• Goaste

Budgetfråga - göra egna trycksacker!!!!

Hellöuuu!!!!
    Sitter och pillar lite på våran budget... funderar på trycksakerna (program, inbjudan osv.).
    Har tänkt göra egna, men har svårt att göra en uppfattning pengamässigt.
    Ni som gjort egna, vad har det hamnat på, var "kategori" för sig?
    Jag är inte så duktig så det blir ganska enkelt.

Tacksam för svar! Kram!

• Svar på tråden Budgetfråga - göra egna trycksacker!!!!
  • lillP

kommer hamna total på ca 1500kr när det gäller trycksaker. Det blir nog en del papper över, men å andra sidan gör det inget om det blir fel när jag fixar och trixar

Har du varit på typ Panduro och kollat vad man kan göra? Är inte så pysslig själv, har äntligen lyckats bestämma hur korten ska se ut

Det som drar upp kostnaden är dels vilket typ av papper om du "nöjer" dig med ett vanligare papper eller om du vill ha mer exlusiva papper och dels om du ska stämpla och så. Ska du stämpla och inte gjort det innan så måste du ju köpa in sådana tillbehör också.

Har du kollat in budgeten som finns här på BT (den man fyller i)? Där finns det förslag på hur mkt det kan tänkas kosta.

• Goaste
    lillP skrev 2008-08-14 20:54:22 följande:
    kommer hamna total på ca 1500kr när det gäller trycksaker. Det blir nog en del papper över, men å andra sidan gör det inget om det blir fel när jag fixar och trixar Har du varit på typ Panduro och kollat vad man kan göra? Är inte så pysslig själv, har äntligen lyckats bestämma hur korten ska se ut Det som drar upp kostnaden är dels vilket typ av papper om du "nöjer" dig med ett vanligare papper eller om du vill ha mer exlusiva papper och dels om du ska stämpla och så. Ska du stämpla och inte gjort det innan så måste du ju köpa in sådana tillbehör också.Har du kollat in budgeten som finns här på BT (den man fyller i)? Där finns det förslag på hur mkt det kan tänkas kosta.
    Ja, det är den budget-listan jag pillar i lite
    Min vänninna ska gifta sig 23/8 och hon har gjort sina själv. Ska fråga henne lite längre från vad det gick på.
    1500kr säger du, vad skiljer det mot att beställa?
  • furillen

hej..
    vi gjorde både och. beställde inbjudningskort men gjorde egna vigsel och festprogram och andra små trycksaker.
    jag skulle nästan säga att det gick på ett ut att beställa från calligraphen kontra göra själv. vi köpte lite finare papper och band och det gick åt massa bläck. så i efterhand tror jag nästan att jag hade beställt för det gick åt många timmars jobb. men vi var visserligen ganska sent ut plus att festprogrammet var lite längre så det hade nog varit svårt att beställa. vet inte vad det kostar om man lämnar till ett tryckeri heller.

• Lillsnufflan

Mina inbjudningskort gick på 350kr. Då använde jag tjockt scrapbookingpapper, bananpapper, tjockt silverpapper och blankt lila papper. Samt klistermärken, 3D-figurer, satinband och sånt. Men jag hade en del grejer redan innan.

• lillP

Oj, det är jättesvårt att säga. Finns en massa olika prisklasser där också. Hittade jättesnygga kort på nätet, men de kostade 150kr/st(!!!) Skickar med några länkar så kan du kolla runt lite

www.twink.se
    www.romance.se
    www.kortdesign.se
    www.spira-kortdesign.se
    www.papprika.se

Goaste skrev 2008-08-14 21:04:44 följande:
    Ja, det är den budget-listan jag pillar i lite Min vänninna ska gifta sig 23/8 och hon har gjort sina själv. Ska fråga henne lite längre från vad det gick på.1500kr säger du, vad skiljer det mot att beställa?
  • furillen
    lillP skrev 2008-08-14 21:43:10 följande:
    Oj, det är jättesvårt att säga. Finns en massa olika prisklasser där också. Hittade jättesnygga kort på nätet, men de kostade 150kr/st(!!!) Skickar med några länkar så kan du kolla runt lite www.twink.sewww.romance.sewww.kortdesign.sewww.spira-kortdesign.sewww.papprika.se
    oj jäklar, det va dyrt! våra var superfina och kostade 14:- styck. sen kom det till en fast kostnad för trycket också då.
    beställde på www.calligraphen.se
  • Black velvet

Vi gjorde våra inbjudningskort själv, likaså skall vi göra bordplacering och behaga föra till bordskorten.
    Då vårt går i 1800 talsstil köpte vi ganska tjocka A 4 ark i beigebrunt, skrev ut på datorn med sirlig stil två på varje ark.
    Lite problem för skrivaren ang. tjockleken men ett i taget så gick det bra.
    Vi klippte på mitten och klippte kanterna med taggad barnsax.
    Kuverten var givetvis av samma kvalitet och skrev med smal filtpenna försiktigt då det flöt ut lite.
    Våra inbjudna gäster har frågat var vi har fått gjort dessa vackra inbjudningar.
    Arken kostar 3.50 st. kuverten 6 kr st.
    Föra till bords; ett litet kuvert med herrens namn utanpå och inuti damens namn på ett litet ark. Dessa är givetvis billigare har inte summan nu. Placeringskorten går i samma stil och är dubbelvikt.
    Dessa papper finns i många olika färger hos alla som har brevpapper.
    Lycka till!!

• lillP

Blir nyfiken på hur de ser ut. Har du bilder?

Black velvet skrev 2008-08-14 22:10:22 följande:

Vi gjorde våra inbjudningskort själv, likaså skall vi göra bordplacering och behaga föra till bordskorten.Då vårt går i 1800 talsstil köpte vi ganska tjocka A 4 ark i beigebrunt, skrev ut på datorn med sirlig stil två på varje ark.Lite problem för skrivaren ang. tjockleken men ett i taget så gick det bra.Vi klippte på mitten och klippte kanterna med taggad barnsax.Kuverten var givetvis av samma kvalitet och skrev med smal filtpenna försiktigt då det flöt ut lite.Våra inbjudna gäster har frågat var vi har fått gjort dessa vackra inbjudningar.Arken kostar 3.50 st. kuverten 6 kr st.Föra till bords; ett litet kuvert med herrens namn utanpå och inuti damens namn på ett litet ark. Dessa är givetvis billigare har inte summan nu. Placeringskorten går i samma stil och är dubbelvikt.Dessa papper finns i många olika färger hos alla som har brevpapper.Lycka till!!
  • Mrs Van Derkamp

Kortdesign är billigare än Calligraphen,dom har oxå fina trycksaker men calligraphens kanske känns lite *lyxigare*

Svar på tråden Budgetfråga - göra egna trycksacker!!!!