Hurmorsknep för munsår?
Har någon något tips på vad man gör mot munsår? Vill VERKLIGEN INTE att det ska hålla i sig då jag gifter mig om en vecka.
Har någon något tips på vad man gör mot munsår? Vill VERKLIGEN INTE att det ska hålla i sig då jag gifter mig om en vecka.
ANTI givet, finns inget bättre, smörj HELA och då menar jag hela tiden. Rena fingrar såklart men kör enbart med Anti. Då kommer det att försvinna.
Marsaphir Marlean skrev 2008-08-09 18:42:41 följande:
Ät avokado, cantalupmelon undgå citrusfrukter
Det som hittills har funkar på mig, är att så fort de första "pirren" i läppen sätter igång, så smörjer jag med LHP Antoseptisk kräm. Fick det rekommenderat av en ärlig kvinna på apoteket som sa "det här är mycket bättre än de dyra krämerna" och för mig har det funkar..
Att regelbundet, under munsårstiden, badda med vinäger ska också vara bra sägs det...Kan ju vara värt att pröva!
Blanda inte ihop behandlingen mot sår runt munnen med den för herpesblåsor (som många också kallar munsår).
En blåsa är vätskefylld och skall torkas ut, ett sår är ett sår och det enda man kan göra är att förhindra att läkningen störs.
I munnens normalflora finns svamp (candida) och det kan sätta sig i sår och förhindra läkningen, speciellt i sår i munvinklarna. Det finns bättre salvor än Pevaryl etc men de är receptbelagda (du måste i så fall hitta en tandläkare som skriver ut det).
Se till att du håller saliven borta från såret genom vaselin el dyl som också håller huden mjuk.
Har du provat flera olika?
Jag började med att prova Vectavir men det funkade inte. Däremot funkar Anti. När jag frågade om det på Apoteket, förklarade dom med att munsåren ofta är av olika virus och att alla olika preparat funkar på olika virus. Problemet är bara att det finns många olika och oftast vet man ju inte på förhand vilket virus det är man har, så man får prova sig fram, men det är ju så himla dyrt, 100 spänn för en mikroskopisk tub.
Men som sagt, funkar inte en, ge inte upp, prova nästa...
Håller mej fortfarande till att inte pilla. Fast nu brukar ja inte få precis vid munnen utan lite längre ner. Pilla inte med smutsiga fingrar. Låt det klara sej själv!
Du känner möjligtvis inte någon med diabetes? Insulinbaddad kompress mot såret ska tydligen göra mirakel. Skrivs ut till dem med svår herpes.
2/3 av Sveriges befolkning har ett ämne i sitt öronvax som botar munsår (munherpes). Jag läste det i en tidning för ett par år sedan. Lite äckligt, men jag har faktiskt provat och på mig hjälper det! Helt otroligt men sant!
Känner tyvärr ingen som har diabetes med insulin...
Tycker öronvax låter intressant, men äckligt så nära munnen (och nej, jag äter inte snorkråkor heller!) =))
LHP Antoseptisk kräm lät intressant, finns den också på apoteket? Hjälper den alltså mot herpes?
Jag det känns lite äckligt, men på mig funkar det verkligen. Jag har inte haft problem med musår på 8 år nu
Förstår om du inte vill testa. Du kan ju faktiskt tillhöra den 1/3-del där det inte hjälper.
jag käkar inte snorkråkor heller...och jag hade aldrig testa öronvax heller om det inte var så att jag läst om det och vid ett tillfälle var desperat.
Honung brukar fungera också. Det innehåller en massa bra saker.
Men ta honung på burk, inte honung som är rinnande på flaska, för där har man ofta tillsatt fruktsocker.
Munsåret har minskat, men lite är kvar, hoppas dock det försvinner idag, men något tips på nervösa magar då? =)
Ja lite äckligt, men det är i alla fall ens eget. Det var flera år sedan jag läste det. Det var i en intervju med en läkare i en veckotidning, men om det verkligen är känt av flera läkare borde man kunna hitta fler artiklar även i andra tidningar.
MM:
Känner jag igen det där???!!
I onsdags fick jag ett sår under läppen! Kände mig som pestsmittade iom att jag skulle stå som brud på lördagen. Men jag fick ner det tack vare munsårsplåstret och under lördagen syntes det knappt. Nu har jag en sårskorpa som läker och spricker hela tiden..
Det är jag glad för att jag inte hade i lördags!
Nervösa magar; Imodium Plus & Pepcid. Inga husmorsknep, men de fungerar!
Valtrex eller Geavir är ett receptbelagt läkemedel mot munherpes som ska tas direkt vid första pirret. Fungerar klockrent!