• Bianca25

Kris! Gifta lite drygt ett år

Jag och min man har varit gifta lite mer än ett år. Men just nu är det inte särskilt bra mellan oss. Vi bråkar jämt och det känns som en riktig kris. Saknar den härliga känslan som infann sig när vi gifte oss. Tiden efteråt var helt fantastisk. Hur hittar man tillbaka till varandra? Så här ska det väl inte vara när man bara varit gift ett år? Är familjerådgivning enda alternativet?

• Svar på tråden Kris! Gifta lite drygt ett år
  • Tooticki

Familjerådgivning el parterapi tror jag kan vara väldigt nyttigt, det kan kännas som ett stort nederlag men se det istället som en styrka att ni faktiskt tar tag i problemen.

• Bianca25

Ja, det känns onekligen som ett nederlag. Utåt sett är ju allt så bra... Ska faktiskt ta upp det med min man idag. Tror dock inte att jag får igenom förslaget smärtfritt.

• Tooticki

Vad är det ni bråkar om, om jag får fråga?

• lyckligjävel

jag tror man måste insé att livet inte jämt är en dans på rosor, kan det inte vara så att ni har fått en liten shock av vanlig hederlig vardag? Att allt varit sjukt bra länge kan göra att man tar varandra för givet....

Om bråken handlar om samma problem, försök medla och hitta en balans ni båda är OK med, bråkar ni bara för att bråka behöver ni hålla om varandra och ta lite time off bara ni två från allt runt omkring. När man glömmer bort att ha respekt för den man lever med, det är då det kan gå åt skogen.... tycker jag iaf.

lycka till, kram!

• Bianca25

Här kommer ett exempel på vad som hände sist. Den senaste tiden har det varit att han är ute och festar på vardagarna. Missförstå mig inte nu. Tycker det är kul att han är ute och träffar kompisar men problemet uppstår när han säger att han ska komma hem en viss tid men sen inte dyker upp förrän flera timmar senare jättefull. Har aldrig bett honom att uppge en tid när han ska vara hemma men jag tycker att man ska hålla det man lovar. Han svarade inte i telefonen (för full) vilket gör att jag blir lite orolig. Nu är vi inne i en ond cirkel där jag blir arg när han ska gå ut för jag vet vad jag har att vänta och han blir arg för att jag är arg. Usch, låter som en bagatell när jag skriver ner det, men det blir alldeles förstorat och det slutar alltid med världens bråk.

• Waersta

Vi köpte en bok för ett tag sen, en fyll i bok för par, heter typ "du och jag" I den får man fylla vad man fastnade för hos sin partner och massor annat.. vi blev som nykära av att fylla i den.

Värt att pröva över ett glas vin!

Bianca25 skrev 2008-08-12 06:54:56 följande:
    Jag och min man har varit gifta lite mer än ett år. Men just nu är det inte särskilt bra mellan oss. Vi bråkar jämt och det känns som en riktig kris. Saknar den härliga känslan som infann sig när vi gifte oss. Tiden efteråt var helt fantastisk. Hur hittar man tillbaka till varandra? Så här ska det väl inte vara när man bara varit gift ett år? Är familjerådgivning enda alternativet?
  • Tooticki
    Bianca25 skrev 2008-08-12 08:42:39 följande:
    Här kommer ett exempel på vad som hände sist. Den senaste tiden har det varit att han är ute och festar på vardagarna. Missförstå mig inte nu. Tycker det är kul att han är ute och träffar kompisar men problemet uppstår när han säger att han ska komma hem en viss tid men sen inte dyker upp förrän flera timmar senare jättefull. Har aldrig bett honom att uppge en tid när han ska vara hemma men jag tycker att man ska hålla det man lovar. Han svarade inte i telefonen (för full) vilket gör att jag blir lite orolig. Nu är vi inne i en ond cirkel där jag blir arg när han ska gå ut för jag vet vad jag har att vänta och han blir arg för att jag är arg. Usch, låter som en bagatell när jag skriver ner det, men det blir alldeles förstorat och det slutar alltid med världens bråk.
    Vad händer om du gör likadant?
    Nu menar jag inte att du ska "ge igen" utan att du ska gå ut med dina vänner, bli full och kom hem när du har lust. Efter det kan ni diskutera för då har han känt samma sak som du.
  • cesseny

Har du berättat för honom hur du känner? Frågat honom varför han gör så?

För mig som inte är någon stordrickare känns det väldigt märkligt att gå ut mitt i veckan och supa sig dyngrak. Hur fixar han att jobba dagen efter?

• Ankan80

Är det kanske så att han känner sig "fångad" nu när han är gift och vill känna sig fri. Är hans kompisar singlar?

• Bianca25

Detta har hänt när han varit ledig mitt i veckan.
    Har berättat flera gånger hur jag känner (utan att skrika)
    Han säger alltid att han ska "bättra" sig och att han vill det inte bara för min skull utan för hans egen skull också. Men sen händer samma sak igen och igen.
    Han har ett par singel-vänner, så det är kanske så att han vill vara fri? Vi har varit tillsammans i snart 7 år.

Svar på tråden Kris! Gifta lite drygt ett år