• Bellev­ue85
    Äldre 19 Aug 15:13
    5797 visningar
    13 svar
    13
    5797

    Ångest åt mig, sex åt min kille

    Jaa... Är tjej 23 år..
    Har varit hos läkaren och fått Citalopram Orion 20 mg utskrivet.
    Lider av ångest, depression och social fobi, har alltid lidit av det...
    Tog en tablett, mådde uselt, tokläskigt. Vaknade mitt i natten av panik och av att det brände i kroppen, ville bara springa och spy men kunde inte röra mig. Funderade på att hoppa från balkongen..
    Andra dan tog jag halva tabletten, samma sak. Panik mitt i natten.. Mådde j'vligt illa...
    Tredje dan tog jag inget alls, sa till min kille att jag gjort det, för han blir grinig annars..
    Men jag var tvungen att avbryta, klarar inte biverkningarna utan något stöd, min pojkvän förstår inte vad riktig ångest och depression betyder.. Jag älskar honom men tyvärr ger han mig bara mer problem genom att inte vilja lyssna eller förstå.
    Han är besatt av sex, tar på mig hela tiden... Vill inte säga något, är rädd att han inte vill ha mig då..
    Men samtidigt är det jobbigt att ha sex när man mår så otroligt dåligt som jag gör, och hade jag fortsatt med medicinen med tanke på dess biverkningar så hade jag gått under redan i fredags...
    Vet ej vad jag ska göra???
    Ska jag börja med piller igen eller... vad???
    Ångest, oro, rädsla....
    Någon som varit eller är i samma sits?
    Någon som har några råd??

    Jag känner mig ensam och glömd..

  • Svar på tråden Ångest åt mig, sex åt min kille
  • FruRål­in0808­08
    Äldre 19 Aug 15:22
    #1

    För det första så tycker jag att du ska kontakta en läkare och berätta om biverkningarna. För det andra kanske det vore bra om din pojkvän kan följa med till läkare/ kurator för att få en ökad förståelse för hur du mår just nu. Det är viktigt att du är ärlig mot din pojkvän vad gäller sex, för det kanske bara skapar mer ångest. Hoppas att du mår bätter snart!Kram

  • Äldre 19 Aug 15:26
    #2

    Man ska aldrig ha sex utan att vilja eller om man mår dåligt av det på nåt sätt.

    Och så tror jag att du måste våga prata med din läkare om hur medicinen fungerar - kanske får du fel dos eller borde ha en annan medicinen. Dessutom måste du prata med din kille om hur du mår. Han kan inte förväntas veta hur du mår om du inte berättar, men han måste ställa upp för dig när du inte mår bra, annars har du det bättre utan honom!

  • lingon­ris
    Äldre 19 Aug 15:38
    #3

    Ja din pojkvän behöver nog mer info om vad som händer när man tar tabletterna, många av dem ger ju jävliga biverkningar som kanske går bort efter ett tag men närman börjat med dem kan ju va ett helvete men bäst i slutändan ändå förstås.Det är nog inte så lätt för andra parten att sätta sig in i en deprimerad persons liv, veta hur det är osv.

  • didis
    Äldre 19 Aug 17:58
    #4

    Det du beskriver är faktisk sexuella trakasserier!

    Du sitter i en omöjlig sits utan att prata med din pojkvän. Säg åt honom att onanera och lämna dig ifred tills du mår bättre! Hans beteende förvärrar din sjukdom just nu.

    Medicinen måste du byta, ta snarast kontakt med din läkare - du behöver medicinera men med rätt preparat.

    När du får ångestattacker, försök andas och vänta ut dem. Du vet ju att de går över och ibland kan det vara en (liten) tröst.

  • Troll1
    Äldre 19 Aug 18:13
    #5
    FruRålin080808 skrev 2008-08-19 15:22:11 följande:
    För det första så tycker jag att du ska kontakta en läkare och berätta om biverkningarna. För det andra kanske det vore bra om din pojkvän kan följa med till läkare/ kurator för att få en ökad förståelse för hur du mår just nu. Det är viktigt att du är ärlig mot din pojkvän vad gäller sex, för det kanske bara skapar mer ångest. Hoppas att du mår bätter snart!Kram
    Håller med fullständigt. Han ska absolut med till läkare, om han är ngt att ha alls. Ställ krav och låt dig inte utnyttjas! Dröj inte utan ta tag i det nu.
    Kram!
  • dfk
    Äldre 19 Aug 18:21
    #6

    Håller med övriga om att du måste tillbaka till läkaren och berätta om biverkningarna...
    Det där med att ha sex fast man inte vill, är inte alls bra.
    Det skapar bara massa mer ångest om man har sex mot sin vilja.
    Du har rätt till din egen kropp och att kunna sätta gränser.
    Var stark i det beslutet!

  • silver­a
    Äldre 19 Aug 18:25
    #7

    hej, har själv haft social fobi, ångest, depression osv... (har fortfarande, men inte lika ofta)

    Medicinen du har fått verkar ofta inte på en gång, utan det kan faktiskt ta flera månader innan det kommer en förändring. Förändringen brukar man inte märka, förrän man en dag kommer på sig själv att man inte är så nere som man brukar.

