• chamor

Ryan air?

Vet ju lite om hur de är men vi har iaf bokat (för första gången) en resa till London från Västerås nu. Kändes inte som 22 var en jätteförlust liksom. Men vill gärna höra era erfarenheter. Vet att säten är dåliga och service likaså men berätta gärna om era missöden så vi vet vad vi gett oss in på i förväg

• Svar på tråden Ryan air?
  • J D

... Fast jag har hört att piloterna får bättre betalt där. Vad nu det hjälper majoriteten av personalen...

• ElinDLB

Jag flög till spanien och tillbaka för cirka en månad sedan och när jag åkte ner var de en kvart försenade och när vi kom hem så kom vi cirka 20 min tidigare än vi skulle så rent tidsmässigt så är de inte enligt mig dåliga. Det är bara otroligt tråkigt att flyga med ryanair men kanske jag som blir rastlös lätt. Hade ju ingen tv eller någe sådant och tidningar tröttnade man på ganska snabbt hehe men annars man får ju vad man betalar för och det är ju i stort sett bara sätet du sitter på. Men vad jag har hört så ska man vara riktigt noga med att när man beställer så ska man kolla om man tex har mellannamn hur de står dvs i vilken ordning namnen står osv (lät krångligt kanske?.

Annars så har jag iaf ganska bra erfarenhet av Ryanair. De tar dig från A till B och det är väl det som räknas? =)

• ElinDLB

Ska väl tillägga att jag inte hade med mig bagage förutom handbagage så har ingen erfarenhet om deras bagagehantering.

• FruHamberg

Jag har rest flera gånger med ryan air, har bara positiva erfarenheter. Sist så reste jag tur och retur till Liverpool för 2kr!!! Och de höll tiderna, vilket de nästan alltid gör. När man reser så billigt så gör det inget att man betalar för att checka in en väska, deras försäkring kan man ju välja bort om man redan är försäkrad. Visst det är lite trångt, ingen tv, men för 2kr gör det mig inget iaf Servicen har jag aldrig upplevt varit dålig. Förutom på Skavsta flygplats, men det är ju inte ryan airs fel.
    Tänk på att inte ha övervikt på bagaget, de är ganska så nitiska på det( iaf i england).

Såg att du ska till London. Om ni inte har nån som ska hämta er så rekommenderar jag att ni köper billjeter till tåget(som tar er till London, mycket smidigare och snabbare än bussen) på planet. Vi gjorde inte det sist och det blev dyrare när man köpte det på flygplatsen. Nu var det ca ett årr sedan jag var där sist, så det kan ju ha ändrats. Kan vara värt att kolla upp det innan ni far.

Åhh jag vill oxå fara till London, älskar London. Kan starkt rekommendera att ni går in på primark på oxford street. Shopping paradise! Fast ni kanske redan har varit där .

• Pumpkin
    ElinDLB skrev 2008-08-29 14:59:34 följande:
    Jag flög till spanien och tillbaka för cirka en månad sedan och när jag åkte ner var de en kvart försenade och när vi kom hem så kom vi cirka 20 min tidigare än vi skulle så rent tidsmässigt så är de inte enligt mig dåliga. Det är bara otroligt tråkigt att flyga med ryanair men kanske jag som blir rastlös lätt. Hade ju ingen tv eller någe sådant och tidningar tröttnade man på ganska snabbt hehe men annars man får ju vad man betalar för och det är ju i stort sett bara sätet du sitter på. Men vad jag har hört så ska man vara riktigt noga med att när man beställer så ska man kolla om man tex har mellannamn hur de står dvs i vilken ordning namnen står osv (lät krångligt kanske?.Annars så har jag iaf ganska bra erfarenhet av Ryanair. De tar dig från A till B och det är väl det som räknas? =)
    Fast att de är noga med namnet gäller inte bara dem, det gäller alltid när man flyger.
  • FruZorro

Hej!

Har mer än 5 års erfarenhet av att flyga med dom regelbundet och jag måste säga jmft med alla andra europeiska flygbolag jag flugit så håller dom tiden bäst, väldigt väldigt sällan att det har varit förseningar.

Servicen är inte så värst dålig, ok...flyger man tex Lufthansa eller British Airways får man kaffe/te/dricka plus ngt tilltugg gratis. SAS tar betalt för sånt om man åker deras ekonomiklass!
    Enda jag tycker är jobbigt med RyanAir är deras boardingsystem, priority boardingen. Folk blir alltid hyperstressade när det är dags att gå på flyget...rädda att inte få plats(?).
    Flygplanen fräsha och sätena är inte ett dugg sämre på ngt vis än andra ekonomiflygresor.

