• a wife to be

Ska vi behöva lägga energi på detta...?

Vi har valt ett barnfritt bröllop. Våra barn kommer att vara med under vigseln och middagen, sedan kommer barnvakten att åka hem till oss med barnen. Nu har min m2b syskon, svårt att fixa barnvakt, och hans svägerska kan nästan inte acceptera att vi valt att inte bjuda barn. Hon får verkligen tycka vad hon vill, men kan väl hålla det för sig själv. Ska vi som har en hel del annat att tänka på få dåligt samvete för det här? Nä, jag tänker faktiskt inte ha det, det är vårt val och det är så vi vill ha vårt bröllop. Hörde att svägerskan hade sagt på "skoj" att hon funderade på att stanna hemma med barnen, då känner jag spontant, ja gör hellre det än kom till vårt bröllop och var sur.

Har ni oxå haft dessa problem?

• Svar på tråden Ska vi behöva lägga energi på detta...?
  • pluttefisa

Jag säger bara ha! Ja, det är ALLTID släkten som är värst. Min sambos kusin har köpt flygbiljett och kostym till deras 9-arige son TROTS att barn inte är välkomna... När min sambo papekade det sa sa dem, ja men han uppför sig som en vuxen. Halla! Det är inte poängen, grejen är att han helt enkelt inte var bjuden. Nu kan vi ju inte förbjuda honom att komma eftersom de redan har köpt biljett, men jag blir sa förbannad!

• skille

Jeg hadde sagt at han ikke fikk komme.

• galaxen

Det tycker jag är oerhört nonchalant att ta med sej barn när man uttryckligen sagt att inga barn ska va med på bröllopet och påstå att en 9-åring uppför sej som en vuxen. Arma barn! Att det ska va så svårt att respektera brudparets önskan. Vi kommer inte heller att ha med några barn, men vi har inte skickat ut några inbjudningar än så vi har inte fått några reaktioner än.

• a wife to be

Har man hört på maken,ALLA kommer,det gick visst att fixa ändå

• Anna  Sol
    Pidis skrev 2008-08-20 15:51:07 följande:
    Jäkla släktingar.Min syster är helt tvärt om.Då vi inte har barn så ska vi inte bjuda några heller.Men mina syskonbarn är välkomna då de ska var näb och brudnäbbar. Men då sa syrran Men deras farföräldrar kan ju ta dem vid kyrkan För dem har inte roligt på festen i alla fall.Men har en vännina som reagerade starkt när jag sa barnfritt. Hennes komentar var att de är ju en familj och att hela familjen borde bjudas. Hur knasigt låter inte det.
    Innebär det också att om man är bjuden på tjejmiddag kan man ta hela familjen med sig, för man är ju en familj? Det argumentet är såååå kasst.

Jag kan för allt på jorden inte förstå varför det är så svårt att acceptera hu folk väljer att gifta sig.
  • lillabruden
    Pidis skrev 2008-08-20 15:51:07 följande:
    Jäkla släktingar.Min syster är helt tvärt om.Då vi inte har barn så ska vi inte bjuda några heller.Men mina syskonbarn är välkomna då de ska var näb och brudnäbbar. Men då sa syrran Men deras farföräldrar kan ju ta dem vid kyrkan För dem har inte roligt på festen i alla fall.Men har en vännina som reagerade starkt när jag sa barnfritt. Hennes komentar var att de är ju en familj och att hela familjen borde bjudas. Hur knasigt låter inte det.
    min väninna reagerade ungefär samma, att hon och sonen är ju ett.... jo visst är det hennes son och är en del av henne men kan man inte lämna sitt barn för 1 kväll så blir nog uppväxten svår för alla...
    synd bara att det är svårt för dem att förstå, och tvärtom...men vad ska man göra?!
  • sandybee

Jag har en kusin som tydligen planerar att ta med sig sin 3 mån son, trots att det i inbjudan stod att barn inte var välkomna (fast på lite trevligare sätt ) - fick jag veta av min mamma. Men inte säger min mamma något till min kusin utan jag får reda på det av en slump. Så nu har jag mailat henne - ja, jag hatar att prata i telefon så då blir det mail - och bett dem skaffa barnvakt på ett trevligt sätt. Jag har där också förklarat precis varför vi inte vill ha barn på vårt bröllop. Har jag inte fått någon respons om ett par dagar så kommer jag att ringa för att ge samma information.

Slutsats, om ni inte vill ha barn på ert bröllop och några av era gäster inte är mognare än att de kan acceptera det - låt det vara! Det är deras problem, det är er dag och den ska ni njuta av!

• gusjma

Om pojken i fråga bara är tre månader är risken STOR att han ammas. Att i princip "tvinga" föräldrar att lämna ifrån sig så små spädbarn tycker jag nästan är värre än att klampa in på ett barnfritt bröllop med tre stora barn!

• Soon and very soon

sandybee, en tre månaders kan ju vara liiiite svår att lämna bort.
    men håller annars med, barnfritt betyder barnfritt! (gäller ej ammandes tycker jag.)

• Soon and very soon

gusjma: f*n vad bra sagt!

gusjma skrev 2008-08-22 18:11:05 följande:
    Om pojken i fråga bara är tre månader är risken STOR att han ammas. Att i princip "tvinga" föräldrar att lämna ifrån sig så små spädbarn tycker jag nästan är värre än att klampa in på ett barnfritt bröllop med tre stora barn!
Svar på tråden Ska vi behöva lägga energi på detta...?