Äktenskapsförord
Vi ska skriva äktenskapsförord innan vi gifter oss men hur långt innan ska man göra det?
Vad beställer man blanketter?
Kan man göra det själv eller måste någon annan oxå skriva under?
Någon som gjort det och kan hjälpa mig?
Vi ska skriva äktenskapsförord innan vi gifter oss men hur långt innan ska man göra det?
Vad beställer man blanketter?
Kan man göra det själv eller måste någon annan oxå skriva under?
Någon som gjort det och kan hjälpa mig?
jag undrar oxå.
Vi ska snart iväg och träffa en jurist så jag kan förhoppningsvis ha ett svar till er i eftermiddag.
Vi har alltid skrivit papper på allt, då vi inte varit gifta.
Från första gången kontaktade vi en jurist som hjälpte oss.
Vi ville t.ex vara säkra på att om någon av oss dörr så ska den andra kunna behålla huset, bilen o.s.v.
Åter till äktensakpsförord.
Jag har ingen aning om det finns speciella blanketter.
Men vi har tänkt gå till juristen igen. Vi vill vara säkra på allt, och skyddat oss mot allt. Därför använder vi oss av jusrist och han som vi har anlitat har verkligen hjälpt oss, vi kan ju inte det här och inte alls för så mycket pengar!!!!!
Anlita en jusrist , för det minsta fel som görsi äktenskapsförordet kan göra att det blir ogiltigt vid ev. tvist.
vi anlitade en på nätet och det har varit kanon och mycket billigare.
blivande fru Rosenquist: Vilken anlitade ni via nätet och vad kostade det?
Några mer tips...
Vi kontaktade vår bank som har en jurist. Hon hjälpte oss att skriva ett äktenskapsförord, det kostade 1500kr.
Det finns nog blanketter antingen i bokhandeln eller på nätet, men jag rekommenderar också att uppsöka en jurist, kanske via banken eller facket - det brukar vara prisvärt.
Sen ska det registreras hos en tingsrätt för att vara giltigt - det är en avgift för det.
Vad kostar det hos tingsrätten, någon som vet?