Jag brukar flyga ofta från Västerås och det är en mysig liten flygplats...det finns t.o.m micro i vänthallen om du behöver värma barnmaten och en liten lekhörna för barn. Vilken flygplats har det? .

• mintursnart

Jag reser mycket i jobbet både Firstclass, business etc etc.
    Nar jag reser privat så reser jag SAS, Ryan, Easyjet etc och det enda som verkligen skiljer ar maten och tillgang till Lounge.Jag tycker dessa budget flyg fungerar alldeles utmärkt. Japp, servicen är sämre och man behandlas ibland som kor när man skall gå på planet men priserna är världsklass.

Det värsta med Ryan är ju att flyplatserna ligger dåligt till (Med undantag Sävö i Göteborg, kanske världens bästa flyplats, tar 5 min ifran landning tills man sitter i hyrbilen)

• Nibla

Ta med ert bagage som handbagage!

När jag bodde i London och skulle åka hem från Göteborg gick det två flyg från Säve den dagen. Mitt flyg på förmiddagen och ett på kvällen till Frankfurt. Tror du inte att mitt bagage hamnade i Frankfurt?!?!!? Fick tillbaka det fyra dagar efteråt dock. Nu bodde jag ju i London, men det skulle ju vara surt om man var turist och inte skulle stanna så länge.....

Tyckte dock synd om en tant på samma plan som också blivit av med sitt bagage. Hon skulle på dop för sitt först barnbarn och hade presenter och dopklänning i sin väska.....surt!!!

• aikidoaasa

Visst är servicen ombprd lika med noll, men när jag flygt med dem har det funkat... men att ta sig till och från flygplatsen kan ibland vara ett mysterium när man är utanför Sverige. Men det går att lösa.

• Humlan66

Jag har oxå bokat en resa med dem till London i okt , men jag tycker det är USELT att dem tar sååå mkt betalt för att man betalar med kort ,resan vart ju dubbelt så dyr pga det :( och sen att flygplatserna ligger så taskigt till

Men har flygit med dem ett par gånger och dem är skitnoga med vikten på bagaget,minsta lilla och man får betala.. lika tiden, minsta lilla du kommer sent är det kört ,även om dem inte är klara med allt annat och mycket väl skulle kunna ta checka in dig.

Föressten nån som har billigt hotell centalt att tipsa om i London ?? (får gärna lägga tipset i min inbox )

• J D
    mintursnart skrev 2008-08-29 16:54:41 följande:
    Japp, servicen är sämre och man behandlas ibland som kor när man skall gå på planet men priserna är världsklass.Det värsta med Ryan är ju att flyplatserna ligger dåligt till (Med undantag Sävö i Göteborg, kanske världens bästa flyplats, tar 5 min ifran landning tills man sitter i hyrbilen)
    ...Men den flygplatsen är ju helt fruktansvärd! Värre än vad Beauvais var innan de snyggade till den. Eller har ngt revolutionerande hänt på senaste tiden? Skönt att den är nära stan såklart men annars...
  • sanan

Jag har flygit med Ryan air flertal gånger och jag har inte varit besviken en enda gång. En av gångerna skulle jag resa via England till Frankrike, det var strejk i Frankrike och jag kom inte vidare. Jag fick tillbaka pengarna för Frankrike delen utan problem. Rekomenderar verkligen Ryan air.

• chickpea

Jag åker regelbundet med Ryanair till Lonon från Göteborg. Det är som en buss ungefär, inga finesser. Så länge inget går fel så är det helt ok, men om du får problem med något som flygplatspersonalen ej kan hjälpa dig med och du behöver kontakta kundtjänst för hjälp (ligger i Irland), då kan du räkna med noll service och oförskämda telefonister. Jag har aldrig varit med om något liknande. Tyvärr kommer de undan med det, eftersom det är billigare att flyga med dem än tex sas eller ba och ofta är man beroende av kostnaden och därmed flyger med dem ändå. Jag önskar att Fly Me inte gått i konkurs, där var det bra priser och grymt bra service! Hoppas ni får en härlig resa, jag älskar London!

• Diamonds are a girls best friend

Jag har rest många gånger med ryanair och det är det bästa bolaget jag åkte med, det är för det mesta en mindre flygplats vilket gör att allt går mkt snabbare och smidigare, jag har aldrig kommit hem sent utan bara 15-30min tidigare än beräknat, från det jag landat tills jag suttit i min bil på väg hem har det bara tagit 30min, då har man hunnit med passkontroll, hämta bagage, betala parkering osv. Arlanda och större bolag tar ju minst 1h på sig. Men sen är ju priset oslagbart, vi bokade flyg med ryanair + hotel via internet, 5-stjärnigt i 4 nätter, totalt 3200:-/person. Samma resa med samma hotel via en resebyrå gick på 12000:-/person. Och det gör den stora skillnaden.
    Flygen är ok, man har bra ytrymme tycker jag, har suttit på ett mkt mindre när ja åkte 14h från San Fransisco så klart godkänt. Den personal jag har haft kontakt med har varit mkt trevliga, de går en vända med vagn där man får köpa sin dryck el snacks. Så det enda negativa ja kan komma på är just att man bara får ha 15kg i väskan och att har man övervikt så åker man oftast på att betala. Men annars hoppas ja att ni får en toppen resa!

