• Goaste

Budgetfråga - göra egna trycksacker!!!!

Hellöuuu!!!!
    Sitter och pillar lite på våran budget... funderar på trycksakerna (program, inbjudan osv.).
    Har tänkt göra egna, men har svårt att göra en uppfattning pengamässigt.
    Ni som gjort egna, vad har det hamnat på, var "kategori" för sig?
    Jag är inte så duktig så det blir ganska enkelt.

Tacksam för svar! Kram!

• Svar på tråden Budgetfråga - göra egna trycksacker!!!!
  • lillP

Det tycker jag

Black velvet skrev 2008-08-14 22:30:22 följande:

Tyvärr inte, får fixa
  • Goaste

Har under kvällen varit inne på kortdesign.se och kikat runt lite. De hade ju många bra tips på vad man kan skiva i sina "trycksaker" och lite bilder och formuleringar osv.
    Tror nog vi kommer att göra mycket själva. Eller vi... det är ju knappast min m2b som klipper och klistrar

• AnRo09

Jah kommer att göra allt själv, save-the-date-kort, inbjudan, vigselprogram och festprogram. Är upp i 1000kr nu och har bara några små saker kvar att inhandla...

Är det någon som har kort på sina trycksaker? Är lite nyfiken....

• IdaÄlskarLennart

i mitt galleri finns bild på vårat inbjudningskort. vi fixade det i photoschop och gick på affären och bad dom dra ut80 stycken.
    med kuvert till det så betalade vi 200kr =)

• furillen

i mitt galleri finns inbjudningskortet (calligraphen) och vigselprogrammet (egengjort) de andra grejerna tänkte vi inte på att fota

• Sanfor

Vårt gick på 1000 kr, inkl kuvert och porto. Inbjudningskort, fest/vigselprogram samt placeringskort. Det som inte är inräknat är bläck till skrivaren samt vanligt skrivarpapper (insidan festprogram), eftersom det är svårt att skilja ut.

Bild på injudningskort finns i galleriet

• lillP

Nu har jag bilder på inbjudningskort i mitt galleri om nån vill se

lillP skrev 2008-08-14 20:54:22 följande:
    kommer hamna total på ca 1500kr när det gäller trycksaker. Det blir nog en del papper över, men å andra sidan gör det inget om det blir fel när jag fixar och trixar Har du varit på typ Panduro och kollat vad man kan göra? Är inte så pysslig själv, har äntligen lyckats bestämma hur korten ska se ut Det som drar upp kostnaden är dels vilket typ av papper om du "nöjer" dig med ett vanligare papper eller om du vill ha mer exlusiva papper och dels om du ska stämpla och så. Ska du stämpla och inte gjort det innan så måste du ju köpa in sådana tillbehör också.Har du kollat in budgeten som finns här på BT (den man fyller i)? Där finns det förslag på hur mkt det kan tänkas kosta.
  • Grå Katt

Jag gjorde alla trycksaker själv. Här är kostnaderna:

Inbjudningskort (22 st): 142 kr
    Kuvert till dessa: 84 kr

Vigselprogram och festprogram (40 vigselprogram, 34 festprogram av samma material) : 162 kr

Tackkort (gjort eget kort och klistrat in bild från fotografen. 27 st): 559 kr
    Kuvert till dessa: 70 kr

• Goaste

Grå Katt skrev 2008-08-15 13:17:02 följande:

Jag gjorde alla trycksaker själv. Här är kostnaderna:Inbjudningskort (22 st): 142 krKuvert till dessa: 84 krVigselprogram och festprogram (40 vigselprogram, 34 festprogram av samma material) : 162 krTackkort (gjort eget kort och klistrat in bild från fotografen. 27 st): 559 krKuvert till dessa: 70 kr
    Intressant. Du har inga bilder man kan få kika lite på... ?
  • MrsSeptember

Våra inbjudningskort gjorde vi själva. Köpte fint papper och designade i datorn, skrev ut i en härlig font på skrivaren på mammas jobb (hehe). Det blev totalt 30 inbjudningar, med kuvert och porto blev det ca 10 kr/st.

