• Nickan

Alternativa bröllop - berätta!!

Jag skulle vilja höra lite mer om de bröllop som inte är i kyrkan och inte har en stor budget. Kan ni inte berätta om era planer, era tankar med varför ni vill ha det så, hur ni går till väga o.s.v. ?
    Jag vill gärna få lite inspiration...

Jag och min blivande ska gifta oss utomhus vid en liten sjö, där vi också ska ha festen. Det är en liten intim gård och vi kommer att ha c:a 70 gäster. Vigseln är borglig men andlig. Min bästa vän har också blivit min blivandes bästa vän så hon ska vara både tärna och bestman... Förut hade jag tänkt mig en "riktig" brudklänning men nu börjar jag tänka om. Har hittat en underbar midnattsblå klänning med guldbrodyrer, lite orientalisk. Tänkte prova den i eftermiddag.
    Vi har nada pengar och har ytterst lite att hämta från familjen. Dock ska de hjälpa till att laga maten - vegetarisk buffe´. (Idealet hade varit att kunna hyra in kockar som står och grillar vid stranden, men det går tyvärr inte.) Tar gammalt guld till att "betala" ringarna med, och vi tänker smälta ner förlovningsringarna i de nya vigselringarna - symboliskt för att vårt förhållande förändras. Musiken står vännerna för, vi har även önskat att det ska bli en öppen scen där vem som helst får spela, dansa eller vad som...
    Ska också ha dans med inspelad musik senare på kvällen.
    Bröllopsnatten kommer vi att spendera hemma av den anledningen att vi vill det. De långväga gästerna sover kvar vid sjön där det finns ett stort hus med massa sovrum.
    Vi har önskat oss bidrag till en bröllopsresa - vart vi kommer är inte så noga, bara vi får komma iväg en stund, själva. Hade ju varit mysigt att få åka någonstans där det är varmt. '

ibland känns det som om jag blir smittat av all denna bröllopsyra med dyra klänningar, kyrka och allt - men det är inte vad vi vill ha egentligen. Vi ska ha ett bröllop som är som vi. (Jag menar inte alls något nedlåtande mot dem som vill ha det traditionella.)

Så... berätta lite!

Kramar Nickan

• Svar på tråden Alternativa bröllop - berätta!!
  • Ave Maria

Tycker det låter som ett helt underbart superromantiskt bröllop. Hoppas ni får en sådan där underbar solnedgång för att rama in det hela också. Lycka till!!!

• Charlottsky

Jag har varit på tre lite annorlunda bröllop där budgeten var minimal.

Första gången var det min mellanbror so gifte sig borgerligt i Stockholms stadshus. De hade röda kläder på sig och de bjöd familjerna på choklad med vispgrädde och kanelbullar på ett kafé efteråt. Det var mitt i vintern så det var bra festmåltid. De hade inte mycket pengar men det var ändå en varm och minnesvärd dag för kärleken.

Sedan var det min äldste bror som gifte sig 1985. De gifte sig med präst men inte i kyrkan. De var på hennes brors arrendegård där det finns en vacker veranda ut mot sjön. Där vigdes de. Min yngste bror spelade klassiskt på gitarr som "ingångs" och "utgångs"marscher. Bruden hade en vitgrönrandig långklänning som parets 19-åriga dotter sytt till sin mamma.

Festen var i en lada i närheten med varmrätt och tårta och sedan var det dans till dragspel.

Tredje lite annorlunda bröllopet jag var på var vigsel i en friluftskyrka, det var lite speciellt. Festen hölls på en friluftsgård och maten var sallader och bröd och ost. Enkelt men trevligt och stämningsfullt. Bruden bar en ankellång turkosblå klänning som hon sytt själv.

Själv hade jag ett traditionellt bröllop och därför tycker jag det är kul att vara gäst på lite annorlunda bröllop.

Lycka till!

• eva1000

DET LÅTER FANTASTISKT!!!

Jag är lite trött på ståtliga bröllp med vita dukar och kandelabrar. Vi ska ha stora blockljus på kalkstenar på borden.

Vigseln blir vid havet. Kvällen innan plockar vi vilda blommor och tillsammans och lämnar till floristen. Vi gör det för att vi vill ha vilda blommor och inget annat. Floristen hade varit med om det förr och sa att det var den vackraste bukett hon någonsin bundit. Kostnaden är sekundär i det här fallet, men det blir inte mer än 300 kr!

• Lill Anna  8/7-03

Vi gifter oss med endast två vitten en tisdag i juli. För oss är den 8de speciell för oss.. Vi blev tillsammans den 8 april, förlovade oss den 8 oktober och gifter oss den 8 juli..

Vi specialdesignar min vigselring, så får jag den precis som jag vill ha det.

På själva vigseln kommer vi att ha melodier och psalmer som betytt mycker för oss och vi skriver våra egna löften..
    Jag kommer att ha en ljusrosa klänning, kommer nog att ha en rosa bukett, som jag binder själv.

