• Krystal

Konvertera innan bröllop

Nån här som ska eller har konvertera(t) till ena annan religion innan bröllopet?

Det är så att min fästman vill väääääääligt gärna att jag konvertera (till katolik, som han gjorde för drygt 10 år sedan) innan vi gifter oss, medan mina föräldrar och syster åt andra sidan ber mig att inte göra det.

Min tanke om det hela är "Behövs det verkligen?" Älskar ju min m2b, och vill inte svika honom. Men gör jag det kommer jag ju inte att göra det för min skull, utan för hans.
    Och mina föräldrar och syster ber mig att INTE göra det, så då skulle jag svika dom. Vill inte stå där frame i kyrkan och känna skuld för att jag svikit någon...

• Svar på tråden Konvertera innan bröllop
  • Anna  Sol

Gör som du själv vill utan att tänka på vad andra tycker, jag tycker inte du sviker någon, vad du än väljer. Eventuellt sviker du dig själv om du inte följer ditt hjärta.

• Lovecats

Är du kristen finns det väl inget behov av att konvertera? Det handlar om två tolkningar av samma tro. Har han motiverat varför han tycker du ska konvertera? Det är ju inte riktigt som att diskutera om ni ska ha samma efternamn, eller ej... Vilken kyrka gifter ni er i? Hur ser den på att ni har olika tro?

Tycker inte det är ett rimligt krav han ställer. Varje människas religiösa övertygelse är hennes egen och inget man ska pådyvla andra. Att däremot diskutera trosfrågor kan vara både intressant och givande.

• lillabruden

religion är alltid svårt, men man måste komma ihåg att vilken Gud man än har, vilken religion man än utövar så är det samma känslor i grund och botten.
    Är du inte religös själv så kan man tänka båda hållen; vad spelar det för roll?
    Som Lovecats säger, varför vill han att du konverterar?
    Idag, så som världen ser ut så hoppas jag att folk kan öppna sina sinnen lite mera och tänka att ens egen tro blir inte mindre viktig av att andra tror annat... Kan han inte älska dig lika mycket ändå? Och frågan är väl mest, är du själv religös så att du går i kyrkan, ber osv..? Isåfall är det kanske att överge din egen tro om du konverterar till katolocismen..

Det är känsligt men det är ditt val! Vill han inte gifta sig om du inte konverterar?

• Krystal

Jag är vanlig "svensson protestant", döpt och konfirmerad men inte kyrkligt aktiv. Inte heller mina föräldrar är det.
    Så det är ju inte frågan om att överge sin tro för en annan direkt.
    Men hur övertygar jag mina föräldrar och syster att det inte är någon "super religiös sekt a la Knutby stil"?

Han vill gifta sig med mig även om jag inte konverterar, med då är vi där igen som jag skrev förut att då står jag där framme i kyrkan och känner skuld att det inte riktigt är som han hoppas på...
    Det blir ju hur som haver ändå en katolsk vigsel eftersom han som katolik måste gifta sig enligt katolska kyrkan, medan för en protestant spelar det ingen roll...det blir en giltig vigsel oavsett om prästen är katolsk eller "vanlig"

• Troll1

Det handlar väl även om olika syn på saker. Ex abort mm. Hur skulle det ändra ditt sätt att leva? Skulle han (kyrkan) ställa andra krav på dig?
    Gör det som känns bäst för DIG!

• Duchess

Jag hittade några intressanta svar på en katolsk frågespalt på nätet, bl a det här:

www.fragaprasten.nu/html/blandaktenskap.htm

Det finns mer att läsa på startsidan, www.fragaprasten.nu/html/f_vigsel.htm

Om du gifter dig med en katolik så får ni i de äktenskapsförberedande samtalen med prästen bland annat svara på frågor om hur ni tänker kring barn. Preventivmedel är ju inte tillåtna inom den katolska kyrkan, även om jag vet att många katoliker använder dem ändå Det handlar också om att döpa barnen katolskt och uppfostra dem till katoliker.

• anne på grönkulla

Jag kan inte tycka att du är skyldig att uppfylla din blivandes önskemål om att du ska konvertera eller behöver ha dåligt samvete om du inte vill det. Visst får han önska det, men begära det kan han itne - din tro är emllan dig och den högre makt du tror på - inget han kan ställa krav på.

Han får sin katolska vigsel, mer än så kan han inte begära.

• lillabruden

jag håller med Anne På Grönkulla..

jag bara undrar varför det är så himla viktigt för honom, när han vill leva hela sitt liv med dig ändå.. Blir så ledsen när religion kommer mellan människor.. om det finns 1 Gud, tvivlar jag på att hon/han hade velat att världen ser ut som den gör och att erat förhållande skulle krånglas till pga detta...

igen; gör det som är rätt för dig!
    och det med din familj.....katolicismen är ju lite större utbredd än Knutby-sekten =) Känner dem inte till den så kanske dem behöver....... Men med den kommentaren så undrar jag om du kanske menar att han tillhör en grupp katoliker som inte är så himla vanlig?
    Isåfall tycker jag att du ska tänka igenom och ta reda på vad det innebär att konvertera till just den grenen av katolicismen.

• Krystal

hm..skönt att få diskutera av sig lite här. Har ingen direkt "opartisk" att prata med..

Svar på tråden Konvertera innan bröllop