• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • Elide

Borde man ha tärna, har faktiskt inte tänkt på det förän nu. Kanske skulle vara kul att dela detta med sin vän. Men sedan kommer problemet som jag känner, vem ska man fråga när man har ganska så många nära vänner.
    Var det ett självklart val för er att ha tärna med?
    Ska nu ha en eller flera?

Börjar bli lite osäker nu...

• Rebellen75

Jag ska ha en tärna. Så jag har hjälp att klä på mig och vara med hos frissan och sånt. Det var självklart för mig men jag ville också involvera min andra kompis därför fick hon vara toastmadam med sin man ska de hjälpa att styra upp festen.

Sedan har vi tre barn som också ska vara med. Sambon ska troligtvis inte ha en bestman utan det blir troligtvis våran son som får den äran.

Mitt dilemma är om mina "systrar" från USA kommer, om jag ska låta de också vara med för jag var tärna på deras bröllop. Skickade ett mail till dem att de var bröllop på gång så de hinner planera sin sem och hitta biljetter, men just nu är det så himla dyrt för dem att komma så vi får se.

• Mangos

Jag ska också ha tärna. Frågade min kompis här om veckan om
    hon skulle orka höra ännu mer av mitt bröllopssnack för att jag skulle gärna vilja att hon va min tärna. Hon blev jätteglad och började gråta och då kunde ju inte jag heller hålla mig. Känns jättebra att hon kommer att vara med mig som stöd på min stora dag.

Jag och min m2b har tänkt ha en fest utan barn, de får gärna vara med i kyrkan men festen är endast för vuxna, om inte någon skulle ha en liten ammande bebis förstås.

• MoonGirl

miss u skrev 2008-08-28 07:37:21 följande:

Tessisen: Jag hittar inga bilder på din sida..? Jag har fattat det som att man måste kryssa i nånstans att man vill att andra ska kunna se. Jättenyfiken på vad det är för klänning du ska ha! Själv vet jag inte alls, eller lite vet jag väl. Rätt så enkel med lite brodyr upptill. Vet inte om jag ska ha axellöst eller inte. Det är ju rena djungeln.Mysan: Vi är också ute efter nån catering, även om vi mest tänkte ha kall buffé och bara beställa nån potatisgratäng som är varm.Rebellen: Se så duktig du är som lyckades hitta hit innan jag hann skicka länken till dig. Moongirl: Vi tänkte ha barn på både vigseln och festen. För oss känns det fel att utesluta dom eftersom dom är del av familjen. Vet inte än hur man ska underhålla dom, men det får bli ett senare problem.Förstår att du har svårt att välja Strömsholms slott eller Badelunda. Dom är verkligen jättefina båda två. Men det går väl in färre antal människor i slottskapellet om jag inte minns fel? Det kanske hjälper dig att välja.
    Igår var vi ut till Badelunda kyrka igen och nu har vi bestämt oss, det blir Badelunda kyrka och sedan ska festen vara i Brunnby gård (vi var ut dit igår och kollade, verkar jättebra!) så nu ska vi ringa och boka Badelunda kyrka + festlokal till augusti-09. Får se vilket datum som är ledigt i augusti. Kapellet i Strömsholms slott är fint, men jag fick inte någon speciell känsla för det, det fick jag i Badelunda kyrka. Det ska ju ändå kännas "rätt" när det är sin stora dag. Sedan går det ju in fler personer i Badelunda kyrka. Badelunda kyrka är ju också min sons dopkyrka (han döptes där den 23/8-08) och det kändes jättebra, det kändes som "vår" kyrka
  • MoonGirl

miss u: Ute i Brunnby gård finns det ett rum där det finns tv + dvd, så om vi bjuder med barn till festen så finns det i alla fall ett rum för dem att vara i. Kanske kan man sätta på en dvd-film när det ska bli tal? Vi har inte bestämt oss än om hur vi ska göra, bjuda med barn till festen eller inte. De är i alla fall välkomna till kyrkan. Svårt att veta om man ska bjuda med barn eller inte till festen, men vi känner många som har barn som förmodligen inte kan fixa barnvakter eftersom förmodligen alla tänkbara barnvakter kommer att vara på vårt bröllop.

