• SnartFruLS

Undrar lite smått,,,

Har egentligen en massa frågor kring bröllop, men är helt ny på sidan så jag skriver ner frågorna här...
    Dels undrar jag hur mycket ett bröllop på ca 60 gäster kan kosta... Vill komma undan så billigt som möjligt då vi båda studerar just nu...

En annan fråga är, hur långt innan bestämde ni för en dag? och hur långt innan ska man börja planera?

• Svar på tråden Undrar lite smått,,,
  • Kärlek ger näring åt själen

Hej och Välkommen

Angående kostnaden: det beror helt och hållet på er
    Ni kan göra maten själva, inbjudningar, alkoholfrifest/Betalbar, bara mingel med snittar, fika med tårta, m m .. det finns tusen o en olika versioner. Det enda som stoppar är ni själva och er egen fantasi Och sedan så är det super svårt att inte ta till sig all bröllops lull lull som många har på sina bröllop. Men det gäller att räkna ut om man har råd/lust med alla dessa små saker som gästgåvor,toalettkorgar,festprogram/vigselprogram m m

Vi bestämde en ungefärlig dag (dagen efter vår förlovningsdag) satt sedan ner och räknade på hur mycket vi hade råd att spara varje månad utifrån vår ekonomi. När vi gjort detta så spika i vi istort sett dagen.
    Vi började planera i Januari i år och gifter oss i Oktober

• anja1661

ja som det redan e sagt så beror det ju helt på er! hur dyr "måste" ringen vara, äkta/kopia klänning, catering, liveband...ja det finns ju massa saker att lägga pengar på men försök att gemensamt göra en budget. bäst att starta med att kolla hur mycket det får kosta och sen välja mat, dryck, gäster, lokal osv...

vi bestämde datumet nu för ca 2 veckor sen, då planeringen sattes igång och vi gifter oss 9 maj nästa år!!

• mysifer

att bli gift kostar ju faktiskt ingenting mer än eventuella frimärken så det är ju upp till er sen hur mycket ni vill lägga på olika saker och vad som känns viktigt och mindre viktigt.
    vi bestämde datum när vi förlovade oss i november och det blev 2,5 år framåt, alltså maj 2010. nu har jag redan börjat planerat eftersom det är kul men helt nödvändigt är det inte. hur lång tid man faktiskt behöver lär du få olika svar på..vissa klarar sig på ett halvår och tycker det är bra, andra sätter igång 1-1½ år innan. det beror lite på om ni vill ha en speciell kyrka/lokal, fotograf osv för det kan man behöva boka ett år i förväg om det är populärt eller om ni tänkt gifta er under högsäsongen.
    jag som är ute i så god tid tycker att det känns skönt för min del för då kan man köpa saker lite då och då och även lägga ner planeringen lite när man inte känner sig motiverad.
    vet inte om du blev nåt klokare av mina svar men jag försökte dela med mig av mina tanker iaf

• Lillsnufflan

Vi gifter oss den 20 september med ca 60 gäster. Det kommer att gå på ca. 20 000, men då har jag inte räknat med bröllopsresa.

Vi kommer bara att köpa en ring till mig, min sambo behåller sin förlovningsring.

Vi lagar maten själva, enligt min syster som är kostekonom kan man få en god festmiddag för 65kr/pers för trerätters och 85kr/pers för buffé.

Billiga kläder kan man hitta om man letar lite. Jag betalade 2900kr för min äkta Alfred Angelo hos en tjej som importerar och säljer hemma i sitt arbetsrum (ingen dyr lokalhyra) och min m2b har en SiR-kostym på Factory Outlet i Vingåker för 450kr. Vår son fick en kostym från Lindex.

Vi hyr en vacker lokal av kommunen för 350kr

Bordsdekorationer från IKEA (bra ställe, det finns servis i lokalen men inte vinglas, men 60 vinglas på IKEA kostar 390kr sammanlagt)

Brudbuketten går på 400kr om vi använder säsongens blommor (enligt floristen hade vi t.o.m. kunnat komma undan med 250kr)

Foto hade vi tänkt lägga pengar på, men vi hittade en dam som fotat brudpar i 50 år men ska gå i pension så hon tog 1095kr.

Vi har bett en kompis sjunga i kyrkan så vi behöver inte betala en solist.

Så nog går det att komma undan billigt. Däremot ångrar jag lite att jag försökte spara genom att göra inbjudningar och sånt själv, det var mer jobb än jag trodde och dessutom sparade vi inte så mycket mot att beställa.

Svar på tråden Undrar lite smått,,,