• PennyJenny

Har min syster i London sedan 13 år och så hela familjen flyger regelbundet fram och tillbaka till London flera gånger per år. Jag har flugit med de felsta bolagen som flyger mellan London och Stockholm och till de flesta flygplatserna. Och jag tycker inte att det är så speciellt stor skillnad mellan flygbolagen utan det hänger oftast på andra saker som flygplatsen, tranporten till och från flygplatsen med mera. På en 2,5 timmars flygning mellan den här sortens desinationer är det oftast ganska lika på flyget om man åker ekonomi. Ingen tv, inga tidningar utöver någon dagstidning vid gaten och flygbolagets egen tidning, inga filmer. Har aldrig stött på ett bloag som flyger London-Stockholm som har det om man nu inte skulle åka Business. (Fast jag vet inte om det finns där heller iofs). Saker som att få något att äta på flyger kvittar mig verkligen för det brukar ofast inte vara något ätbart i alla fall, då äter jag hellre innan eller efter.

Nej, då är det som sagt mer skillnad i tex flygplatsen. Om jag åker till Heathrow åker jag helst med BA eftersom den terminalen som de går till är trevligare än den som SAS flyger på där. Jag väderar också tiden för till och från transporter. Det kostar mig tid och oftast pengar att åka från Skavsta eftersom jag då måste ta ledigt från jobbet för att kunna ta mig ut till flygplatsen i tid. Åker jag från Arlanda finns det fler avgångar att välja på och jag kan ta expressen ut och därmed som regel jobba hela dagen. Och ungefär samma sak när jag har landat i england. Gatwick ligger oslagbart nära där min syster numera bor och jag kan då ta tåget mer eller mindre hem till henne och jag är hemma hos henne cirka 45 minuter efter att vi har landat! Det är ganska svårslaget.

Saker som borttappat bagage handlar sällan om flygbolaget utan snarare om bagagehanteringen på flygplatsen eftersom flygbolagen sätter på ettiketter med sträckkoder med info om ev mellanlandningar och destination. Och det går så vitt jag vet per automatik ut ur systemet från bokningen. Inte heller att vara noga med namnen är något som är unikt för en viss sorts bolag, de måste de vara enligt reglerna. Sedan är kanske vissa hårdare på att man inte får ändra dem, men det är ju en del av deras affärsidé, att allt ska skötas av resenärern via webbsajter och inte kunna ändra sig utan att behöva köpa nu biljett.

• 200805

Har bara gott att säga om Ryan Air! Har flygit med dom till Rom, London och Skottland och jag måste säga att det har varit perfekt! Inga förseningar varken till eller ifrån, mindre flygplatser som gör att incheckning mm går smidigt och snabbt. Sen att dom inte har samma utbud som andra bolag vet man ju om. Så jag har inget negativt att säga om dom.

• chamor

Får se om vi har råd att åka.. Ligger lite efter här efter bröllopet och boende var dyrare än vi trodde där nere.. Men men hoppas vi kommer iväg. Vore så mycket men om vi åker nu känns det som vi får begränsa alla akttiviteter pga pengar.. Men man kan förhoppningsvis ha kul ändå Någon som vet vad de kostar att ta sig runt och en genomsnittsmåltid kostar? Alltså typ billig gatukioskmat?

• FruZorro

Svenska kronan ligger ju väldigt bra mot pundet nu...så det kanske inte blir så dyrt med att resa till London?

• FruZorro

PennyJenny;
    jag håller med dig att det är segt med bussresorna till/från Ryans Stockholms flygplatser. Arlanda express är klart mer smidigt. Om man reser ofta så väljer man nog bekvämlighet framför priset.

Vi gillar också att flyga med BA, tyvärr är deras flygresor något dyrare än andra bolags. Vi vill absolut inte längre åka med SAS till Heathrow då dom flyger bara MD-80 flygplan (samma som i Madrid krashen) och vi har varit med om 1 nödlandning med just ett sånt SAS plan på Arlanda för 1½ år sen.
    Ett tips är att man kan flyga med SAS från Arlanda direkt till London City till hyffsat pris och då landar man mitt inne i stan.

Svar på tråden Ryan air?