• MoonGirl

Jag har frågat min bästa kompis om hon vill vara brudtärna och det ville hon hon blev jätteglad!! Är det någon som vet om man måste ha bestman om bruden har en tärna? Min sambo vet inte riktigt vem han ska fråga....

• MoonGirl
    Tessisen skrev 2008-08-28 09:50:24 följande:
    miss u: nu skall det vara fixat..nu ska du kunna se den. Vi kolla de också på catering förut med har nu ändrat i planerna. Men vi kollade då på Aroscatering. www.aroscatering.seDe har hela menyer, plockmat, buffe.Att det ska vara så svårt att välja kyrka egentligen. Vi hade samma problem. Men man vill ju få den rätta känslan och så vill man väl på nått sätt känna sig som hemma. Låter konstigt jag vet, men när man känner sig som hemma känner man sig också säker. Eller jag gör det iallafall. FÖr då kan du gå ner för altargången med huvudet högt och njuta av dagen. Nån som tycker jag har fel?
    Jag håller med dig, Tessisen. Man måste välja en kyrka att gifta sig i där man "känner sig lite hemma" och där man har den rätta känslan . Det ska ju kännas rätt den dag man gifter sig.

Har ni valt catering-firma nu? Det finns ju många cateringfirmor här i stan och välja på. Arbhage catering finns också i V-ås. Den cateringfirman rekommenderades att ha om man vill vara ute i Strömsholm.

Är det någon här som har bokat kyrka + festlokal först och sedan catering-firma?
  • MoonGirl

Hur ska ni göra när det gäller brudklänningen, ska ni hyra eller köpa en klänning?

• MoonGirl
    Rebellen75 skrev 2008-08-28 20:11:04 följande:
    vi ska ha barn med. På Brunnby hade det ett rum bredvid där det fanns en Tv så man får väll ta med lite filmer och tv spel för att underhålla de små. Vi kommer att skriva att vi helst ser att man försöker fixa barnvakt, men många som kommer har hela familjen där på festen så det blir lite svårt.Min tärna blev jätte glad nästan gråtfärdig när jag frågade henne. Riktigt kul, så n är det bara att spana efter klänning åt henne också. Tror att jag beställer fån gojane. Just nu är det bra priser men vi får se vad för storlek hon vill ha för nu blev hon lite peppad att gå ner.Min toastmadam kommer väll vara som ett värdpar, hälsa alla välkomna hålla reda på tal osv.
    Vi tänkte också boka Brunnby gård att ha festen där efter vigseln Brunnby gård var ett trevligt ställe.
  • miss u

Hej på er!

Vi ska till Kolbäcks kyrka och titta på söndag. Det är nån slags gudstjänst där kl 11, så det kommer finnas personal att fråga vid kl 10. Är det nåt speciellt som vi ska tänka på att fråga om? Om det är ledigt det datumet vi vill ha, vad mer? Hade en tanke att åka till Säby kyrka också när vi ändå var i gång, men där är det ingen verksamhet förrän 28 sep! Känns inte som det kommer vara så svårt att få vårt datum då, men det kan ju vara annat på sommaren.

Jag har (nog) valt att inte ha nån tärna. Däremot frågade jag en av mina barndomskompisar om hon vill fixa mitt hår och smink. Det ville hon naturligtvis. Så hon kommer väl få lite av tärn-rollen eftersom hon kommer att hänga med mig stora delen av dagen.

När det gäller att boka kyrka + festlokal före catering eller inte, så tycker jag att kyrka + festlokal går före. Den känns ju något viktigare. Catering-firmor finns det ju gott om, så det borde inte vara några problem.

Moongirl: Antecknar Arbhage på min lista över catering.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009