• Hösten2009

Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?

ÄR det fler än jag som har fruktansvärt svårt att välja tärna?
    Jag har en väldigt komplicerad kompisskara och är rädd att de ska bli ledsen över att inte bli vald.
    Jag kommer ha en tärna på mitt bröllop, och jag vet inte vilken av mina kompisar jag ska välja till denna uppgift.
    Väljer jag ena kompisen blir den andra troligen ledsen som dessutom är släkt med varandra på långt håll.
    Jag är helt enkelt rädd att det sak bli mer konflikter mellan alla som inte riktigt kommer överens i vanliga fall. Eller ska jag välja en kompis som jag inte umgåts med på 4 år, som jag gick gymnsiet med. Eller ska jag välja barndomskompisen jag bodde i samma by med som liten men flöt ifrån varann efter gymnasiet?
    Jag är så snurrig så jag vet inte hur jag ska tänka längre...Jag bor ju dessutom så långt bort ifrån mina närmaste vänner.

Kan du berätta om hur du valde din tärna och varför just denna person?
    Har du valt ut några speciella uppgifter till denna person eller ser ni det mer som att det blir en ära för personen att ställa upp?
    och hur frågade du denna person om detta?

• Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?
  • ThePlupps

Så här står det i "vett-&-etikett" ang tärna. Går ju säkert att bortse från det...

"Tärnor (och marskalkar) brukar vara ogifta, eftersom de går bredvid varandra uppför altargången och det anses ej vara passande att en gift kvinna/man går uppför altargången med någon annan än sin äkta make/maka bredvid sin sida. Är tärnan och marskalken gifta med varandra eller är förlovade går det bra att de båda är tärna/marskalk.

Är tärnan ensam utan marskalk vid sin sida kan hon vara gift. Hon kan också välja att komma in i kyrkan strax före föräldraparen och sitter på första bänk till vänster och går fram till bruden när det är dags att ta hand om brudbuketten eller ordna med släpet. Den senare varianten är en internationell sed, maid of honour, eller på svenska hederstärna."

Gäller ju även för marskalk
    "Marskalken, liksom tärnan, brukar vara ogifta då de går tillsammans uppför altargången och är man gift är detta lämpligt att göra endast med sin äkta make/maka."

• Tooticki

Kan du inte välja bort att ha täna överhuvudtaget och be dina närmaste vänner att ansvara för lite olika uppgifter så att de känner sig delaktiga!?

Jag hade ingen tärna men en av mina närmaste vänner kom fram och höll brudbuketten under ringväxlingen, på så sätt blev hon delaktig ändå.

• flowerrose

Jag är en del av ett stort tjejgäng och enligt outtalad regel så väljer vi inte "varandra" till något sånt som tärna, gudmor etc...

Däremot står jag supernära min kusin och valde således henne till min tärna.

Lycka till!

• agtiwi

Här var det också problem att välja, men inte pga av vänner utan mer pga syskon. Jag har tre systrar och min sambo har en syster. Så för att göra det enkelt får min ena syster vara tärna och en av de övriga två sjunga solo i kyrkan. Den tredje är inte så engagerad och bryr sig inte. Sen visste jag redan från början att min sambos syster skulle bli besviken om hon inte skulle få vara tärna. Så mina tärnor blir: en av mina systrar, min sambos syster samt en vän till mig!

• Kärlek ger näring åt själen

Valet var enkelt för mig..har en nära vän som jag gått igenom mkt med.. och det föll sig naturligt att fråga henne... Jag berättade för henne att vi skulle gifta oss och fråga henne om hon kunde tänka sig vara tärna.. Hon får de sedvanliga uppgifterna alltså hålla buketten, hjälpa mig på morgonen m m

• karmag

Jag kunde inte heller välja först... Tänkte efter vem som hade tyckt det var roligt att hjälpa till som bollplank, titta på klänningar, duka, osv. Kom fram till att mina väninnor med barn som bodde utanför staden nog skulle bli tacksamma om de slapp.... Valde sedan lillasyrran och min väninna som alltid ställer upp!! Kunde inte välja bara den ena så det fick bli 2!!!

