• Ampe

Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?

Funderar på att beställa en "vanlig" bukett och inte säga att det är en brudbukett. jag tycker att det borde fungera om man sätter sidenband runt skaftet & ser till att ha vatten till hands innan kyrkan. Någon som har några erfaranheter från detta?

• Svar på tråden Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?
  • AnnaochHenrik

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-09-03 15:18:19 följande:

Men varför krånga till det?Varför inte gå till floristen och säga " Jag har en budget på 200 kr (t ex) och jag vill ha en brudbukett. Kan du göra en bukett för dessa pengarna som håller. Jag kan till 99% garantera att ni får en fin brudbukett för 200kr.. Iställe för att kompromissa med att köpa en vanlig.Allra helst när ni funderar på en vanlig rundbunden bukett
    Exakt så gjorde vi, maken gick in och sa att han ville ha en brudbukett och någon form av bukett till två tärnor för totalt max 500. Jag har ALDRIG sett en finare brudbukett än min, och vi behövde inte ruinera oss
  • Stolen Hearts

Jag frågade i butiken om en vanlig bukett och ljög att jag skulle gifta mig i rådhuset.
    Floristen sa att bara dom vet att det är till en brud så binder dom en vanlig bukett men lite tajtare så att den passar att hålla i och så.

Jag har köpt diamanter på nål som man kan sticka ned i blommorna och så kanske jag ska dekorera den med lite annat och linda ett sidenband om stjälkarna.

• Robina67

jag gick in i går i blomsteraffären, och sa vilka blommor jag ville ha med och att det inte fick kosta mer än 500kr. Hon la ihop några på prov så jag såg, och det blev perfa!
    Tog djupröda rosor, röda germini, brudslöja och nåt grönt. 2 små tärnbuketter och en corsage. Jag sa att det räckte att den håller några timmar på lördagen, för jag ska inte spara den efteråt. Bara den står kallt och i vatten natten innan och timmarna före, så var det inga problem!
    Tror inte det kan bli helt fel, bara färgerna stämmer något så när och jag älskar de blomsorterna!

• grabbarna

buketten jag har i galleriet är bunden av bordsdekorationerna och det tog kanske 10 min för tjejen att binda den..jag fick göra om den för buketten jag beställt var stenful så jag åkte in på en annan blommaffär som ställde upp och hjälpte mig..blommorna kostade 10:-/st rosorna 25:-/st hjärtan på tråd 25:- och sedan ngr kronor för pärlnålarna..

så en sådan bukett borde inte kosta mkt att binda, jag satte sedan själv ett sidenband och pärlor runt stjälkarna

• socker86

Stolen Hearts skrev 2008-09-04 11:02:25 följande:

Jag frågade i butiken om en vanlig bukett och ljög att jag skulle gifta mig i rådhuset.Floristen sa att bara dom vet att det är till en brud så binder dom en vanlig bukett men lite tajtare så att den passar att hålla i och så.Jag har köpt diamanter på nål som man kan sticka ned i blommorna och så kanske jag ska dekorera den med lite annat och linda ett sidenband om stjälkarna.
    Vart köpte du dom där diamanterna på nålar? Hittar bara med pärlor...
  • Myrmor

Interflora vid olskrokstorget är grymma!! Jättebra utbud och superduktiga. Kolla där

Ampe skrev 2008-09-04 08:29:56 följande:
    Oj oj, många olika råd. Men det borde fungera att köpa dagen innan. Vi bor i Göteborg så det finns många stora blomsteraffärer. Någon som har tips på en bra i Göteborg med stort utbud? =) Hur gjorde ni med corsagen? Kan dom "binda" det när man väntar?
  • Oktober08

Jag fick min brudbukett med 6 stooooora fina röda rosor i bunden med band, plus en mindre (3 rosor) likadan till min sambos dotter och en corsage till blivande mannen för 500kr. Ville ha det enkelt och det blev billigare än vad vi hade väntat oss. Hon visade mig lite snabbt och den kommer att bli superfin! Det behöver inte vara superavancerat och bli dyrt bara för att man nämner bröllop! :)

• Angelila

Jag beställde min brudbukett, en runtbunden ganska stor bukett av stora röda nejlikor och "lite vitt", och med grönt runtom, plus 4 st tärnbuketter med 2 kallor med "lite rött" på Blomsterlandet i Gävle.
    Det kostade mig 695:-, det tyckte jag var billigt. Dom uppskattade att få beställningen i tid så att dom kunde beställa hem de blommor de behövde, dessutom ringde dom mig dagen innan och kollade om detvar ok att ta 2 små kallor istället för en, då kallorna de fått hem var så små.
    God service och låg kostnad....helt underbart!
    Bild finns i mitt galleri...

