• Miss Emi

Håruppsättning?

Ville slänga ut en fråga här angående håruppsättningar..
    Har hört att det är nästan dubbelt så dyrt att sätta upp håret i en "bruduppsättning" som en "festuppsättning" (bl a i sthlm)...

Hörde att någon frågat vad skillnaden var och fick svaret att "bruduppsättningen" skulle hålla hela kvällen medans de inte garanterade detta för "festuppsättningen".

För min del är jag inne på att frisyren ska hålla under dagen vid fotografering men att det inte gör något om den "faller" något på kvällen.

1. Är det någon som beställt en "festuppsättning" istället för "brud"? (Jag kan inte mörka på något sätt vad det är för dag då jag ska ha med mig tärna som också ska göra håret)

2. Vad betalar ni för eran håruppsättning brud/fest?

• Svar på tråden Håruppsättning?
  • valkyriana

Kan säga att skillnaden mellan min håruppsättning och tärnornas var stoooor. Min såg verkligen tiptop ut hela kvällen medan tärnornas gav med sig lite gran.
    Jag betalade 1700 för mitt hår + smink och lika mycket för två "tärnhår" + smink

• Krokodill

Säg helt enkelt att du ska gifta dig men inte vill ha en "bruduppsättning" utan att det räcker med en "fest".

• puffärmen

jag har fått prisuppgift om 1300kr för en uppsättning, oberoende om det var fest eller bröllop. alltså ingen skillnad om du säger att du ska gifta dig eller ej! " torsgatan 49" heter salongen, och jag tar förgivet att den ska hålla hela dagen och kvällen!!

med make -up kostar det 2000kr kändes ok för det som jag fick. behöver ej vara orolig att frisyren ska falla efter vigseln.

jag hittade dem på nätet så kolla in hemsidan www.torsgatan49.se

• Miss Emi

Tack för tipset puffärmen! Ska genast kolla där!

• Joeline

som frisör måste jag säga att det låter konstigt att man gör en uppsättning som kommer trilla ned under kvällen, festfrisyr eller ej. Däremot får man väl (förhoppningsvis) vad man betalar för, och en brudfrisyr görs ju ofta mer avancerad än en "vanlig" festfrisyr. Om du berättar att du vill ha en enklare festlig frisyr så kan du nog få ett bättre pris, och tar de ändå mer för dig än för tärnan tycker jag att du ska be dem motivera det!

• Vill nu

Kan förklara skillanden, i alla fall på vår salong!
    En festuppsättning är oftas bara en bråkdel så avancerad som en bruduppsättning.
    Så har vi ju kruxet att bröllop oftast är på lördagar, (och brudarna vill oftast komma tidigt!) utanför våra ordinarie öppettider, vilket innebär en extra kostnad för företaget. Dessutom ingår en konsultation och lite lätt provuppsättning i brud-priset, vilket inte ingår i en vanlig baluppsättning.
    Sen försöker vi oftast anstränga oss ännu lite extra, då det är den stora´dagen, så att brudarna känner att de får valuta för pengarna. Vi bjuder till exempel alltid på mousserand vin/alkoholfritt alternativ + frukt och choklad.
    Har inte hittills haft någon som önskat en vanlig uppsättning i stället,(vilket går på 750 utan glatt och NÖJT betalat 1250:-, och vetat att de har den fulla servicen!
    Förstår att det kan vara svårt för folk utanför branchen att se skillnaden i det hela, men det är en otrolig skillnad i arbetsinsats!

• Joeline

Jag har alltid jobbat på samma sätt och försökt förklara det för folk här också som har undrat varför det är dyrare om man är brud. Det jag tror att de flesta undrar är varför man ska betala samma pris om man kommer in på en ordinarie tid och vill ha en enkel svinrygg, eller dylikt. Det finns ju salonger som tar brudpris oavsett, så att man i princip måste ljuga om att man ska gifta sig...

• Miss Emi

Tack för lite input från er i branschen!

Försöker hitta ett ställe i sthlm som tar lite mer humana priser. Tycker 1250:- låter som en bra deal. Men de flesta i sthlm tar ju från 2000:- och uppåt...

Tar tacksamt emot mer tips!

• Joeline

Kolla Skvaller&år på söder. De är kanonduktiga, men har ej koll på priser på bruduppsättning.

• Henriks älskling

Har så svårt för att bestämma mig...
    vill inte ha en stel, onaturlig frisyr och tycker att många brudfrisyrer ser löjligt tillgjorda ut, men ändå... detta är ju chansen att verkligen fixa till sig.
    Vad ska man göra? Köra på att känna sig som "sig själv" eller fixa till en fet frisyr och känna sig uppsnofsad och gorgeous?? Vad tycker ni?

Svar på tråden Håruppsättning?