Äktenskapsförord
Vi ska skriva äktenskapsförord innan vi gifter oss men hur långt innan ska man göra det?
Vad beställer man blanketter?
Kan man göra det själv eller måste någon annan oxå skriva under?
Någon som gjort det och kan hjälpa mig?
Vi ska skriva äktenskapsförord innan vi gifter oss men hur långt innan ska man göra det?
Vad beställer man blanketter?
Kan man göra det själv eller måste någon annan oxå skriva under?
Någon som gjort det och kan hjälpa mig?
Gör man det hos en jurist så bör den kostnaden ingå - eller specificeras separat. Jag tror det handlar om några hundralappar.
Vad jag förstått kan man skriva ett äktenskapsförord när som helst, även som gifta makar.
Kan man skriva äktenskapsförord på skulder oxå eller hur blir det med dem om man skiljer sig? Känns ju inte så kul att betala någons annans skulder om man delar på sig.
gå in på www.JuridiskHjalp.se äktenskaps ordet kosta 795 kronor
sen betalar man till tingsrätten en lite summa ´mins inte vad för att få den registrerad. tror det var mellan 200-400 kronor.
det tillkommer alltid.
Jodå, det är värdet av tillgångar minus skulder som delas i en bodelning. Men även skulder kan specas - men gå till en jurist med dina frågor så får ni det rätt utifrån just er situation!
Nalle Puh 40 skrev 2008-08-11 11:48:51 följande:
Man kan skriva ett äktenskapsord innan och efter äktenskapet.
Vi funderade på det först men tryggade sakerna genom att skriva ett testamente istället
ofta behöver man faktiskt båda - de kompletterar varandra och man kan mycket väl vilja olika saker med sin ägodelar om man skiljs eller någon går bort. Just såna råd kan en jurist ge.
Jag menar inte att ni tog fel beslut i ert fall, detta är en allmän reflektion till dem som överväger hur de ska göra.
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-08-11 12:27:25 följande:
Puff
Vad kostar det om man gör det på internet, någon som vet?
Nä, man kan väl inte skriva förord efter äktenskapet? Däremot under äktenskapet vilket man också kan bodela inom (utan att man skall skiljas åt på något sätt). Minns inte alltför mkt av familjerätten (så det räcker inte ens att vara i princip färdig jurist alltså :)) men att avtala om ngt i en infekterad situation är hursomhelst aldrig bra även om det nu skulle gå att avtala efter äktenskapet.
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-08-11 12:27:25 följande:
Ansökningsavgiften på tingsräten för att få äktenskapsförordet registrerat är 275 kr, kolla in den här länken.
www.dom.se/templates/DV_InfoPage____764.aspx
Här kommer exempel på hur man kan skriva
"Min,XX, nedan nämnda egendom, vad som kan träda i nämnda egendoms ställe samt avkastningen av densamma skall vara min enskilda egendom;personbilsamtliga mina personliga bankmedel, bankkonton, fonder, aktier och andra värdepapper
All egendom som någon av oss i framtiden erhåller personligen genom gåva, arv eller testamente, skall vara vardera partens enskilda egendom. Detsamma skall gälla för vad som kan träda i ovannämnda egendoms ställe samt avkastningen av sådan egendom."
Nu har vi varit hos våran jurist, fick lite svar. Man kan skriva själv eller ta hjälp av en jurist. I Stockholm kostar det 270:- att registrera det vid tingsrätten. Äktenskapsförordet går att ändra hur många gånger man vill så länge båda parterna är eniga om ändringarna.
MAn kan välja om allt ska vara enskild egendom eller om det ska ses som giftasrätt. Det man kan tänka på är om man köper saker tillsammans är att registera båda som ägare då kommer det att delas 50/50 vid ev skilsmässa.
Har någon varit gift sen tidigare eller har barn sedan tidigare finns det fler frågor och då bör man vända sig til en jurist.
Hoppas att det varit till nån hjälp
Ska ringa en jurist och prata lite så man får svar på sina frågor men tack alla för hjälpen...
Nalle Puh 40 skrev 2008-08-11 16:31:35 följande:
J D skrev 2008-08-11 15:57:51 följande:
Ja, det var det jag trodde.