    Jag sökte på Fass, om din medicin, och där står det så här:

    "Observera!
    Liksom andra läkemedel av den här typen (mot depression och besläktade sjukdomar), ger Citalopram Orion inte omedelbar symtomlindring, utan det kan ta några veckor innan du börjar må bättre. Vid behandling av paniksyndrom tar det oftast 2-4 veckor innan förbättring ses. I början av behandlingen kan vissa patienter uppleva en tillfälligt ökad ångest som försvinner under den fortsatta behandlingen. Därför är det väldigt viktigt att du noga följer din läkares ordination och inte avslutar behandlingen eller ändrar dosen utan att först rådgöra med din läkare.

    Självmordstankar och tankar på att skada sig själv kan ibland förekomma hos patienter som lider av depression eller paniksyndrom. Det är möjligt att dessa symtom fortsätter eller förvärras till dess att den antidepressiva effekten av behandlingen blir märkbar. Det är mer sannolikt att detta händer om du är yngre vuxen, d.v.s. under 30 år, och om du aldrig tidigare har använt antidepressiva läkemedel."

    Prata med din läkare om hur du mår, kanske behöver du något mot panikångestattackerna.
    Jag tror nog inte att du behöver byta din medicin, utan läkaren har säkert gett dig rätt, och säkert rätt dos också, men sådan här medicin gör att man mår skit, och dessutom tom sämre ett tag innan de verkar, eftersom de ökar halten serotonin i hjärnan, och det går inte på ett par timmar, utan på ett par veckor.

    Om ditt förhållande med din kille kan jag inte råda dig. Men medicinen kommer inte ge ökad lust, utan ofta blir lusten nersatt, tyvärr.
    Jag och min man löste min nedsatta lust genom att prova olika glidmedel osv, för det är så för mig i alla fall, att mer sex, leder till mer lust. Å med lite glidmedel så kunde vi ha bra sex, även om det naturliga glidmedlet var ur funktion...

    Lycka till, och har du frågor kan du inboxa mig.
    Mvh
    Silvera

  • Boomto­wn
    Äldre 19 Aug 18:28
    #8

    Håller med övriga talare. Men har även egen erfarenhet av bägge delar. Syrran hade ett helvete när hon började med sin medicin! Men hon fick inte sluta för sin läkare. Det var bara att stå ut sa han. Va lätt då! Så hon fuskade. Men pröva att prata med din läkare, kanske finns det en annan sort. Och försök att få stöd av någon annan. Och dra gärna med dig killen din till läkaren. Min kille tar på mig också hela tiden. Det är en hand mellan benen i tid och otid. Och inte är det skönt för han tar hårt. Jag har sagt till att jag inte gillar det, men han säger att han måste tvinga sig på mig annars får han aldrig ta i mig. Varför ska karlar vara så trögfattade!!!! Men jag har blivit riktigt förbannad på han ett par gånger och han börjar äntligen fatta. Men jag höll tyst i många år lixom du. Men gör inte det för det blir inte bättre. Slå till honom, skrik åt honom att ge fan i dig. Han kommer att bli chockad. Men han kommer inte att lämna dig! Gör han det är han absolut inget att ha. KOM IGEN!! Vem har sexlust när man är depprimerad?

    Lycka till och kram! Och få någon att prata med

  • Lillsn­ufflan
    Äldre 19 Aug 20:03
    #9

    Jag ska instämma i kören. Tala med din läkare. Kanske ska du pröva med en annan sort. Visst är det ganska vanligt att man mår sämre i början innan tabletterna har börjat verka, men det är ju farligt om man blir självmordsbenägen.

    Och snälla, ha inte sex om du inte vill. Problemen kommer bara att bli värre. Risken är att din sexlust försvinner helt (och inte bara temporärt) och att du börjar på ont. Tro mig, jag talar av egen erfarenhet....

    Tala med din pojkvän i stället. Ta hjälp av någon annan. Kanske din läkare eller psykolog eller så kanske någon från t.ex. RSMH (Riksförbundet för social och mental hälsa www.rsmh.se ) kan hjälpa till och berätta lite om sjukdom och vad den innebär.

    Lycka till!

  • didis
    Äldre 19 Aug 20:09
    #10

    Ja, jag blir så lessen när jag hör om tjejer som har sex fast de inte vill eller har analsex mot sin vilja etc.

    I ett sunt förhållande tvingar man sig inte på varandra utan sex är ömsesidigt.

  • Troll1
    Äldre 20 Aug 19:00
    #11

    Nej, jag håller med. Ursäkta mig, men jag hoppas inte det är giftermål på G. Jag har lust att ta ett allvarligt snack med killen ifråga! Morrrr

  • Bellev­ue85
    Äldre 22 Aug 15:25
    #12

    Det känns skönt att det finns folk där ute som vill lyssna..
    Har pratat med min kille men jag vet inte om han riktigt förstår vad det är jag går igenom nu, vaknade faktiskt i natt av en panikattack och det är otroligt jobbig att ta sig igenom dom.
    Han har problem med sex och klarar sig inte utan, har sagt att han får ta hand om det själv (onanera alltså) dom gångerna jag mår så himla dåligt (tyvärr är det ju så ofta)..
    Hoppas det löser sig, ska tillbaka till läkare och ta lite prover och alternativt försöka få något lugnande att ta tillsammans med citalopramen.

  • Celest­e97
    Äldre 23 Aug 19:04
    #13

    Jag hoppas att du inte började med en hel tablett om dagen? Det bästa är att trappa upp medicineringen väldigt långsamt, t.ex. gå upp till 20 mg under 2-3 veckor. Då blir inte bieffekterna lika akuta. Se också till att du får en ångestdämpande medicin utskriven att ta till vid behov.
    Lycka till!

Svar på tråden Ångest åt mig, sex åt min kille