/mot honom om han så önskar. P-piller tex har jag ändå aldrig användt, så det behöver jag ju inte vänja mig av med.
Tror det är lite det där med skilsmässofrågan (som inte är tillåten, med viss undantag) som mina föräldrar har lite svårt för. Dom är väl rädda att jag ska bli "fast"...