• Marie Caroline

Dum fråga ang. vigselprogram och festprogram

Tyckte att jag hade ganska bra koll på läget men nu börjar jag inse att vi har alldeles för mycket kvar att göra till vår stora dag. Vi gifter oss den 20 september och först nu kom jag på det här med vigselprogram och festprogram. Jag är inte alls så insatt så jag hoppas att ni har överseende med mina något dumma frågor.

- Har man separata vigsel- och festprogram eller kan de vara ett och samma
    - Vi har vårt möte med prästen först två veckor innan vigseln, hur lyckas man då få reda på all information som ska in i vigselprogrammet (jag menar om det ska hinna lämnas iväg för tryck)

Har inte helt bestämt menyn ännu och vi ska proväta och ge definitivt svar om den först nästa helg. Har inte heller skrivit någon presentation av gästerna eller gjort klart bordsplaceringen. Känns som om jag skulle behöva vara ledig några veckor från jobbet bara för att hinna klart med allt?..Panik?..

• Svar på tråden Dum fråga ang. vigselprogram och festprogram
  • hoppetozan

vigsel programmet är ju det som man har i kyrkan...det brukar vara separat! Och festhäftet kan ju ibland vara lite fräckare så det ska nog vara 2 olika. plus att det ibland är andra gäster i kyrkan som inte ska komma efteråt. Och har ni skrivit ut det i tidningen att ni ska gifta er så kan det komma många äldre som vill se ett bröllop. kyrkan är ju öppen...

går det inte att fråga om ni kan få lägga mötet med honom tidigare då??

Ta det lugnt!! Du hinner! Här finns många som kan hjälpa dig och stötta dig om det är något du undrar över!!

• tolonta

Nja, det är nog inte så jätteroligt om gästerna sitter och läser festprogrammet redan i kyrkan. Rekommenderas ej!

Vigselprogrammen behöver inte vara så märkvärdiga. Vi gjorde dem själva, skrev i Word, skrev ut på litet tjockare papper i vår vanliga skrivare och vek papprena på mitten. Blev jättebra! Och jag träffade prästen 6 dagar innan bröllopet, och kantorn 5 dagar innan...

Kan säga att jag fixade min del i festprogrammen mindre än två veckor innan bröllopet(menyn, gästpresentationen och en grej til) toastmastrarna ordnade resten och behövdes det utfyllnad så ordnade min syster och hennes kille resten. De skrev ut det på min brors jobb, vek ihop, klippte pappren och häftade in i omslagen som var klara sedan innan. Jag hade lyckats köpa papper som inte riktigt var A4-storlek att göra omslagen av, så alla papper fick kapas med 2-3 cm, därav klipp-momentet...

Bordsplaceringen valde jag att inte ha med i festhäftet. Presentationen av gästerna gjorde jag gruppvis, typ "brudens släkt, brudgummens släkt o.s.v." Då var det lätt att ändra bordsplaceringen i sista minuten (t.ex. vid sena återbud) utan att det blir fel i häftet.

Och bordsplaceringen tog inte så lång tid, faktiskt. Men gör den i etapper, så kan du lägga undan det om du kör fast och fundera ett tag.

Lycka till!

• PennyJenny

Jag gjorde mina trycksaker själv (jobbar bland annat med sånt) och vigsleprogrammet gjorde jag väldigt enkelt med vigselordningen, psalmerna utskrivna (så behövde vi inte lägga ut psalmböckerna), och vilken solosång vi hade. På baksidan skrev vi ut namnen på de som deltog, alltså präst, solist, kantor, klockare och brudnäbbar.

Vårt "festprogram" bestod av ett a4 vikt på längden så det blev långsmalt. På framsidan stod menyn med viner och uppslaget och baksidan hade bordsplaceringen med en kort presentation av alla gäster. Jag hade gjort i ordning det på datorn tidigare och la sedan bara sista handen vid det kvällen innan och skrev ut det.

Det tog några timmar att fixa det här, men jag ville göra det själv och tyckte det var lagom insats. Men jag hade aldrig sattsat på ett större mer omfattande festhäfte om jag skulle göra det själv. Och jag tycker inte att festhäften med korsord, små "roliga" trivselregler och annat är speciellt roligt och om de finns så tycker jag inte att brudparet ska göra dem själva utan att typ tärna och marskalk gör det som en överraskning till brudparet.

• Höstbrud-07

Ett tips. Kontakta prästen redan nu och fråga om ni kan mailas om vigselprogrammet. Vi mailade om allt kring det och det funkade jättebra. Så behöver ni inte vänta på att träffa prästen. På mail kunde vi då få de punkter prästen tycker ska stå med av vigselordningen, vi kunde diskutera psalmval osv.
    Så vårt möte med prästen behandlade i princip inte innehållet i vigselprogrammet.

Festprogrammet behöver inte ta jättelång tid att göra, kolla run på nätet så finns det mycket tips att få. Vi la ner väldigt mycket jobb på vårt men jag är tveksam på om gästerna ens hann läsa allting då stämningen var hög hela middagen och folk pratade för fullt med varandra istället.
    Bordsplacering måste ni ju ändå göra en för att ha på festen och visa alla och då kan ni ju enkelt klippa in den i programmet. Beskrivning av gästerna kan hållas väldigt kort, en mening bara om relationen till brudparet, typ.

Svar på tråden Dum fråga ang. vigselprogram och festprogram