• Kärlek ger näring åt själen

De finns bl a på www.wedshop.se

socker86 skrev 2008-09-05 13:49:46 följande:
    Stolen Hearts skrev 2008-09-04 11:02:25 följande:
  • passionsblomman

Varför skulle du inte kunna tala om att det är gifta dig du ska göra? Priset på blommor hos en seriös florist avgörs i ALLA sammanhang av vad det är som efterfrågas och utöver det hur mycket tid som floristen behöver ta i anspråk.Att specialbeställa en viss rossort tex innebär att den förbokas på blomsterauktionerna i Holland långt i förväg, ofta är det MYCKET dyrare än vanligt. Även kvaliten på blommorna brukar vara extra noga med i bröllopssammanhang och det påverkar också priset. Är du beredd att sätta ihop någonting direkt på plats, helt utifrån vad som finns hemma för dagen så är det ju ingen skillnad mot om du är på väg till någon med en presentblomma. Dock är det allra vanligaste att den blivande bruden har önskemål om innehåll, färgtoner form osv och för det mesta behöver att floristen har tid att hjälpa till med frågor och goda råd. Då är det skönt att ha en egen stund -en konsultation - där man får ta alla delar i lugn och ro för att få en helhet.Kanske kan den utbildade floristen som ge tips och ideer du inte skulle kommit på själv...?
    Någon gick ut med att hon handlat blommor till grossistpriser så himla billigt och det halvkul som florist att läsa om, då det faktiskt är förbjudet att som grossist sälja till andra än fackhandeln. Överhuvudtaget kan en aspekt värd att notera vara att om priset på en produkt är lite för bra för att vara sant så är det ofta inte det...låga priser i ett led brukar vanligtvis gömma svarta pengar i andra.
    Har du en beställning på coursage och annat "pillergöra"ska du absolut förbeställa dem , personalen i butiken har antagligen en del annat på G och uppskattar garanterat framförhållning. Det gör inte produkten dyrare men minskar stressnivån.
    Har du ingen som helst vana av att binda buketter till vardags avråder jag bestämt från att binda ditt livs bukett själv. Behärskar du "spiraltekniken", har gott om tid och en hög stresstöskel så är det väl kanske kul att göra den själv, även om gammalt skrock säger att det betyder otur.Jag tror att ju mer man delar ut till andra att ansvara för inför dagen D är bra, för jag har sett brudar som ska fixa allt själva slita sig halvt fördärvade innan bröllopet, det har ju också ett pris...

• Goaste

Har kollat med två olika blomsteraffärer här i närheten... Den ena tar ca 1500kr för en brudbukett, den andra tar runt 500kr.... gissa vilken jag tar! Den första har ett grundpris, den andra har inget schablonpris utan beräknar kostnad för blommor, material och arbete. Det tycker jag är sjysst!

• Ab fab

Min bukett kom därifrån också. Enromt nöjd med resultatet (en boll av nejlilkor och orkideer)

artist skrev 2008-09-05 13:53:01 följande:
    Interflora vid olskrokstorget är grymma!! Jättebra utbud och superduktiga. Kolla där
  • Stolen Hearts
    socker86 skrev 2008-09-05 13:49:46 följande:
    Jag beställde mina på Festingen.
  • Wingtear

De har haft jättefina färdiga buketter (iof inte bundna) i matbutikerna här på sistonde, mörkröda rosor, lite brudslöja, lite grönt för mellan 100-150kr. Funderar starkt på en sån då min dragning helt klart är åt det enklare hållet, och binda ihop den fint kan jag göra hemma

• Furudal78

Jag tänker beställa min bukett via blomsterbud, euroflorist, sen har jag själv köpt blomsternålar med pärlor och sidenband som jag själv kommer att dekorera med.
    Buketten kommer att kosta 425 kr nålarna kostade 25 kr och sidenbandet tillkommer så jag räknar med 500kr

• BlygBrud

Själv uppskattar jag och beundrar yrkeskunskapen hos florister. (och andra också.)

Har redan pratat med "min" blomstertjej. Så kan väl lugnt säga att hon är förvarnad. (gifter mig i februari...)
    Har också redan nu sagt vad jag budgeterat för bukett + näbbbukett + corsage, så hon vet vad hon har att jobba med.

Är inte ett dugg orolig utan vet att jag kommer att få en underbar bukett, där hon har lagt ner hela sin yrkeskunskap och engagemang.

Mitt tips till er som funderar på att "luras" (förlåt, kommer inte på ett bättre ord just nu) Lita på era florister. Kör med öppna kort. Berätta vad ni budgeterat för blommorna och be dom göra sitt bästa.
    Lovar, ger ni dem det förtroendet kommer de leva upp till det.

Svar på tråden Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?