• pluttefisa

Hjälp! Svampinfektion igen...

Jag blir sa less pa de här jävla svampinfektionerna... Har de senaste tre aren haft perioder da jag haft infektionerna 5 ggr pa fem manader medan vissa perioder är helt 'svampfria'. Jag har fatt i princip alla slags mediciner, piller, krämer etc. Men man ska ju helst inte överdosera (dvs. ta krämen direkt när det börjar att klia), sa jag vagar inte ta nagot förrän det svider och kliar ordentligt vilket är skitjobbigt. Har pratat med gynekologen om detta men är det nagon annan som har tips om hur man kan bli av med detta för gott?
    Har samma p-piller sen 14 ar och har inte haft problem innan 2005.

• Svar på tråden Hjälp! Svampinfektion igen...
  • Tvåbliren

min gynekolog har sagt om man har mer än 2 svampinf på 6 månader ska man vända sig till t ex kvinnoikliniken, för de ska ha något värre än de receptfria krämer. Du kanske redan har vänt dig till dem och du vet jag inte vad man ska göra...men nåt mirakelmedel bör väl finnas.

Lycka till

• dockis

Hmm...för mig blir det värre med kli om jag äter mycket sött, framförallt godis. Det är inte så att du får i dig för mycket sånt? Sedan jag började försöka tänka på det har jag nästan inga besvär. Dessutom sover jag utan trosor på natten för att "lufta" eftersom min BM sa att det var bra.

Vet inte om detta hjälper dig men det hjälpte mig även om jag aldrig hade det så jobbigt som du. Lider med dig, det är skitjobbigt med svamp.

Har du provat husmorsknepen, dvs yogurt? Inga mediciner och fungerar det så är det bra och om inte så har det ju i alla fall inte skadat.*S*

Lycka till! Hoppas verkligen du slipper besvären snarast.

• Tigrinum

Svampifektioner är hur jobbigt som helst, men man kan få bukt med dem. Jag har haft massa problem med svampinfektioner tidigare, men har helt blivit fri från dessa de senaste åren tack vare;
    *en LÅNG kur med riktig medicin, utskriven av läkare. Det måste inte vara en gynekolog, vårdc kan lika gärna skriva ut det. Jag fick diflucan, men det finns billigare varianter numera. Det är viktigt att du inte bara får en hästkur, utan hellre en kur på en vecka. Din partner ska också ha, annars är risken att ni bollar infektionen mellan er.
    *slutat med p-piller och börjat med p-ring efter att ha varit helt fri från hormonbaserade preventivmedel ett år. P-piller är en jättebov.
    *använder apotekets intim tvättolja när jag tvättar underlivet. Ta på olja INNAN du sköljer med vatten, och använd absolut inte tvål. När jag har mens smörjer jag med olivolja, eftersom jag blir extra känslig då.
    *Låt bli att använda de receptfria medel som apoteket säljer - de gör bara sakn värre om man har riktiga problem.
    *sov utan trosor och försök använda bomullstrosor och gå i vidare byxor eller kjol för att lufta.

Har också hört att andra blivit hjälpta av att använda menskopp istället för vanliga mensskydd.

Hoppas det hjälper!

• dockis

Ojdå, det var alltså min barnmorska som tyckte att jag skulle sova utan trosor, inte blivande maken. Förkortningar kan betyda så mycket...*fniss*

• Sommarbrud 08

Olivolja.. funkar det??

• Sommarbrud 08

Olivolja.. funkar det??

• Sommarbrud 08

Olivolja.. funkar det??

• Tigrinum

Jag är helt såld på olivolja - det funkar på allt från kluvna hårtoppar till eksem och ett irriterat underliv, och ja - det funkar fint i förbyggande syfte mot svampinfektioner även om jag inte skulle rekommendera det som ensamt botemedel.

• Tigrinum

Ja, alltså - det klistrar ihop torra hårtoppar tillfälligt...

• tonårsmorsa

Alla människor har mer eller mindre svamp i kroppen, men när det blir obalans på något sätt kan den växa till. Att ha regelbundna mattider för att hålla jämn blodsockernivå är jätteviktigt om man har mycket besvär. Sen kan det också hjälpa om man äter yoghurt/bifilus/dofilus regelbundet. Mjölksyrade grönsaker är också bra för att få rätt bakteriekultur i tarmen och på så vis minska risken för att svampen växer. Det viktiga är att skapa en sur miljö, för då trivs inte svampen, därför man inte får tvätta sig med tvål, använd lactacyd som har högt PH-värde (eller bara vatten) och badda med yoghurt när det börjar klia så kanske du inte behöver behandla varje gång. Var extra noga med att äta sura livsmedel om du äter penicillin, annars är risken stor för att du får svampinfektion då penicillinet "dödar" även de goda bakterierna som håller bort svampen.

Svar på tråden Hjälp! Svampinfektion igen...