Resten är inte jätteplanerat, beror självklart på vädret..
    Men om det är fint väder åker vi nog till någon strand där vi har picknick och grillar. Självklart ska allt gå i kärlekens tecken, med psatahjärtan i pastasalladen, kanelbullar i form av hjärtan osv..

Vi firar nog bröllopsnatten hemma, både av praktiska och ekonomiska skäl, eller så hyr vi en liten stuga på nån camping och bara myser..

Dagen efteråt åker vi på bröllopsresa..

• Anonym

Tycker att alla ovanstående bröllop låter fantastiska!

Jag tycker personligen att det huvudsakligen ska vara en varm, kärleksfull och minnesvärd dag.
    Visst är stora kyrkobröllop fina. Men mitt kommer bli ytterst speciellt!
    Vi kommer hålla cermonin i en dunge vid en sjö. Träbänkar kommer att ställas upp för gästerna. Sedan finns det en liten stig från skogen till dungen där jag och mitt följe kommer att vandra frammåt mot vigselplatsen.
    Min klänning är lite "medeltids-älv" inspirerad och brudnäbbarna kommer även ha "älv"klänningar medans näbbarna kommer vara troll.. Thihi

Jag och min m2b är barnsligt förtjusta i allt som har med medeltid-troll-älvor att göra.

• Tracy

Era bröllop låter underbara men vad gör ni om vädret är dåligt? Har ni nån plan b? Skulle så gärna vilaj ha ett picknickbröllop men är nervös för vädret. Det är ju inte så romatiskt att sitta i gräset när det öser ner...

• Nickan

Tack för alla svar! eva1000 - jag tror vi stjäl din ide´ med att plocka vilda blommor. Min syster är grym på att binda buketter så hon får ta hand om det...
    Var på "provsmakningsmiddag" hos svärmor idag, hon hade lagat helt underbar mat. Jag tror att vi ska använda allting.

Tracy - dåligt väder... hehe det får det inte bli! Har faktiskt ingen B-plan ännu. Har kollat partytält men det kostar ju. Vi får fundera vidare.

Inga andra som vill berätta om sina lite annorlunda bröllopsplaner?

Kram, Nickan

• LNJ

Vi gifte oss borgligt med 1890-tals tema på oss. Maken i hög hatt och jag var silvergrå och svart. Carmina Burana innan dörrarna slog upp och vi gick inte till Älsa mig på trumpet. Efter ringväxlingen hade vi Love Me Tender med Elvis på CD. En variant so passade oss. Vigsel och fest i samma lokal 22/12 1998 kl 1900.

• Tracy

Nickan! Ett tips är att både Jysk o Rusta har billiga partytält både med eller utan väggar. Tror det kostar runt 2-300 kr. Överkomligt o det räcker ju mot sommarregn men inte mot kyla o blåst kankse....

• Nickan

Tack Tracy, jag ska kolla upp det!

Var det slut med annorlunda bröllop nu?

/Nickan

• Smygbrud

Jag gifte mig för lite drygt en vecka sedan, den 24:e och man kan nog påstå att det vi valde att göra var alternativt...

Vi gifte oss kyrkligt, med psalmer och sedvanliga löften och böner men... Vi gjorde det i smyg!! Ingen visste om det!!
    Prästen hade vi träffat tidigare, dock ej vittnena.

Vi satte in en annons dagen efter den stora händelsen och när vi åkte för att hämta barnen, som var hos mina föräldrar, så hade alla läst tidningen och var väldigt glada för vår skull!! Mycket förvånade och chockade naturligvis men glatt överraskade!!

Vi hade hållit vår vigsel hemlig i nästan ett år och hade hunnit bli rejält nervösa - inför vad folk skulle säga och inför själva dagen - och det var så härligt när vi äntligen var gifta!

Den var ingen dag som präglades av pompa och ståt men det var VÅR dag och vi kommer minnas den så länge vi lever - vi blev man och hustru och fick det vi ville ha mest av allt, nämligen varandra!!
    Jag hade vissa farhågor att jag skulle ångra att det där stora sagobröllopet aldrig blir av men för oss var detta perfekt och jag kunde inte vara lyckligare!!

Sus

• J.J.

Jag och min pojke ska också ha ett "alternativt" bröllop. På det stora heöag år det ut på att vi har en borglig ceremonin med bara två vittnen, och sen en stor fest på kvällen. Festen kommer attt bli någon vansinnig blandning av olika historiska skeden, främst vikingatid. Min klänning kommer att vara i medeltidsstil, och min manska ha ringbrynja eller rustning. Det ska vara informellt, och framförallt roligt! Vi har väldigt lite pengar, så släkt och vänner hjälper till (Men bland annat yxkastning, mjödbryggning och eldslukande...)Och istället för blommor vill jag dekorera med ormbunkar. Musiken är svår, eftersom vi är hårdrockare, men det ordnar sig. Det hela kommer att bli en otroligt rolig fest, och antagligen ett minne för livet. För både oss och anhöriga. (Fast jag fasar för var min pojkes kristna äldre släktingar kommer att säga.)

Svar på tråden Alternativa bröllop - berätta!!