Klädsel Smoking
Är det någon här som har haft eller kommer att ha klädsel smoking på bröllopet? Vad tycker ni om det klädvalet?
Är det någon här som har haft eller kommer att ha klädsel smoking på bröllopet? Vad tycker ni om det klädvalet?
Skall jag vara ärlig kan det antingen betyda att man rör sig i verkligt fina kretsar (typ privatjet) eller också är det lite trailertrash-varning.
Själv skulle jag känna mig som om vore det maskerad.
Men innan jag blir halshuggen - det är min åsikt.
didis:
:) får jag fråga vad ni har valt för DC?
Om man vet att de flesta bland sina gäster har en smoking hängande i garderoben är det helt ok med smoking som klädkod, men annars tycker jag det är lite fräckt att kräva att alla ska hyra kläder för 1000-1500 kr för att kunna gå på bröllop. En kostym har väl de flesta redan.
Tack, viktigare än klädsel är att folk som kommer gillar att festa! =D
Till vardags hasar jag runt i klinikkläder och sandaler med ortopediska inlägg så för mig skulle aftonklänning kännas - maskerad.
Men känner man sig bekväm i sådana kläder är det förståss en annan femma.
Min svärmor tyckte vi skulle ha frack men jag tvärvägrade. Ingen i min familj/bekantskapskrets äger en frack (och ingen i min svärmors släkt heller, vad jag vet) och jag tyckte det var lite mycket att folk skulle tvingas lägga ut en tusenlapp på att hyra frack för mitt bröllop. Detsamma gäller väl också smoking: det är nog inte många svenskar som har en hängande i garderoben.
Traditionellt har man inte heller smoking på bröllop då det har varit den avslappnade, mer vardagliga varianten av frack. I mer välbärgade kretsar hade man alltså förr frack vid festligare tillfällen och smoking vid mer avslappnade, ex. vid en liten intim middag. Nu tycker jag kanske inte att man behöver bry sig om det, tider förändras, men det är förklaringen till att smoking (i alla fall i Sverige) är så ovanligt vid bröllop.
Däremot skulle jag rekomendera kavaj eller mörk kostym som klädkod till de flesta bröllop eftersom det är vanligt att man har en mörk kostym eller lite snyggare klänning hängande i garderoben (vilket i stort sett är den korrekta klädseln till båda dessa klädkoder). Men har man en bekantskapskrets där de flesta äger en smoking eller frack är det förståss ett bar tillfälle att lufta nämnda plagg!
Smoking anses traditionellt i Sverige inte som en klädkod för bröllop, så har ni riktiga etikettsfreaks bland gästerna så kan det höjas på ögonbryn. Annars tycker jag det är helt OK, givet att de flesta rimligen kan förväntas ha en, så inte kläderna i sig blir en jättekostnad för alla gäster. Samm gäller för frack, också.
För mig är det precis tvärtom.. är så less på att ha sandaler och svarta jobbtröjor att jag vill ha lite mer festligt på mitt bröllop. Vi har klädkod kostym. Är rädd för att svärfar kommer i jeans och joggingskor annars.
Charmeuse:
Självklart skall man klä upp sig, det tycker jag också hör till även om aftonklänning med långa handskar inte är vad jag brukar ha på mig till fest.
Min biologiska far är lite speciell och hade väldigt udda klädsel på den festen. För trots att det står kavaj brukar de flesta männen komma i (mörk) kostym och kvinnorna i klänning eller finare byxor.
Får jag välja mellan en uppklädd men stel fest och en t.o.m vardagsklädd men rolig fest väljer jag det senare.