• Tiger Lily

Tips - fortune cookies

På lördag ska vi gifta oss och alla tyckte jag var helknäpp när jag bestämde mig för att baka fortune cookies till alla våra 122 gäster. Och visst var det pyssligt och tog tid. Men tre kvällar senare står de där i sina skålar och jag är sååå nöjd! Varje person får en cookie inslagen i cellofan med sitt namn på. Inuti kakan ligger en lapp med namnet på personen den ska ha till bordet. Lappen har en färg som är samma som bordet de ska sitta vid (vi har runda bord). Jag var själv på ett bröllop där de hade gjort sådana och det var verkligen minnesvärt. Så jag hoppas att alla timmar ska ge utdelning och att det blir en liten kul snackis. Bara ett tips till alla som funderar på idéer för att delge bordsplaceringen! Dessutom är de faktiskt goda också!

• Svar på tråden Tips - fortune cookies
  • BlendaSigne

Sicket bra tips! Gud så pyssligt!

• Aleta

Kul att du lyckades, jag provade flera olika recept, men de bara mjuknade till dagen därpå även om de var krispiga när jag gjorde dem . Jag skulle ha bakat precis lika många som du, men mina gäster fick klara sig utan. (Och vi som hade skrivit ihop massor med roliga/knasiga ordspråk till allihop...)

Vad använde du för recept?

• lovemorilee

Nu vill man ju veta det goda receptet oxå .... Jättekul ideé verkligen!

• Kirsto

Funderade också på det till vårt bröllop! Fick ett recept här då:

Kinesiska lyckokakor ca 30 kakor

3 äggvitor
    1,5 dl socker
    1 krm salt
    1 dl olja
    0,5 tsk vaniljsocker
    2 dl vetemjöl
    2 msk polenta eller majsmjöl
    3 msk vatten

Använd elvisp för att blanda ingredienserna. Blanda i den ordning som de står i innehållsförteckningen, en ingrediens åt gången, vispa noga.

Olja in en plättlagg och ställ den i ugnen. Värm ugnen till 160 grader. När ugnen är varm tar du ut den och lägger 1 msk smet i varje plätthål. In med laggen och grädda cirka 10 minuter. Kakorna ska bli lätt gyllenbruna.

Lyft ur en kaka åt gången. Lägg en lapp med visdomsord på mitten. Lappen bör vara 10*80 mm, vik den på mitten.
    Vik kakan på mitten, kläm ihop kanterna. Böj sedan hela kakan över kanten på en bordsskiva. Ställ i en tom äggkartong för att svalna.

Förvara gärna lyckokakorna äggkartongen om du ska transportera dem, eftersom de är lite spröda.
    Förvara torrt och svalt.

• Aleta

Kirsto: har du testat receptet?

• Kirsto

Aleta: Nej, tyvärr! Jag törs inte säga hur bra eller dåligt det är. Verkar det hyfsat likt de recept du provade?

• Aleta

Kirsto: jag slängde recepten som inte funkade, men det var definitivt inget majsmjöl eller polenta i dem så det kan inte vara samma.

• Kirsto

Aleta: Du, vad smart att slänga dåliga recept. Annars kanske man hittar dem tre år senare och blir besviken igen! Det är rätt mycket stärkelse i majsmjöl, så det kan ju hända att det gör skillnad?

• Aleta
    Kirsto skrev 2008-09-02 19:21:09 följande:
    Aleta: Du, vad smart att slänga dåliga recept. Annars kanske man hittar dem tre år senare och blir besviken igen! Det är rätt mycket stärkelse i majsmjöl, så det kan ju hända att det gör skillnad?
    Rapportera gärna hur det går!

Ja, numera försöker jag slänga dåliga recept eftersom man gör precis så...tre år senare provar man igen med samma resultat.
  • Kirsto

Ja, precis! Om någon provar receptet så berätta gärna hur det blir!

• Tiger Lily

Här, testa mitt recept om ni vill! De är faktiskt skitgoda dessutom!

Lyckokakor

Ingredienser
    75 g mjukt smör
    4 st äggvitor
    2.5 dl strösocker
    2.5 dl vetemjöl
    1 st nypa salt
    1 msk glukos (köps på apoteket)
    3 msk vispgrädde
    Rivet skal av 2 citroner
    1 st bittermandel

Smör till plåten alt. teflonplåt

1. Sätt ugnen på 175 grader
    2. Smält smöret.
    3. Vispa äggvitor med strösocker med elvisp i cirka 30 sekunder.
    4. Vänd försiktigt ner vetemjöl och salt i vitorna.
    5. Tillsätt glukos, smält smör, vispgrädde, rivet citronskal samt bittermandel och rör till en jämn smet.
    6. Klicka ut smeten med hjälp av undersidan av en sked på en smord plåt och forma runda, cirka 5 cm breda cirklar. Det är viktigt att smeten bredes ut i ett supertunt jämnt lager.
    7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 4 minuter, tills flarnen har fått en gyllene färg i kanterna.
    8. Lyft upp flarnen med en palett eller stekspade och lägg dem på en ren handduk.
    9. Forma dem till ?fortune cookies? med fyllda med en lapp med en lyckoönskning eller namnet på bordsrespektiven. Lyft upp flarnet med en stekspade (det är viktigt att arbeta snabbt) vänd det upp och ned och lägg en lapp i mitten av flarnet. Genom att vika dem halvmåneformade, sedan snabbt vika långsidan över kanten på en skål och vik sedan ändarna mot varandra.

TIPS! Tänk på att vara 2 personer och att inte göra för många på varje plåt. Det blir svårt att hinna med att vika o böja annars innan de stelnar! Vi gjorde 4 i taget.

Slå in dem i cellofan och fäst namnlappen på rätt person på ett litet snöre (vi körde olika färg för tjejer och killar)

LYCKA TILL!

• lillfraggel1

Har du lyckats med dina Tiger Lily

Jag och mamma försökte baka efter samma recept men de blev antingen för mjuka eller för hårda så att de gick sönder. Goda var de däremot...

• Tiger Lily

Ja alltså jag kan hålla med.. De är lite för goda för att vara perfekta. Men efter lite träning gick det riktigt bra. Knepet är att baka max fyra åt gången och se till att de inte blir för tunna eller tjocka. De måste också strykas på helt jämt så att det inte blir hål. I början fick jag kassera nästan varannan, men i slutet lyckades vi med alla. Kör med bakplåtspapper, byt när det börjar bli skrynkligt och ta loss med degskrapa eller osthyvel. Lycka till!

(ursäkta sent svar, har gift mig nu så jag kollar inte så ofta här)

• Frukenob

fortune cookies är en UNDERBAR idee. Jag ska banne mig börja prov baka några och se om jaghar tålamod. Tack

Svar på tråden Tips - fortune cookies