• Christino fino

Ska jag "ta tillbaka" inbjudan för min syster?

Hej

Jag har ett rätt stort problem såhär en månad före bröllopet -min storasyster och enda syskon.

Vi umgås sällan eftersom jag inte klarar av hennes lynniga humör men igår var vi ändå bjudna på samma tillställning. Jag satt och pratade med min mamma om att hon skulle hjälpa oss genom att köpa tax-free sprit på sin nästa konferensresa. (OBS detta är det enda mina föräldrar hjälper till med rent ekonomiskt)

Då hör jag min syster säga "Fast jag fyller ju tretti och det är ju planerat sedan länge"....då liksom brister det för henne och hon säger saker som "Vi har ju vetat sedan 1978 att jag ska fylla 30 det här året"
    och sedan "Det är ju inte så normalt att gå och gifta sig ett par månader efter att man förlovat sig".

Hon fyller alltså år i början av November...FYLLER ÅR.. och vårt bröllop är den 4e Oktober. De enda hon känner som kommer att gå på vårt bröllop är våra 4 kusiner och föräldrar (av 100 pers). Hon menade alltså att vi borde ha vårt bröllop nästa år eftersom hon fyller år i höst och att vi är egoistiska som inte har tänkt på det. Hon brukar dessutom alltid vara pank så jag fattar inte hur hon ska ha råd med en fest ändå. Kanske tror hon att våra föräldrar kommer lägga sina slantar på vårt bröllop istället för att sponsra hennes tretti-års fest? Hursom...

Jag och min kille gick därifrån eftersom hon inte går att prata med när hon väl har blivit sådär.

Vad ska man göra nu? Hon har ju visat vart hon står och då känner jag att jag inte vill ha henne med på bröllopet. Men hon har redan tackat ja...

• Svar på tråden Ska jag "ta tillbaka" inbjudan för min syster?
  • Aleta

Tråkigt att det måste bli så här inom familjer.
    Jag har också en jobbig släkting som brukar förstöra stämningen. Vid ett specifikt tillfälle så sa jag ifrån redan innan att om hon inte såg till att se glad ut och ha roligt på nästa tillställning så var hon inte välkommen.
    Hon skärpte sig enormt vilket var skönt för alla, men man kanske inte har lust att prova detta inför ett bröllop.

Om du är beredd att bryta med din syster för gott, så bjud henne inte. Jag hade bjudit hem henne på fika och satt upp regler för hur hon ska bete sig på bröllopet. Fast jag har ju aldrig träffat henne och vet inte hur pass illa det är, hon kanske inte kan skärpa sig?

Lycka till hur du än gör.

• Christino fino

Aleta

Jag vet att det låter dumt men jag vågar verkligen inte prata med henne. Och när jag tänker efter så säger ju det mycket om vilken relation vi har och att hon verkligen inte har på bröllopet att göra.

regler och hon har aldrig gått hand i hand :/

• dfk

Christino fino- du har dina svar inom dig redan. Din magkänsla ska du lyssna på. Om du tycker att det är för svårt att prata med henne själv, kanske du kan be din mamma vara närvarande.
    Förstår att du tycker det är jobbigt, men tror att du i längden vinner på att ta dina egna känslor på allvar.

• Havsro

Men om hon nu har tackat ja till bröllopet kan hon ju inte vara emot det?? Det verkar ju grymt konstigt.. Kan det inte bara vara ett rop på uppmärksamhet? Lycka till!! Det är alltid bökigt det där med familjer..

• dfk

Vill bara säga också att om du väljer att låta din syster komma eller inte,
    så önskar jag dig också lycka till hur du nu väljer att göra.
    så ta nya tag och kanske känner du dig starkare till nästa gång att kunna stå emot henne när hon försöker dominera dig.

• 090208

Men lat inte hon fa hora det fran mamma. Tycker det ar snallast att halla andra utanfor. Men jo, jag forstar verkligen att det kanns lite svart att ringa. Men det ar du som ska tala om det. Sta pa dig!

Skriv ner lite exempel pa henne skitstovel-beteende innan du ringer, om hon inte fattar vad du menar sa kan du lugnt forklara det...

• PL080802

Hon kanske hade räknat med att få billig tax-free sprit handlad och så råkade du fråga före henne? Det försvarar inte alls hennes beteende men denna händelse isolerad låter som ett missförstånd som inte borde få förstöra relationen mellan dig och din syster. Låter dock som att det ligger mycket annat bakom och detta var kanske droppen? Samtidigt som jag håller med andra inlägg om att du måste känna vad du vill göra så skulle jag inte ge upp en systerrelation, speciellt inte precis innan mitt bröllop. Mitt råd är att absolut inte gå till personangrepp när du pratar med henne. Säg istället "jag upplever att..." "när du säger så känns det så här...". Ta inte hela ansvaret själv för hennes beteende och er relation utan fråga henne hur hon vill ha det och hur hon vill att ni ska kunna fira ditt bröllop och hennes 30-årsfest på ett bra sätt. Håller tummarna för att det går bra! Lycka till!

• lillabruden

TS; man väljer inte sin familj, men vänner är familjen man väljer och din syster verkar inte ha valt dig.... Hur hemskt det än är (och det är det!!) så verkar hon inte kunna vara din syster så som du behöver. Och att hon fyller 30 iår...hurra hon blir äldre, hur många födelsedagar ska man fira egentligen!? Jag är 23 och firar inte gärna varje år med värsta festen. 30 kanske är speciellt för vissa men det där året gör inte en till människa..
    Och du har ju redan bestämt dig, samla kraften att fullfölja det. Du säger att du inte klarar av att ringa (förstår dig) kanske skriva ett brev? Du kan ju be din mamma lämna det om du inte vill skicka.. Hur känner m2b för att prata med henne? Eller som du sa din mamma... Dags att ta tag i ditt beslut...

Dem tuffast besluten är inte tuffa för att man måste bestämma sig, utan det är att verkligen göra det! Sen känns det bättre ska du se!!
    Ge inte henne kontrollen över din lycka och ditt bröllop!!

sitter i samma sits med min mamma och jag har ingen kontakt mer än dumma sms som hon skickar och jag svarar sällan, men jag svarar aldrig när hon är omogen och otrevlig -jag förtjänar bättre och hon förtjänar inte svar på dumheter! Klipp banden om du känner att det är rätt för dig.

Lycka till!!

• ElinDLB

Livet är för kort för att vara omgiven av personer som gör en olycklig!

Svar på tråden Ska jag "ta tillbaka" inbjudan för min syster?