Hurmorsknep för munsår?
Har någon något tips på vad man gör mot munsår? Vill VERKLIGEN INTE att det ska hålla i sig då jag gifter mig om en vecka.
Har någon något tips på vad man gör mot munsår? Vill VERKLIGEN INTE att det ska hålla i sig då jag gifter mig om en vecka.
Gå till apoteket!
Är det munsår eller herpesblåsor?
Sår kan man inte påskynda, bara smörja med vaselin så det hålls mjukt. Vaselin kan man till och med ha i operationssår!
Herpesblåsor ("förkylningsblåsor") har inget med könsherpes att göra men kan spridas till alla slemhinnor så du skall inte ge/få oralsex eller klia i näsa eller ögon.
Innan blåsorna har bildats kan man ha antivirala medel som finns på apoteket men det fungerar bäst när man känner att en blåsa är på gång.
Om du redan har vätskefyllda blåsor gäller det att torka ut dem Jag har tillgång till 99,5% etanol och då torkar de ut på nolltid. Gå med spritsudd mot läppen, ha på salt och zinksalva till natten (också uttorkande).
Har det bildats skorpa gäller det att hålla den fuktig då den inte ramlar av, då börjar det blöda och ny skorpa bildas vilket fördröjer läkningen.
Herpes gissar jag på, man tappar liksom hud där det är. Testade *de gav ut prov* på compeeds nya plåster som skulle döda bakterierna eller viruset pga. syrebrist. Men det for av rätt fort, så jag tog på Anti men det svider fortfarande så den har nog inte börjat gå ned än. Blåsor har jag aldrig sett tror jag inte, mer som tre små finnar bredvid varandra såg det ut som i början innan det blev ett munsår.
Vectacit salva är det bästa tycker jag.
Mitt tips e å ja brukar nästintill alltid få munsår. Rör det inte!!! Apotekets grejer hjälper inte ett dugg, har testat å på mej funka d inte, betyder inte att d inte fukar på dej.
Men mitt största tips e att inte pilla på det, gör inte ja d så brukar d försvinna efter par tre dar.
Vart på munnen sitter det?
Testa med compeede plåster igen fast för innan du du sätter dit det så gör du rent med handsprit och sedan torkar du på och runt med en topz. Så brukar jag göra när jag får munsår och då växer det inte och det är över snabbare.
Om det sitter på ett aktivt område (mungipan) så fungerar det inte.
Annars brukar jag ha lavendel lypsyl (finns att köpa på hälsokostbutiker), det jag brukar köpa är lila/vit i plasten, men det blir kletigt.
Dock är det på vanliga munsår men har rekommenderat till en kompis till mig som har herpesmunsår och det fungerade även på henne.
jag brukar få munherpes, och jag lägger alltid på Aloe Vera gel, och då försvinner det relativt snabbt
Jo tyvärr är det ju i mungipan. Så sprit och aloe vera?
Vectavir är det som hjälper på mig
det finns faktiskt ett knep...men det hjälper bäst om man gör det så snabbt som möjligt man fått sår eller är på väg att få. Koka upp te med tepåse. Ta tepåsen, håll den mot såret ca 20 sekunder. Sen bara släng påsen. Kanske inte låter klokt men det har hjälpt mig när jag fått litet sår eller varit på väg att få. Jag brukar låta den svalna pyttelite innan, gör lite ont men såret försvinner. Gör det så fort du börjar få ett sår. Nu vet jag inte hur bra det hjälper om du har gått med det ett tag. Hoppas det kan hjälpa! Gör försiktigt bara, man håller mot ett litet tag, det räcker.