• söderlund

hur tänkte ni ang namnbyte?

Vårat problem just nu är efternamnsfrågan. Vi har försökt diskutera det några gånger men kommer ingenstans. Jag vill inte ta hans namn (av flera anledningar) men kan tänka mig att ta ett helt nytt, jag har till och med skrivit ihop olika förslag. Min m2b vill inte ta ett nytt namn men tycker inte att det är så viktigt att vi heter samma. Han har lovat att om vi får barn får dom ta mitt efternamn eftersom jag tycker att det känns viktigt. Problemet är att jag vill att vi ska ha samma efternamn! Jag känner mig jättekrånglig... Han har vid nåt tillfälle sagt att han kan lägga till mitt efternamn som mellannamn. Om han gör det, står då båda namnen på t.ex. brev och dyligt eller försvinner "mellannamnet" (dvs mitt namn)?

Det här blev ett ganska långt och krångligt inlägg men det är så frustrerande att inte komma överrens om en sådan väsentlig sak!

• Svar på tråden hur tänkte ni ang namnbyte?
  • tolonta

Vi ville båda ha samma namn, jag tyckte det var onödigt att han hette exakt samma som min kusin (vilket han gjort om han bytt till mitt namn). De är jämnåriga och bor på samma lilla ort...

Han har dessutom kallats vid sitt efternamn i flera olika sammanhang, så det är väldigt förknippat med honom. Så det var inget svårt val för oss...

Mellannamnet "försvinner" nog ganska ofta. Det är nog mer som ens andranamn (förnamnen), som bara står med ibland...

• Mrs Fr

Jag vill verkligen inte byta till hans namn. Jag har ett väldigt vanligt förnamn, och han har ett -sson efternamn. Mitt efternamn är inte direkt ovanligt men det är i alla fall inte jättemånga som heter det. Våra barn heter redan mitt namn. Han har tidigare sagt att han inte vill byta, men efter att jag förklarat (tjatat) om att det är viktigt för mig att vi heter samma hela familjen så har han gått med på att byta. Det tog ett tag för honom att bearbeta tanken men nu tror jag att det känns jättebra för honom också.

• Zozo

Jag brukar säga att det är den som tycker det är viktigt att man heter samma i paret som fra byta om man inte annars kan komma överens. Vi bestämde oss för att behalla vara namn da vi inte tyckte det var viktigt att heta samma; vi är inte mindre gifta fôr det. Barnen far bada vara namn pa ett eller annat vis, troligen mitt som mellannamn.

Hur mycket mellannamnet syns kan man till viss del styra själv; använder man själv konsekvent alla sa kommer de att synas nästan hela tiden.

• Ellyse

Vi ska ha mitt namn, det är mycket finare. Jag stör mig otroligt mycket på traditionen av man ska ta mannens namn.

• anne på grönkulla

Jag brukar säga som Zozo, den som tycker det är viktigt att heta samma får byta!

Skämt åsido - mellannamn är som ett efternamn utom i lagens mening, då är det mer som ett förnamn. Så i alla officella brev o så lär det stå, hur mycket du använder det till vardags styr man rätt mycket själv.

• lillP

vi kommer att behålla våra nuvarande efternamn. jag vill inte ha hans namn och han vill inte ha mitt. ingen av oss orkar hitta på något nytt.. Skulle vara kul at heta samma, men inte jätteviktigt

• Troll1

Om jag tar min sambos efternamn och mitt som mellannamn. Vad gäller egentligen. Vår gemensamma dotter heter så och jag säger alltid båda. Det var bara hos läkaren de reagerade. Där stod bara hans efternamn. Vi (jag) kan inte bestämma oss (mig)... Jag vill ha kvar mitt, det är väldigt ovanligt. Samtidigt som jag gärna heter samma som vår dotter. Mina stora barn heter bara samma som sin far. Det har blivit missförstånd många ggr pga av det. Vad ska man göra? Det är bara dryga 6 v kvar.

• hjartan

Vi valde att ta hans efternamn och min dotter sedan tidigare, som har sin pappas namn, fick vårt som mellannamn. Känns bra att hon också heter samma som oss. Det var viktigt för mig.

• Kärlek ger näring åt själen

Vi väljer hans efternamn nu vid vigslen och sedan så ska vi försöka enas om ett gemensamt efternamn efter istället

hans mamma tycker det är onödigt att vi gör på detta sätt men för oss känns det helt okej då vi har mer tid på oss att komma på ett efternamn som vi VILL ha

Svar på tråden hur tänkte ni ang namnbyte?