• kalaskula

Safir i ringen

Jag har precis gift mig. Nu tycker jag att det är kul att se vad alla har för sorts av ringar. Jag har en alliansring i vitt guld som förlovnings ring och en safir med "bling" och vitt guld som vigselring. Finns det någon mer som har safir i sin vigselring eller bara allmänt fina stenar och ringar? Skulle vara roligt att se vad vi har för olika smak

• Svar på tråden Safir i ringen
  • bride 2be

jag har beställt safirer ska göra om min förlovningsring med en mindre safir infattad i gul guld.

Sen en större i vigselringen där ringskenan ska vara i gultguld och safiren i en lite bredare infattning i vittguld. Det är i alla fall så jag vill ha det har inte pratat med en juveleraren än, gifer mej 1 aug 09 så ingen panik.

• Tea80

Blev lite kluven i dag, pratade en guldsmed i affären ...sa att safir har hårdhet 9 och diamant 10 men att man aldrig får lika fin lyster på vit safir som diamnat..men det förstod ajg ju...men så rek hon att man heldre tog cubic z...visst den kanske ser finare ut än safiren...men då känns ju safir mer äkta eller???(jag som inte va en blng bling tjej) hehe

• Aleta

CZ glittrar som diamanter.
    Jag har diamanter i min f- och v-ring, men jag har ett par andra ringar med cz och man ser inte skillnad på stenarna. Det som syns är att själva ringen är sämre gjord.

• FrökenHoppsan

Kanske lite OT nu men..

Bride2be skriver om att vigselringen ska vara i gultguld, med en infattning i vittguld.. Precis så har jag på min vigselring.. Diamantinfattningen i vittguld, men nu har det liksom i "skarvet" mellan det vita o gula guldet, så har det vita guldet börjat gulna??
    Kan det göra så? Får man fixat det? Varför gör det så?

• Tea80
    FrökenHoppsan skrev 2008-10-01 21:29:06 följande:
    Kanske lite OT nu men..Bride2be skriver om att vigselringen ska vara i gultguld, med en infattning i vittguld.. Precis så har jag på min vigselring.. Diamantinfattningen i vittguld, men nu har det liksom i "skarvet" mellan det vita o gula guldet, så har det vita guldet börjat gulna?? Kan det göra så? Får man fixat det? Varför gör det så?
    Vitt guld har ju tyvärr en förmåga att gulna..går väl göra vid..men håller ju inte för evigt ändå...
  • J D
    Aleta skrev 2008-10-01 21:21:16 följande:
    CZ glittrar som diamanter. Jag har diamanter i min f- och v-ring, men jag har ett par andra ringar med cz och man ser inte skillnad på stenarna. Det som syns är att själva ringen är sämre gjord.
    Va? Jag ser då skillnad på dem. Dessutom slets iaf den cz som jag haft jättesnabbt (och då var den ändå infattad)...
  • bride 2be

så det kanske är bättre att ha gult guld i båda då?
    Frökenhoppasan har du någon bild på din ring letar desperat efter insperation som paassar till stenarna.

• bride 2be

sorry såg att du hade det jätte fin. Stenarna jag har är större och ovala så blir nog solitärsten tror jag det beror på priset med......

• Mervione

Sa hon varför safirer inte "glittrar" lika mycket som diamanter?

Hur mycket en sten blänker beror ju på hur pass bra den är slipad, och på vilket sätt.

• Tea80
    Mervione skrev 2008-10-03 01:55:48 följande:
    Sa hon varför safirer inte "glittrar" lika mycket som diamanter?Hur mycket en sten blänker beror ju på hur pass bra den är slipad, och på vilket sätt.
    Nä...sa bara att det aldrig blir samma glim/lyster som en diamant...
  • Tea80
    Tea80 skrev 2008-10-03 08:49:08 följande:
    Nä...sa bara att det aldrig blir samma glim/lyster som en diamant...
    Men sen vet jag inte om hon då menar att just vit safir inte blir lika fint som diamant..
  • Lillsnufflan

J D skrev 2008-10-02 09:46:23 följande:

Va? Jag ser då skillnad på dem. Dessutom slets iaf den cz som jag haft jättesnabbt (och då var den ändå infattad)...
    [/citat]

Visst, de är mjukare (runt 7 på Mohs skala mot diamantens 10 om jag inte misstar mig) och slits snabbare och därför kan man kanske inte räkna med att de håller hela livet i en vigselring som man bär varje dag. Men att se skillnad på en diamant och en osliten cubic zirkon är inte det lättaste. När jag var och värderade lite ärvda smycken nyligen fick guldsmeden kolla bra noga...
    Mervione skrev 2008-10-03 01:55:48 följande:
    [citat]
    Sa hon varför safirer inte "glittrar" lika mycket som diamanter?Hur mycket en sten blänker beror ju på hur pass bra den är slipad, och på vilket sätt.
    Visst har slipningen betydelse, men det beror ju också på stenens kemiska sammansättning och så. Det går aldrig att få en safir att glittra som en diamant. Det är därför man brilliantslipar diamanter men mer sällan andra ädelstenar, de får helt enkelt inte den lystern ändå.
  • Lillsnufflan

Uuups! Citatet blev lite märkligt, det är min kommentar där i mitten också.

Om jag skulle vilja ha diamanter i min ring men inte riktigt hade råd (just nu i alla fall) skulle jag gå till min guldsmed och be honom hjälpa mig hitta en ring med cubic zirkoner som sedan kan bytas ut till diamanter när min ekonomi blev bättre. Ingen kommer att se att det inte är diamanter nu och jag har tid att spara innan zirkonerna hinner bli kantstötta.

Eller så skulle jag satsa på en ring med blåa safirer. (Eller antagligen smaragder för jag älskar såna, även om jag vet att de inte är lämpliga för en vigselring eftersom de är så spröda ) Men då ser det ju inte ut som diamanter....

• Lillsnufflan

Min ring är förresten en rätt traditionell guldring men med fem små diamanter "nersänkta" i ringen. jag la in en bild i mitt galleri.

• cillissa

vi fick höra av vår guldsmed att safirer o rubiner e väldigt tåliga. Safirer finns nästan i alla färger. Lite prov på färgerna har du på denna sida: vigselring.nu/safirer/safirer.html De vi fick höra att man skulle tänka på är att en safir och rubin inte blixtrar lika mycket som en diamant och därför så passar inte alla ringar med diamanter att istället ha färgsten i, men där kan du säkert få bra råd om du talar med en guldsmed.

• Aleta

...och diamanter finns i alla regnbågens färger om man har råd.

• Anki82

hej min förlovningsring är en rubin med små diamanter runt omkring. har inte helt bestämt vigsel ring än men lutar att mot att ha små diamanter i den så att förlovningsringen är den som har färgad sten har bild i galleriet./Anki

• Mervione

Fast det beror ju på vilken kvalitet det är på diamanten resp. safiren. Är safiren dåligt slipad så är det klart att den inte "glittrar" lika mycket som en diamant som är bra slipad, men är den bra slipad så kan den glittra lika mycket som än diamant som är dåligt slipad eller halvbra slipad.

Sedan beror det också på vilken typ av slipning som diamanten är slipad, baguette slipning "glittrar" t.ex inte lika mycket som prinsess.

Att man inte briljantslipar andra ädelstenar för att de ändå inte kan få den glansen låter konstigt... När man slipar stenar så försöker man ju alltid få dem så fina det bara går.

• Waersta

Jag har massor av safirer i min vigselring!! Bild i galleriet.

Svar på tråden Safir i ringen