Festprogrammen gör jag i word sedan skriver jag ut dem på mammas jobb (hon har ett jobb som kräver specialfärgskrivare, skitbra är dom).

Vi kommer eventuellt att beställa tackkorten.

• Grå Katt

Goaste:

Har tyvärr inga bilder. Kan förklara lite om du vill...

Inbjudningskorten gjorde jag av ett fint scrapbookingpapper. Köpte ett med fint mönster på. Delade på mitten och vek sedan bitarna en gång. Kortet blev fyrkantigt, ca 15 x 15 cm. Köpte vanligt färgat kopieringspapper, 50 st för 30 kr. Skrev ut inbjudningstexten på dessa och klistrade in i korten. Knöt en liten rosett med rosa band som kostade 3 kr/m. Enkelt och det blev jättefint.

Till vigsel- fest- och tackkort köpte jag lite tjockare vitt papper i storlek A4. Dessa kostade 3 kr/st. Vigsel- och tackkorten delade jag på mitten och vek sedan till ett litet kort. (A6 heter den storleken tror jag) På dessa satte jag fast en liten ruta färgat papper och på det en ruta vanligt vitt papper som jag skrivit våra namn på. Det färgade pappret var samma som jag använt till inbjudan. Alltså ingen extra kostnad. Samma dekoration på festprogrammen, fast dessa var ett stående A4-ark istället. Köpte ett rosa snöre, 20 m för 38 kr och knöt om vigsel- och festprogram.
    På tackkorten skrev jag bara "Tack" med en guldpenna jag hade hemma. Hoppas du förstod något...:)
    A4-ark för 3 kr/st, färgat kopieringspapper och snöre för 38 kr är inköpt på Bokia.

• Grå Katt

Hade också tur, hittade en scrapbooking-butik som hade mellandagsrea,därav blev inbjudningarna fina men billiga! :)

• Grå Katt

och texten i vigsel och festprogram skrev jag ut på vanligt vitt papper.

• Wingtear

Våra inbjudningar www.brollopstorget.se/hem/wingtear/galleri.php kostade inte ett öre, hade så förbaskat mycket papper, band, pyssel hemma att jag inte behövde köpa nått. Jag har turen att få gratis via mitt jobb.
    Vigselprogrammet kommer gå på lika lite, tackkorten kommer kosta vad det kostar att printa bröllopsfotona.

• lillP

kan inte se ditt galleri, du måste aktivera det

Wingtear skrev 2008-08-18 15:51:41 följande:
    Våra inbjudningar www.brollopstorget.se/hem/wingtear/galleri.ph... kostade inte ett öre, hade så förbaskat mycket papper, band, pyssel hemma att jag inte behövde köpa nått. Jag har turen att få gratis via mitt jobb.Vigselprogrammet kommer gå på lika lite, tackkorten kommer kosta vad det kostar att printa bröllopsfotona.
  • Wingtear

hmmm, fattar inte. Länken funkade när jag testade den innan jag postade, sen funkade den inte när jag testade den när jag läste din post, men nu funkar den igen...

• Goaste

Min tanke är att kolla lite när pysselbutikerna i trakten har rea vid jul och under våren. Sen blir det säkert en del inköp på Tradera. Kanske lånar stämplar av en vännina som gör mycket kort. Eller är det småsniket?

Måste bara komma underfund med vad vi vill ha för stil och hur avanserat. Färgerna blir nog olika gröna nyanser typ ljusgrönt, lime, vitt, cremé, silver, champange och typ linnefärg. Sambon har varit med och styrt där... kul med karlar som bryr sig

• Hedebris

våra inbjudningskort kostade ca 2000kr att göra... varav 800kr var i porto och inbjudningskorten kostade strax under 20kr stycket att göra

Svar på tråden Budgetfråga - göra egna trycksacker!!!!