• Miss Emi

Håruppsättning?

Ville slänga ut en fråga här angående håruppsättningar..
    Har hört att det är nästan dubbelt så dyrt att sätta upp håret i en "bruduppsättning" som en "festuppsättning" (bl a i sthlm)...

Hörde att någon frågat vad skillnaden var och fick svaret att "bruduppsättningen" skulle hålla hela kvällen medans de inte garanterade detta för "festuppsättningen".

För min del är jag inne på att frisyren ska hålla under dagen vid fotografering men att det inte gör något om den "faller" något på kvällen.

1. Är det någon som beställt en "festuppsättning" istället för "brud"? (Jag kan inte mörka på något sätt vad det är för dag då jag ska ha med mig tärna som också ska göra håret)

2. Vad betalar ni för eran håruppsättning brud/fest?

• Svar på tråden Håruppsättning?
  • fidar
    valkyriana skrev 2008-09-03 02:15:06 följande:
    Kan säga att skillnaden mellan min håruppsättning och tärnornas var stoooor. Min såg verkligen tiptop ut hela kvällen medan tärnornas gav med sig lite gran.Jag betalade 1700 för mitt hår + smink och lika mycket för två "tärnhår" + smink
    vart gjorde du håret?
  • fidar

Henriks älskling skrev 2008-09-17 21:40:25 följande:

Har så svårt för att bestämma mig...vill inte ha en stel, onaturlig frisyr och tycker att många brudfrisyrer ser löjligt tillgjorda ut, men ändå... detta är ju chansen att verkligen fixa till sig.Vad ska man göra? Köra på att känna sig som "sig själv" eller fixa till en fet frisyr och känna sig uppsnofsad och gorgeous?? Vad tycker ni?
    jag har också jätte svårt att hitta en fin frisyr som skulle passa mig :(
  • zsandora

Jag gjorde en annan sak.
    Mina tärnor skulle oxå ha uppsättning, å då skulle dom gå på tim pris. alltså 650 kr/timme. ( tror ja det va)

En bruduppsättning räkna dom på 3 timmar, å de skulle kosta runt 1600 kr tror ja.

Så jag tog tim priset, å dom visste ju att de va ja som va bruden. Å tur va det, för min frisyr tog knappt en timme. Å satt hela kvällen/ natten. Tills ja slet ut det på morgonen efter..... Mina tärnor hade en mer "uppsatt" frisyr, å även deras höll hela festen.

• zsandora

Oj nu bor ju ja inte i stockholm, dom kanske e lite annorlunda där, dock va ju min salong den " snobbigaste" där ja bor....

• workoutgirl

Men om man vil ha en "enkel" uppsättning borde det ju inte vara dyrare för att man är brud? Eller vad är det som är extra avancerat?
    Jag skulle vilja ha en slarvig svinrygg (typ, bild finns i mitt galleri) det borde väl vara billigare än något jätteavancerat med löshår?

• en drömmande brud

Jag går till mina vanliga hårfrisörska, hon e jätteduktig på håruppsättningar. Hon tar 260kr/tim och det brukar ta ca 11/2 timme. Jag tycker det känns tryggt och bra att gå till henne hon känner mig och vet hur mitt hår fungerar.

• Maria1984

Hej blir rätt arg när jag läser här eftersom min frisör sa till mig att hon tar 720 kr i timmen för en bruduppsättning, och att jag skulle räkna med minst 3 timmar, då ingår inget smink. för tärnorna tar hon 690 kr per upprättning. jag är ju totalt grundlurad ju. det är ju asdyrt.
    det tråkiga är att jag gärna vill ha MIN frisör och inte någon jag inte känner
    suck

• gusdanima

Har kollat runt lite i göteborgsområdet och det verkar som om det kostar ungefär 2500 och uppåt här... mycket pengar tycker jag... men vet inte riktigt hur man ska göra för att komma loss billigare, kan inte sätta upp själv, så man har väl knappt något val...?

• ElinPierre

Eftersom jag inte heller riktigt har koll på hur jag vill ha håret tänkte jag ge den tjejen som ska göra mitt hår massa bilder på de jag gillar och så får hon komponera ngt hon tror skulle passa.. På en provuppsättnings omgång då självklart!

Vet inte vad hon vill ha för det än.. Och är inte 100 på att jag litar på henne än, så jag tänkte föreslå att jag betalar en provuppsättning först och sen den riktiga... Hmm.. ska kolla med henne.. Kanske lite känsligt om man vill ha en provuppsättning och sen inte vill att hon ska göra det på riktigt..

• Henriks älskling

Maria 1984: jag vet inte om det är ovanligt dyrt med runt 700-800:-/timme för bruduppsättning. De flesta jag kollat tar det. Inte för att det är billigt, men jag tror att det ligger på det. Sen undrar jag lite om frisörer som tar betalt drar ut på tiden för att få mer...
    Bara man vet att man får det man vill så känner jag att det är värt att betala lite extra. Märks inte så oerhört mycket i en bröllopsbudget och gör stor skillnad i utseendet. Bättre än att få det billigt och inte så bra. Bäst vore ju såklart billigt och bra. ;)

• hummelbumsan

min uppsättning kostar 350-400kr och då ska jag även ha blommor i håret, och i det priset ingår även provuppsättningen billigt tycker jag!

• Henriks älskling

Wow, galet billigt. Det får man inte ens en tvätt för i Stockholm. ;)

• MiaAnd

Jag tänker be en kompis som är frisörska om hjälp med håret. Kommer ändå betala henne, men till kompispris (hoppas att hon är villig att ställa upp). Och min tärna är utbildad makeup-artist, så jag har tur på den fronten. :D Någon som vet nån bra sida eller nåt där man kan kolla håruppsättningar?

• intermezzo

Jag betala 1800:- för en halvtimmes konsultation, uppsättning på bröllopsdagen samt make up på bröllopsdagen. Jag tyckte det var dyrt då frisören passa på att göra andra saker samtidigt. Dessutom höll inte frisyren, redan vid middagen så började hårnålarna trilla av.
    Så beställ festfrisyr, det håller minst lika bra, om inte bättre. Mina tärnors frisyrer höll mycket bättre än min.
    UNDVIK Salong Verandan i Hörby

Svar på tråden Håruppsättning?