• pluttefisa

Jag hade lite samma dilemma som du, men till sist valde jag mina bästa kompisar just nu, dvs de som jag umgas mest med nu när jag är s.k. 'vuxen' och inte nagon av barndomskompisarna som jag träffar ett par ggr om aret. Det är inget som jag angrar hitintills iaf, bada tva har varit väldigt engagerade, även om den ena bor i ett annat land och den andra har haft personliga problem den senaste tiden. Välj utifran vem du tycker/tror att du har roligast med och inte nagon slags 'tyck-synd' om strategi.

• Saggezza

Jag ska ha två tärnor som båda är barndomsvänner. Men vi kommer att ha ett sådant enkelt bröllop så jag gör precis som jag vill och bryr mig inte så mycket om ettikettregler osv. Jag väljer de vänner som betyder mest för mig och har inte lagt ner någon vikt i hurvida de kan ta sig an uppgifter eller inte.

• MrsWindh

Hösten 2009
    Jag tycker att du sätter dig ner och tänker vem du vill ha vid din sida denna dag. Alla som man bjuder in på sitt bröllop har ju en speciell plats i sitt hjärta. Om du är rädd för vad dina vänner ska säg så ta och prata med dom en och en och få dom att förstå att dom alla är jättespeciella för dig men att du var tvungen att välja en.

Troligen tar dom det inte alls så hårt som du, kanske t.o.m någon blir lättad av att slippa ha det ansvaret?

Och bara för att man inte är tärna så kan man ju få vara med vad gäller smakråd, få hjälpa till mm.

Hoppas att det löser sig för dig, och tänk på att på ERT bröllop får man vara lite egoistisk!

Lycka till

• Alyx

Jag hade två tärnor. Först tänkte jag bara ha en, men eftersom jag är "bästa vän" med två tjejer valde jag båda.

Eftersom de bekostade allt själva då jag inte hade något direkt krav på klänning spelade det hela ingen roll om jag hade en eller två.

Lycka till.

• Maliinka

Jag tycker också att detta är svårt, och det har varit så bra att läsa om hur ni andra har gjort. Så jag puffar upp tråden igen

• Jessie Gustav

Jag valde min storasyster och min så kallade bästa vän till tärnor,vilket var det största misstaget jag nånsin gjort känns det som.jag fick ingen möhippa alls och dom höll sig borta från mig så jag fick ingen hjälp alls inför bröllopet eller under bröllopsdagen.Det enda som det tjatades om var ifall dom var snygga och när fotografen skulle fota dom..nej usch hade jag valt i dag så hade det blivit min klubbvän eller inga tärnor alls..

men mitt råd till dig är att välja någon/några som känner dig innan och utan och som du litar på till 100% förstår om det är jättesvårt att välja men jag hoppas och tror att dom som inte blir valda förstår ändå..Lycka till nu.

• Trettondagsafton 09

Min absolut bästa vän, gått i samma klass 12 år så valet var enkelt. Problemet uppstod när min sambo ville ha två "bestman" för då ville jag också ha två tärnor. Vem skulle bli den andra, vi var fyra i kompisgänget i skolan och de andra två kunde jag inte välja mellan . Så det blev en kompis från "annat" sammanhang.

Men sedan bestämde vi oss för att bara ha var sin och då blev valet enkelt för oss båda. Skönt och helt rätt val för oss

• Hösten2009

jag valde helt enkelt 2 för att det var bäst.. Dom kommer inte ha samma klänning för de har olika kroppstyper, men samma färg på klännning o sko.

• Troll1

Min tärna är en nyare vän till mig, relativt nygift, förstod hur jag tänkte och vad jag ville när det handlade om bröllop, hade idéer och kom med råd när jag behövde dem. Hon var ett stort stöd under hela vägen!

Tänk på:
    Kan jag prata ärligt och öppet med henne?
    Har hon tid, eller är hon stressad innan?
    Förstår hon dig och dina önskemål?
    Tycker hon det skulle vara ett roligt uppdrag?

Det viktigaste är inte om det är äldsta väninnan eller kusinen etc. Det måste funka först och främst.

• Hösten2009

som sagt, jag ts har redan valt nu så ni behöver inte svara längre på frågan..

Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?